• Stickling

BIM januari 2021 - Första barnet

Hej allihop!
    Här kommer en tråd för oss som längtar efter första barnet och har BIM i januari 2021. Nu hoppas vi att det nya året bär med sig plus för oss alla Hjärta 

Vi kan väl hjälpas åt att hålla BIM-listan uppdaterad - kopiera listan och fyll i BIM-datum, namn, ålder och, om du vill, vilket försök du är på Glad

• Svar på tråden BIM januari 2021 - Första barnet
  • josefinbet
    Sockerplanta skrev 2021-01-04 16:43:54 följande:

Jag vet inte vad som händer med mig men jag har känt mig ledsen och helt energilös sen äl för fyra dagar sedan. Jag brukar inte känna så här men nu ligger jag bara och gråter helt utan anledning. Denna väntan knäcker mig. Jag har varit med om att jag känt mig nere vid mens och innan äl men inte efter äl som nu. 

Förstår att det är jobbigt och det är helt okej att vara ledsen och frustrerad!  Man tänker nog innan man börjar försöka att denna väntan inte är så farlig men det är verkligen en stress och frustration att gå och hoppas och vänta. Jobbar du hemma? Jag är tvungen till att jobba hemma (kontor stängt pga corona) och upplever att det blir tusen gånger värre när jag är ensam så stor del av dagarna (sambon jobbar på kontor fortfarande) och inte träffat någon på länge. Kanske kan du ta en promenad eller ringa med någon bara för att tänka på annat? 
  • Sockerplanta
    bananmilkshake skrev 2021-01-04 17:44:16 följande:
    Usch vad jobbigt. :( Kanske bädda ner dig i soffa/säng med en bra film? Kram!
    bananmilkshake skrev 2021-01-04 17:45:10 följande:

Såg nu att vi har samma BIM, Sockerplanta. Glad

Tack för lite pepp <3 Vi får genomlida denna väntan ihop, men vad tiden går långsamt nu! Det är härligt att man har varandra här och kan följas åt i denna resa Glad

• bananmilkshake
    Sockerplanta skrev 2021-01-04 18:40:12 följande:
    bananmilkshake skrev 2021-01-04 17:45:10 följande:

Såg nu att vi har samma BIM, Sockerplanta. Glad

Tack för lite pepp <3 Vi får genomlida denna väntan ihop, men vad tiden går långsamt nu! Det är härligt att man har varandra här och kan följas åt i denna resa Glad

Ja alltså det hjälper så sjukt mycket! Att veta att alla andra också sniglar sig igenom sin ~två-veckorsväntan. Snart har vi bara en vecka kvar! 
  • Sockerplanta
    josefinbet skrev 2021-01-04 18:29:31 följande:
    Förstår att det är jobbigt och det är helt okej att vara ledsen och frustrerad!  Man tänker nog innan man börjar försöka att denna väntan inte är så farlig men det är verkligen en stress och frustration att gå och hoppas och vänta. Jobbar du hemma? Jag är tvungen till att jobba hemma (kontor stängt pga corona) och upplever att det blir tusen gånger värre när jag är ensam så stor del av dagarna (sambon jobbar på kontor fortfarande) och inte träffat någon på länge. Kanske kan du ta en promenad eller ringa med någon bara för att tänka på annat? 

Ja så är det helt klart. Innan vi började försöka kunde jag läsa i trådar om personer som hade svårt att tyda graviditetstest dom gjort bim-3. Jag minns att jag tänkte "Herre Gud! Det är väl bara att vänta på mensen och kommer den inte kan ni ju testa då. Varför har folk inget tålamod?" Jaaa... vad lite man visste hahah. Skrattande

Ja jag arbetar hemifrån nästan varje dag, vissa dagar behöver jag åka ut på jobb men det blir mest möten hemifrån. Sambon är tekniker och kan därför inte jobba hemifrån så dagarna hemma känns ju minst sagt ensamma. Hunden är hemma med mig så promenader och sällskap har jag där. Jag har vänner jag träffar flitigt (utomhus med avstånd) och ringer ofta men jag delar inte denna resa med dom. Jag ser hur jag en dag ska få överraska med beskedet att vi väntar barn men det kanske är så att jag istället behöver deras stöd på resan dit.

Hur har ni andra gjort? Känner nära och kära till att ni försöker skaffa barn? Om dom vet, efter hur många försök valde ni att berätta? 

• Grapefrukt89
    josefinbet skrev 2021-01-04 16:04:35 följande:

Ingen som börjat testa än? Jag har BIM först 12/1 men inbillar mig att jag mår lite illa när jag är hungrig. Tog ett "testa tidigt" men var så klart negativt. Inte friskt jag vet men vad gör man inte i dessa desperata tider....... 

Testat både på ÄL + 10 och sen igår som kan varit Bim eller Bim -2 (osäker på om bim var igår eller möjligtvis de kommande dagarna). Fortfarande negativt och inge mens.. Har lite mensvärk och tänker hela tiden att den ska komma... Jag har även haft illamående till och från i nästan en vecka + ömma bröst och varit extremt trött. Om/när mensen dyker upp så kommer jag förundras över hur skendräktig jag tydligen kan bli, hahaha! Aldrig haft sånna symptom under min  PMS förut XD
  • Sockerplanta
    bananmilkshake skrev 2021-01-04 18:42:20 följande:
    Ja alltså det hjälper så sjukt mycket! Att veta att alla andra också sniglar sig igenom sin ~två-veckorsväntan. Snart har vi bara en vecka kvar! 

Jag ska verkligen försöka hålla mig från att testa tills bim, men känner jag mig rätt kommer jag inte kunna hålla mig tills dess. haha.

Denna resa är tuff men också väldigt spännande. Det är lite som att följa den bästa av alla serier fylld med glädje, gråt, förtvivlan och hopp. Det jobbiga är att det bara sänds nya avsnitt varannan vecka med världens mest spännande cliffhanger. Skrattande

• bananmilkshake
    Sockerplanta skrev 2021-01-04 19:09:33 följande:

Jag ska verkligen försöka hålla mig från att testa tills bim, men känner jag mig rätt kommer jag inte kunna hålla mig tills dess. haha.

Denna resa är tuff men också väldigt spännande. Det är lite som att följa den bästa av alla serier fylld med glädje, gråt, förtvivlan och hopp. Det jobbiga är att det bara sänds nya avsnitt varannan vecka med världens mest spännande cliffhanger. Skrattande

Haha, eller huuuur! Tungan ute

Om din fråga om folk berättar att dom försöker. Vi har ofrivilligt avslöjat det eftersom vi fått flera missfall. Min syster+sambo vet, mina närmaste vänner, en av hans vänner. Hade inte min mamma bott 100 mil bort utan vi kunnat träffas så hade jag varit tvungen att berätta för henne också för jag var så jävla deppig. Men hade det inte varit för missfallen så hade vi inte berättat. Det känns för privat. Och ja nu i efterhand ångrar jag det kanske lite. Alla som vet nu vet ju för att jag glatt berättat att jag var gravid. 
  • Stickling
    Sockerplanta skrev 2021-01-04 19:02:11 följande:

Ja så är det helt klart. Innan vi började försöka kunde jag läsa i trådar om personer som hade svårt att tyda graviditetstest dom gjort bim-3. Jag minns att jag tänkte "Herre Gud! Det är väl bara att vänta på mensen och kommer den inte kan ni ju testa då. Varför har folk inget tålamod?" Jaaa... vad lite man visste hahah. Skrattande

Ja jag arbetar hemifrån nästan varje dag, vissa dagar behöver jag åka ut på jobb men det blir mest möten hemifrån. Sambon är tekniker och kan därför inte jobba hemifrån så dagarna hemma känns ju minst sagt ensamma. Hunden är hemma med mig så promenader och sällskap har jag där. Jag har vänner jag träffar flitigt (utomhus med avstånd) och ringer ofta men jag delar inte denna resa med dom. Jag ser hur jag en dag ska få överraska med beskedet att vi väntar barn men det kanske är så att jag istället behöver deras stöd på resan dit.

Hur har ni andra gjort? Känner nära och kära till att ni försöker skaffa barn? Om dom vet, efter hur många försök valde ni att berätta? 

Haha, ja det är konstigt hur tiden blir helt ur led när man börjar försöka. Det går inte att föreställa sig hur långa två veckor eller ens en dag kan kännas när man väntar... 

Jag har valt att berätta för de flesta av mina nära vänner och för min familj. Alla som känner mig vet att jag längtat efter barn i flera år och det känns fint att involvera mina nära nu när vi påbörjat resan. Tror inte det kommer kännas mindre speciellt eller roligt att få berätta om/när det väl tar sig, även om folk vetat sen innan att vi börjat försöka. Det har också varit skönt att de i min närhet har vetat, eftersom jag fick ett tidigt missfall och inte ville hålla det hemligt när jag var ledsen. Jag tycker också att det finns ett värde i att normalisera dels missfall, men också att det kan ta tid att bli gravid; det pratas det inte alltid så mycket om tycker jag. Min sambos familj vet dock inte, han har inte velat berätta ännu och det får jag förstås respektera. Men det är ju så olika hur man känner och kan ju finnas många anledningar till att man väljer det ena eller andra sättet. Självklart förstår jag att man kan vilja hålla det privat och också att det kan vara kul att få en större överraskningseffekt Glad
  • msofia91
    Sockerplanta skrev 2021-01-04 19:02:11 följande:

Ja så är det helt klart. Innan vi började försöka kunde jag läsa i trådar om personer som hade svårt att tyda graviditetstest dom gjort bim-3. Jag minns att jag tänkte "Herre Gud! Det är väl bara att vänta på mensen och kommer den inte kan ni ju testa då. Varför har folk inget tålamod?" Jaaa... vad lite man visste hahah. 

Min mamma vet, och min närmaste gravida vän. I övrigt har vi inte sagt något. Några har frågat, okänsligt om det typ inte är dags snart och om vi planerar att skaffa barn osv. Men har bara viftat bort det. För mig känns det nog mer pressat att folk ska veta, som att alla i ens närhet då helt plötsligt ska gå o vänta på ett plus. Neh, räcker med att det är jag och sambon xD

har inte blivit gravid och varit med om missfall, hade förmodligen berättat för fler om det isåfall. Just nu, 7månader in i försöken utan plus, behöver inga fler veta :)
  • josefinbet
    Grapefrukt89 skrev 2021-01-04 19:07:12 följande:
    Testat både på ÄL + 10 och sen igår som kan varit Bim eller Bim -2 (osäker på om bim var igår eller möjligtvis de kommande dagarna). Fortfarande negativt och inge mens.. Har lite mensvärk och tänker hela tiden att den ska komma... Jag har även haft illamående till och från i nästan en vecka + ömma bröst och varit extremt trött. Om/när mensen dyker upp så kommer jag förundras över hur skendräktig jag tydligen kan bli, hahaha! Aldrig haft sånna symptom under min  PMS förut XD
    Okej, men då finns det ju fortfarande lite hopp! Jag blev gravid i december och hade stark mensvärk samma dag som förväntad mens och var 100% säker på att den skulle komma (testade negativt på BIM-4), men dagen efter BIM fick jag plus. Håller tummarna att det blir så för dig! Och ja skengravid är man verkligen bra på annars!! haha 
Svar på tråden BIM januari 2021 - Första barnet