Sockerplanta skrev 2021-01-04 19:02:11 följande:
Ja så är det helt klart. Innan vi började försöka kunde jag läsa i trådar om personer som hade svårt att tyda graviditetstest dom gjort bim-3. Jag minns att jag tänkte "Herre Gud! Det är väl bara att vänta på mensen och kommer den inte kan ni ju testa då. Varför har folk inget tålamod?" Jaaa... vad lite man visste hahah. 
Ja jag arbetar hemifrån nästan varje dag, vissa dagar behöver jag åka ut på jobb men det blir mest möten hemifrån. Sambon är tekniker och kan därför inte jobba hemifrån så dagarna hemma känns ju minst sagt ensamma. Hunden är hemma med mig så promenader och sällskap har jag där. Jag har vänner jag träffar flitigt (utomhus med avstånd) och ringer ofta men jag delar inte denna resa med dom. Jag ser hur jag en dag ska få överraska med beskedet att vi väntar barn men det kanske är så att jag istället behöver deras stöd på resan dit.
Hur har ni andra gjort? Känner nära och kära till att ni försöker skaffa barn? Om dom vet, efter hur många försök valde ni att berätta?
Haha, ja det är konstigt hur tiden blir helt ur led när man börjar försöka. Det går inte att föreställa sig hur långa två veckor eller ens en dag kan kännas när man väntar...
Jag har valt att berätta för de flesta av mina nära vänner och för min familj. Alla som känner mig vet att jag längtat efter barn i flera år och det känns fint att involvera mina nära nu när vi påbörjat resan. Tror inte det kommer kännas mindre speciellt eller roligt att få berätta om/när det väl tar sig, även om folk vetat sen innan att vi börjat försöka. Det har också varit skönt att de i min närhet har vetat, eftersom jag fick ett tidigt missfall och inte ville hålla det hemligt när jag var ledsen. Jag tycker också att det finns ett värde i att normalisera dels missfall, men också att det kan ta tid att bli gravid; det pratas det inte alltid så mycket om tycker jag. Min sambos familj vet dock inte, han har inte velat berätta ännu och det får jag förstås respektera. Men det är ju så olika hur man känner och kan ju finnas många anledningar till att man väljer det ena eller andra sättet. Självklart förstår jag att man kan vilja hålla det privat och också att det kan vara kul att få en större överraskningseffekt