Inlägg från: Ju mer ju bättre |Visa alla inlägg
  • Ju mer ju bättre

Avgör vår uppväxtfamilj vår framtid?

Themis skrev 2021-01-02 18:00:54 följande:

Ett barn som får uppmuntran och har resurser kommer vanligtvis längre än ett barn som inte får uppmuntran och saknar resurser, det är knappast kärnfysik. 
    Drömmar kan dö i förtid hos de som ser hur mycket push och extra stöd mer välbeställda familjers barn får.

Finns inte pengar till språkkursen utomlands och inga kontakter till de rätta sommarjobben så finns det inte, vissa saker är svåra att kompensera för.

Att våga satsa blir också för vissa att förhäva sig. Släktingar avråder och känner sig smått förolämpade för att du vill bli något annat än undersköterska eller montör. Dög det åt dem så borde det också duga åt dig. Och det blir lite jobbigt sen om man inte längre kan snacka skit om tjänstemän och utbildat folk, som man brukade. Antingen är du med i gruppen, eller så väljer du att bli en utböling.

Din framgång blir för vissa bara en påminnelse om deras egna döda drömmar.

Kloka ord.

Har precis flyttat ifrån ett radhusområde och det är så intressant att reflektera över hur olika förutsättningar de olika föräldrarna gav sina barn. Att relatera det till utfallet är superintressant. Det kan komma att bli bok i ärendet.

Många föräldrar är tokengagerade i barnens innebandy, men skiter fullkomligt i skolgången. För mig framstår det som ett mirakel hur man kan göra den prioriteringen. Sen får man som förälder som pushar för utbildning och intelligenta val hela tiden höra att det finns andra sätt, att man kan arbeta sig upp från lagret o.s.v.

Vårt utbildningssystem brukar jag likna vid ett gigantiskt och gratis smörgåsbord. Det är bara att ta för sig av det bästa. Varje människa besitter otroliga resurser OCH har ett eget ansvar att ta dessa tillvara.

Man behöver inte gå vägen via utbildning. Absolut inte. Men isåfall bör man hitta ett bättre alternativ. Inte ett sämre.
  • Ju mer ju bättre
    Themis skrev 2021-01-05 18:32:39 följande:
    Men förutsättningarna är ju även där fundamentalt olika.

Mitt barn har t.ex. aldrig behövt någon läxhjälp, han har skött allting själv sen trean i grundskolan. Vi erbjuder fortfarande hjälp då och då men han har aldrig velat ha det.

Så alla de timmarna och gråa håren som mina kompisar har lagt på att traggla läxor med barn som har ADD, som har dyslexi, som har social ångest eller bara behöver lite mer tid har jag kunnat chilla på soffan. Har man sedan tre barn så är det verkligen ett helt annat engagemang som krävs för att ro båten i land- det kan vara närmare ett heltidsjobb och du hinner inte satsa fullt på något barn för de är tre och alla behöver kanske din hjälp.
    Så är det. En del barn behöver mindre hjälp och då kan man nöja sig med att följa utvecklingen. Men jag skulle säga att de flesta kör in i väggen förr eller senare och ju senare det sker desto tuffare blir smällen. Så följ utvecklingen  noga och var beredd om hjälpen kanske behöve på gymnasie-nivå istället.
  • Ju mer ju bättre
    Relaxa75 skrev 2021-01-05 20:14:30 följande:

Jag tror nog att du har rätt. Det vore väl ganska naturligt att man ärver livsmönster och förutsättningar i livet. Så det gäller nog en majoritet.

Köper dock inte känslan i den här tråden att man är som lyckligast och mest lyckad om man bor i villa, har ett långt förhållande och barn som man konstant aktiverar. Alla är vi inte gjorda för att leva så =)

Det måste ju inte vara villa, men ens boende påverkar såklart ens mående.

Om barn är inblandat så är ju ett långt förhållande det överlägset bästa, under förutsättning att det är självvalt.
  • Ju mer ju bättre
    AndreaBD skrev 2021-01-06 14:38:41 följande:

Man ska inte tänka i detalj där utan snarare i grova drag. Barn som har en bra uppväxtmiljö har det förstås lättare att skapa ett bra liv än de som inte har haft det. Och jag anser inte att det är så himla avgörande om föräldrarna fortfarande är ihop eller om de är rika. Det är viktigare att det finns en bra stämning, en bra anda, bra värderingar, kärlek och förtroende, möjlighet att prata öppet. 

Det är väl den lilla detaljen att de föräldrar som har allt det goda som du  räknar upp; sällan är speciellt fattiga. Bra människor tenderar vara kapabla att prestera på ett hyfsat bra jobb.
  • Ju mer ju bättre
    Themis skrev 2021-01-06 16:37:16 följande:
    De har bättre chans, absolut. 

Men t.ex. en landsortsbibliotekarie som pendlar mellan flera deltidsjobb och en man med svår sjukdom från 30-årsåldern som ska uppfostra några barn ihop kommer definitivt att ha det tufft många gånger. Utbildning garanterar inte hög lön och blir sedan den som hade den bättre inkomsten långtidssjuk så blir det jobbigt.
    Visst är det så. Jag tänker mig basic-fallet.
  • Ju mer ju bättre
    AndreaBD skrev 2021-01-06 18:49:42 följande:
    Jag tror inte att det hänger så mycket på ekonomin. 
    Tror inte jag heller, men vettiga människor skaffar sig en vettig ekonomi. Sen finns det alltid undantag.
  • Ju mer ju bättre
    Anna1234 skrev 2021-01-06 19:02:37 följande:
    Sonen går i femman med rätt mycket läxor och prov och trots att han är skapligt begåvad så tränar vi inför prov och ser till att han kan sina glosor men när jag pratar med hans kamrater så framgår det att inga av hans kompisar blir förhörda innan prov av sina föräldrar.

Jag fattar inte att man inte vill kontrollera att kunskapen finns innan provet skrivs, är det inte viktigt att mitt barn får bra skolresultat? Kompisarna har föräldrar som alla jobbar, några är högskoleutbildade, några endast gymnasiet men alla känns vettiga och bra och trots det kollar de inte av, några vet inte ens när proven är (dvs läser inte veckobreven). Även om ens barn tar bra ansvar vill man väl kolla av en gång extra?
    Du är verkligen ett föredöme. Om fler föräldrar vore som du skulle Sverige vara ett mycket bättre land. Tänk dig bara känslan du skapar hos din son genom att du visar honom att det han gör är viktigt.
  • Ju mer ju bättre
    lövet2 skrev 2021-01-06 20:35:21 följande:

Uppväxtfamiljen är en faktor av många. Flickan som växte upp i en trygg och välmående kärnfamilj blir våldtagen som 14-åring och blir en ångestfylld enstöring som vuxen. Pojken som växte upp med en frånvarande far och deprimerad mor, får en jätteengagerad lärare och blir så småningom lärare själv.

Det kan hända så mycket på vägen mot vuxenlivet. Ett syskon dör, man får en fantastisk eller hemsk bonusförälder, mobbing, olycklig kärlek eller tvärtom. Allt det påverkar.

Du har så rätt i att det händer massor under livets gång.

Då gäller det att ha en trygg bas. Om man inte är trygg hos sin egen familj så blir det så fruktansvärt mycket svårare att hantera de motgångar som förr eller senare kommer.
  • Ju mer ju bättre
    AndreaBD skrev 2021-01-07 00:18:00 följande:
    Och det finns folk som jobbar t.ex.som socialarbetare, lärare eller inom vården för att de vill göra något meningsfullt och vill hjälpa människor. Och dessa jobb är inte så väl betalda som en del andra, men alla tänker inte främst på pengarna.
    Om man har 2 föräldrar med sådana jobb så är det tillräckligt bra för att ha en dräglig levnadsstandard. Dessutom brukar vettiga personer spela sina gort ganska väl och man kan då få en standard som överstiger inkomsten.
  • Ju mer ju bättre
    AndreaBD skrev 2021-01-07 11:22:56 följande:
    Visserligen, men om man då dessutom har minskat lite på arbetstiden, dvs. jag jobbade 75 % när barnen var små, då går det precis ihop. Fullt tillräckligt förstås, men ingen extra lyx. 
    Absolut, men det var säkert ett klokt och väl övervägt val som i slutänden gynnade barnen.

Jämför det med att ena föräldern jobbar skift och den andre arbetslös alkoholist.
Svar på tråden Avgör vår uppväxtfamilj vår framtid?