Inlägg från: Themis |Visa alla inlägg
  • Themis

Avgör vår uppväxtfamilj vår framtid?

Ett barn som får uppmuntran och har resurser kommer vanligtvis längre än ett barn som inte får uppmuntran och saknar resurser, det är knappast kärnfysik. 
    Drömmar kan dö i förtid hos de som ser hur mycket push och extra stöd mer välbeställda familjers barn får.

Finns inte pengar till språkkursen utomlands och inga kontakter till de rätta sommarjobben så finns det inte, vissa saker är svåra att kompensera för.

Att våga satsa blir också för vissa att förhäva sig. Släktingar avråder och känner sig smått förolämpade för att du vill bli något annat än undersköterska eller montör. Dög det åt dem så borde det också duga åt dig. Och det blir lite jobbigt sen om man inte längre kan snacka skit om tjänstemän och utbildat folk, som man brukade. Antingen är du med i gruppen, eller så väljer du att bli en utböling.

Din framgång blir för vissa bara en påminnelse om deras egna döda drömmar.

Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Themis
    Ekdahl skrev 2021-01-05 06:33:25 följande:
    Dina ord är betydligt klokare faktiskt. Att engagera sig i sitt barns skolgång är sannolikt den största gåvan man kan ge, om vi frånser grundläggande föräldrarskap med mycket kärlek och nödvändig gränssättning.

Nu vill jag hävda att det är positivt att engagera sig i barnens fritidsaktiviteter också, då det kan ge barnen stort självförtroende men det ska bara vara ett komplement till skolan.

Utöver det instämmer jag i att det blir lättare med föräldrar med rätta kontakterna men jobbar du hårt kommer du att komma fram oavsett. Har sett många fantastiska livsöden med personer som startat på noll och blivit enormt framgångsrika i alla avseenden.
    Men förutsättningarna är ju även där fundamentalt olika.

Mitt barn har t.ex. aldrig behövt någon läxhjälp, han har skött allting själv sen trean i grundskolan. Vi erbjuder fortfarande hjälp då och då men han har aldrig velat ha det.

Så alla de timmarna och gråa håren som mina kompisar har lagt på att traggla läxor med barn som har ADD, som har dyslexi, som har social ångest eller bara behöver lite mer tid har jag kunnat chilla på soffan. Har man sedan tre barn så är det verkligen ett helt annat engagemang som krävs för att ro båten i land- det kan vara närmare ett heltidsjobb och du hinner inte satsa fullt på något barn för de är tre och alla behöver kanske din hjälp.
  • Themis
    Ju mer ju bättre skrev 2021-01-05 20:18:49 följande:
    Så är det. En del barn behöver mindre hjälp och då kan man nöja sig med att följa utvecklingen. Men jag skulle säga att de flesta kör in i väggen förr eller senare och ju senare det sker desto tuffare blir smällen. Så följ utvecklingen  noga och var beredd om hjälpen kanske behöve på gymnasie-nivå istället.
    Så klart, det är nyttigt att slå huvet i väggen någon gång, för då kan man föreställa sig hur de flesta andra har det och möjligen bibringas en smula ödmjukhet. 
  • Themis
    HannahHorvath skrev 2021-01-05 23:50:35 följande:
    Jag har också funderat lite över det här föraktet för lägenhetsfolk på familjeliv. Det är väl tur att det finns några som medelklassen kan mäta sin förträfflighet i förhållande till. ;)

Personligen vet jag att det förekommer mycket elände även ute i villaidyllen. Lite mer välfriserat bara.
    Jag som är lite äldre känner att det är en ganska ny fördom, för när jag växte upp fanns det stor spridning på lägenheter och ingen skulle få för sig att säga att den som bodde i en sjurummare med högt i tak och stuckatur var fattigfolk bara för att lägenheten hyrdes ut. Ett fint bostadshus kunde också ligga vägg i vägg med ett ganska sunkigt, om hyresvärden var dålig på att renovera men då höll nere hyrorna.

Och visst finns det även sprillans nya bostäder idag som är hyres, de är knappast "dåliga" på det sätt som det kunde se ut i de mest försummade hyreshusen när jag var barn.
  • Themis
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-06 16:01:42 följande:
    Men de barn som växer upp i kärnfamilj har bättre betyg. Forskning har visat att ju senare under barnets uppväxt som familjen splittras, ju bättre betyg har barnen. Varje år har betydelse. Betyg är ju inte helt oviktiga. Barn som växer upp i kärnfamilj mår också något bättre psykiskt. 
    Men skilsmässor beror vanligen på något, är det inte rätt rimligt att detta något ofta kan medverka till att barnen mår sämre och även (med eller utan ärftlighet) presterar sämre?

Jag tänker då inte på otrohet men saker som missbruk, kriminalitet, lågbegåvning och empatistörning hos föräldrar.

Kvarstår den skillnad du beskriver efter att man justerat för allt det?
  • Themis
    Ju mer ju bättre skrev 2021-01-06 16:27:07 följande:
    Det är väl den lilla detaljen att de föräldrar som har allt det goda som du  räknar upp; sällan är speciellt fattiga. Bra människor tenderar vara kapabla att prestera på ett hyfsat bra jobb.
    De har bättre chans, absolut. 

Men t.ex. en landsortsbibliotekarie som pendlar mellan flera deltidsjobb och en man med svår sjukdom från 30-årsåldern som ska uppfostra några barn ihop kommer definitivt att ha det tufft många gånger. Utbildning garanterar inte hög lön och blir sedan den som hade den bättre inkomsten långtidssjuk så blir det jobbigt.
Svar på tråden Avgör vår uppväxtfamilj vår framtid?