Inlägg från: Anna1234 |Visa alla inlägg
  • Anna1234

Avgör vår uppväxtfamilj vår framtid?

Ju mer ju bättre skrev 2021-01-03 18:26:58 följande:
    Kloka ord.

Har precis flyttat ifrån ett radhusområde och det är så intressant att reflektera över hur olika förutsättningar de olika föräldrarna gav sina barn. Att relatera det till utfallet är superintressant. Det kan komma att bli bok i ärendet.

Många föräldrar är tokengagerade i barnens innebandy, men skiter fullkomligt i skolgången. För mig framstår det som ett mirakel hur man kan göra den prioriteringen. Sen får man som förälder som pushar för utbildning och intelligenta val hela tiden höra att det finns andra sätt, att man kan arbeta sig upp från lagret o.s.v.

Vårt utbildningssystem brukar jag likna vid ett gigantiskt och gratis smörgåsbord. Det är bara att ta för sig av det bästa. Varje människa besitter otroliga resurser OCH har ett eget ansvar att ta dessa tillvara.

Man behöver inte gå vägen via utbildning. Absolut inte. Men isåfall bör man hitta ett bättre alternativ. Inte ett sämre.
    Sonen går i femman med rätt mycket läxor och prov och trots att han är skapligt begåvad så tränar vi inför prov och ser till att han kan sina glosor men när jag pratar med hans kamrater så framgår det att inga av hans kompisar blir förhörda innan prov av sina föräldrar.

Jag fattar inte att man inte vill kontrollera att kunskapen finns innan provet skrivs, är det inte viktigt att mitt barn får bra skolresultat? Kompisarna har föräldrar som alla jobbar, några är högskoleutbildade, några endast gymnasiet men alla känns vettiga och bra och trots det kollar de inte av, några vet inte ens när proven är (dvs läser inte veckobreven). Även om ens barn tar bra ansvar vill man väl kolla av en gång extra?
Svar på tråden Avgör vår uppväxtfamilj vår framtid?