• Anonym (ems)

    Jag klarar inte av att ge vår son ett namn

    Vår son är 6 veckor. När han föddes hade vi två namnförslag och enades en vecka efter förlossningen om ett av dem. Någon dag därefter fick jag panikångest över namnvalet och han fick bli namnlös. Idag har han två namn, ett av namnen är det som vi kom överens om från början. Mitt humör är väldigt svajigt från dag till dag och de dagar jag mår bra, är hans namn givet och då vill jag verkligen han ska heta det vi kom överens om från början. De dagar jag mår sämre, ger namnet mig ångest och jag vill välja det andra. Jag har kontakt med psykolog via Bvc och vet att det handlar om någon form av förlossningsdepression. Jag tycker dock det här med namnet är skitjobbigt, hur ska man kunna veta vilket namn som är det rätta. Någon som kan relatera?

  • Svar på tråden Jag klarar inte av att ge vår son ett namn
  • glimteniöga

    Bara välj ett då, förslagsvis det ni hade kommit överens om. När du kommer ur förlossningsdepressionen kommer du tänka ?oj vad jag hade ångest i onödan? och du kommer vara nöjd och acceptera namnet barnet har. En frisk människa går väl då inte runt och bekymrar sig över hur dåligt namn ens barn har, man heter vad man heter.

  • Anonym (Mamma)

    Låt barnet ha det ni kom överens om! Man kan ändra namn senare om man verkligen vill :)

  • Anonym (Leah)

    Såhär tänkte jag: de två namnen vi valde mellan var båda etablerade namn som ingen kommer att tycka är konstigt. Vi bara tog ett av dem.

    Såhär i efterhand är jag inte helt nöjd, men det gör ingenting! Det påverkar varken mitt barn eller mina känslor för henne alls. Jag råkar också veta att mina föräldrar inte är 100% nöjda med mitt namn heller! Men mitt namn har funkat fint i över trettio år nu så vad de tyckte då en gång på 80-talet spelar ingen roll.

    Eller som Shakespeare skrev: Vad är ett namn? /?/ Det vi kallar ros skulle ju dofta lika underbart vad det än hette.

    Vad bra att du bett om hjälp! När jag mår dåligt hakar jag lätt upp mig på saker (tex renlighet, att låsa dörren mm). Men det är i själva verket ett allmänt dåligt mående som är problemet. Men någonstans visar ångesten sitt fula tryne. För mig är det städning. För dig blev det namnvalet.

    Det kommer att gå över.

  • Anonym (Helene)

    Välj ett av namnen, och känner du senare att det absolut inte fungerar byter ni. Det är ju i vilket fall bättre än att barnet ska bli tilldelat ett random namn vid tre månaders ålder för att ni inte kunnat bestämma er. Det kommer gå bra!

  • Anonym (ems)

    Leah : Ett av namnen (Ture) är inte lika etablerat som det andra och är en del av min ångest de ?sämre? dagarna.

  • Anonym (ems)
    Anonym (Leah) skrev 2020-12-23 11:13:36 följande:

    Såhär tänkte jag: de två namnen vi valde mellan var båda etablerade namn som ingen kommer att tycka är konstigt. Vi bara tog ett av dem.

    Såhär i efterhand är jag inte helt nöjd, men det gör ingenting! Det påverkar varken mitt barn eller mina känslor för henne alls. Jag råkar också veta att mina föräldrar inte är 100% nöjda med mitt namn heller! Men mitt namn har funkat fint i över trettio år nu så vad de tyckte då en gång på 80-talet spelar ingen roll.

    Eller som Shakespeare skrev: Vad är ett namn? /?/ Det vi kallar ros skulle ju dofta lika underbart vad det än hette.

    Vad bra att du bett om hjälp! När jag mår dåligt hakar jag lätt upp mig på saker (tex renlighet, att låsa dörren mm). Men det är i själva verket ett allmänt dåligt mående som är problemet. Men någonstans visar ångesten sitt fula tryne. För mig är det städning. För dig blev det namnvalet.

    Det kommer att gå över.


    .
  • Anonym (-)

    Låt honom välja. Så gjorde vi med Fis och Kahhä.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (ems) skrev 2020-12-23 11:22:58 följande:

    Leah : Ett av namnen (Ture) är inte lika etablerat som det andra och är en del av min ångest de ?sämre? dagarna.


    Ett barn på vår fsk heter Ture :) 
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Helene) skrev 2020-12-23 11:18:03 följande:

    Välj ett av namnen, och känner du senare att det absolut inte fungerar byter ni. Det är ju i vilket fall bättre än att barnet ska bli tilldelat ett random namn vid tre månaders ålder för att ni inte kunnat bestämma er. Det kommer gå bra!


    Barn blir inte tilldelade random namn. Om föräldrarna inte skickat in namnblanketten inom 3 månader får de påminnelser och riskerar att få betala vite om de inte ger barnet ett namn. Barnet får ändå inget random namn tilldelat sig. Det finns flera hundra namnlösa (åtminstone på pappret) barn i Sverige som är flera år gamla och ända uppe i tonåren.
  • Anonym (Hedvig)

    Om ni har två namn som ni är överens om, ge pojken båda namnen i folkbokföringen och så kan ni ändra tilltalsnamn senare om ni vill.

Svar på tråden Jag klarar inte av att ge vår son ett namn