• NosensPappa

    Gå ner i vikt - komma iform

    Dags att vara lite proaktiv och börja spåna redan innan julmaten ska bort från midjan.

    Finns ju mycket att beställa från internet.

    Det enda sättet jag vet är att försöka svälta sig, inget fungerar direkt för mig så ni med lyckade erfarenheter, få höra hur ni gjort eller fortfarande gör.

  • Svar på tråden Gå ner i vikt - komma iform
  • nnnnnnnn

    som jag skrivit många gånger här, jag fick tips här att ladda ner gratisvarianten av Lifesum och se till att äta tillräckligt med protein varje dag.
    Så ställde jag in appen på en långsam viktnedgång med korta mål tex 1 kg på 3 veckor och höll mej till dagskalorierna varje dag (någon enstaka undantagsdag då jag sparat in kalorier tidigare i veckan) och körde igång.

    Nu ett år senare så håller jag fortfarande på eftersom det var många, många kilon som ska bort, men har ändå gått ner ca 18 kg på ett år, utan att svälta och utan att rasa i vikt så folk tror att man är sjuk. Eller att barnen märker att man håller koll på vikten, jag loggar alltid maten i förväg eller efterhand när jag är ensam och pratar inte vikt med eller inför barnen.

    Det och minst 10 000 steg per dag har gjort att jag faktiskt lyckats efter många svältprojekt tidigare i livet.

  • LasseBD

    Jag har föreslagit detta i ett otal trådar så jag kanske är tjatig för de som sett mina inlägg innan.

    16:8. Googla om du inte känner till det. Du får direkt effekt. Men gå inte på vikt. Ta dina mått, buken på tjockaste stället, stussen, låren, halsen och allt som kan vara intressant. Sen påbörjar du 16:8 och mäter vart 14:e dag. På helgerna kan du unna dig längre ätfönster för det är man värd. Vardagarna är inte mängden så viktig. Det viktiga är att du håller på 16 timmar fasta.

    Sen tar du 3x10 min promenad varje dag i bra tempo. (Under 10 min/km).

  • hammarhajen
    nnnnnnnn skrev 2020-12-23 11:54:12 följande:

    som jag skrivit många gånger här, jag fick tips här att ladda ner gratisvarianten av Lifesum och se till att äta tillräckligt med protein varje dag.
    Så ställde jag in appen på en långsam viktnedgång med korta mål tex 1 kg på 3 veckor och höll mej till dagskalorierna varje dag (någon enstaka undantagsdag då jag sparat in kalorier tidigare i veckan) och körde igång.

    Nu ett år senare så håller jag fortfarande på eftersom det var många, många kilon som ska bort, men har ändå gått ner ca 18 kg på ett år, utan att svälta och utan att rasa i vikt så folk tror att man är sjuk. Eller att barnen märker att man håller koll på vikten, jag loggar alltid maten i förväg eller efterhand när jag är ensam och pratar inte vikt med eller inför barnen.

    Det och minst 10 000 steg per dag har gjort att jag faktiskt lyckats efter många svältprojekt tidigare i livet.


    Tror det är enda långsiktigt hållbara sättet. 

    Man ska ju skaffa vanor som går att leva med livet ut - annars kommer ju övervikten förr eller senare tillbaka. I kg i månaden ger 36 kg tre år liksom, det är ju massor! I kg i månaden ger också utrymme att äta tillräckligt "normalt" enligt näringsrekommendationerna och möjliggör absolut att äta utan dåligt samvete när man blir bortbjuden eller situationen kräver (typ trafikkaos som tvingar familjen att äta på en Sibylla på vägen)  

    Väldigt få normalviktiga med sund relation till mat och kropp utesluter hela grupper av livsmedel (typ kolhydrater) eller struntar i att äta två dagar av sju i en vecka.
  • hammarhajen

    Läs på om kost och vad kroppen behöver. Det finns näringsrekommendationer sammansatta av läkare och andra experter utifrån den samlade forskningen på området.

    Mycket frukt och grönt, mycket fullkorn etc. Mycket bättre att läsa på om hälsa och skaffa vanor som håller långsiktigt, även om det kanske tar lite längre tid att minska i vikt. 

    https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/naringsrekommendationer

Svar på tråden Gå ner i vikt - komma iform