• LillaLulla

Katten är äcklig!!

Min sambo har en långhårig hankatt som inte är kastrerad och som är ute för det mesta. Nu har denna katt fått en stor klump av hår på ryggen. Vad ska jag göra??

Kan ju inte direkt klippa hela ryggen heller, plötsligt blir det -20 grader ute och då fryser han väl ihjäl, stackarn...

Och om jag vill kastrera honom då? Han är ju så sällan hemma och om man försöker tvinga honom att hållas inne så blir han helt tokig... Jag menar, om jag beställer en tid till veterinären så vet jag ju inte när katten är hemma?

• Svar på tråden Katten är äcklig!!
  • Danbala

_Hur_ helt tokig blir han? En kastrering är väl bra av så många skäl att ni kanske får överleva att känna er som "djurplågare" i några timmar?

• JsN

VArför ska du göra något alls om det är sambons katt? Däremot är det självklart att ni ska kastrera katten om den går ute! Det är oansvarigt att låta en okastrerad katt gå fritt! (Prova att borsta bort tovan)

*hälsosamt lat*
  • lilla mej

kastrering e bra...... och när du ringer och bokar så fråga om hårtussen med, det kanske inte spelar så stor roll om han har den tills det blir varmare...

• Nattviolen

Att katten fått en stor tova på ryggen tyder på att pälsen inte är skött som den ska. Om katten är långhårig kan den behöva hjälp med kamning/borstning flera gånger i veckan, kanske till och med varje dag. Katter som går ute borde alltid vara kastrerade, såväl honor som hanar då det blir så många stackars kattungar som ingen tar hand om annars.

Din sambo får väl ta katten till veterinären och sköta om pälsen eftersom det är dennes katt. Annars får ni väl omplacera den till någon som sköter den ordentligt och som inte tycker den är äcklig.

• Rebekka

tovan på ryggen måste redas ut snarast eftersom det ska visst vara väldigt smärtsamt för katten, det känns som ett svidande sår har jag fått lära mig. Jag håller med de andra, låt honom vara lite tokig den tid det tar innan ni far iväg till veterinären för kastreras bör han absolut bli.

• Monstermamman

Tar ni inte bort tovan så kan det bli ett stort sår under och det är inte trevligt. Får ni inte själva klippa bort den så ta katten till veterinär och raka bort den under narkos och passa på att kastrera katten på samma gång!
    Jag gillar inte okastrerade hankatter som går ute och pissar överallt! Det är så äckligt när man öppnar ytterdörren och möts av en vägg av frasspiss. Äckligt!

• TweleGirl

är katten långhårig och har fått en tova så måste den till veterinär för att få hjälp att ta bort den. annars växer den typ iho med huden.. och DÅ blir det äckligt.

Kastrera katten så håller den sig inom sitt revir.

• LillaLulla

Jag håller med om att han borde kastreras, mina katter är kastrerade båda två.
    Omplaceringa är uteslutet, hellre "plågar" jag då honom tills vi slipper till veterinären!

Ja, det är sambons katt... Men ni vet... "Men du KAN ju inte ta ballarna av honom!!" Tänkte att jag skulle smita till vet. någon dag när sambon är på jobbet...

Jag lyckades klippa bort halva tovan nu, det var inte så svårt! SKA jag ta resten? Om det ändå blir veterinär-resa snart så måste han ju ändå vara inne i värmen...

• Danbala

Mmm... Fryser katten så vill den väl kanske komma in?

(Skriver _kanske_, för jag har känt i alla fall en katt som var så korkad att det är tveksamt om han hade kommit på tanken att gå in om han var på väg att frysa ihjäl... )

• Zaria

Pälsen på ryggen: Går det inte att kamma ut så måste pälsen bort,är katten snäll kanske du kan klippa bort det själv ev skära loss det med rakblad.
    Annars får man gå till veterinären och söva katten.
    Tar man inte bort det kan det bli både sår och ägg av insekter och annat usch under.
    Sedan är det bara att borsta katten så det inte blir såna tovor igen.

Kastrering: Min personliga åsikt är att alla katter som går ute skall kasteras,dels håller de sig hemma mer,råkar ut för mindre slagsmål och markerar inte revir såväl inne som hos grannar,urinmarkering från en okasterad katt är det bästa sättet att få granarna att bli vansinniga.
    Innan kastering så får du hålla katten inne så den säkert kommer med till veterinären.
    Nu såg jag att det inte var din katt utan din sambos,försök att prata med honom eller visa honom tråden här...

Svar på tråden Katten är äcklig!!