• LillaLulla

Katten är äcklig!!

Min sambo har en långhårig hankatt som inte är kastrerad och som är ute för det mesta. Nu har denna katt fått en stor klump av hår på ryggen. Vad ska jag göra??

Kan ju inte direkt klippa hela ryggen heller, plötsligt blir det -20 grader ute och då fryser han väl ihjäl, stackarn...

Och om jag vill kastrera honom då? Han är ju så sällan hemma och om man försöker tvinga honom att hållas inne så blir han helt tokig... Jag menar, om jag beställer en tid till veterinären så vet jag ju inte när katten är hemma?

• Svar på tråden Katten är äcklig!!
  • Tammie

Långhåriga katter ska borstas dagligen. Ge magen särskild tillsyn för det är där de värsta tovorna uppstår (kring bakdelen och i armhålorna). Katten kommer att älska dig, det är inte skönt för den att gå omkring med tovor som stramar (du kanske vet hur hårbotten känns när du haft håret uppsatt i en stram tofs i några timmar och släpper ut håret?). Jag kan rekommendera en karda-liknande borste. Jättebra!
    Raka inte hela katten! Det finns en anledning till att den har päls...

Håller med tidigare talare - en katt som går ute ska kastreras, det finns så många hemlösa katter som behöver hem att det är onödigt att bidra till den skaran.

Lycka till!

• Filantra

Kastrera katten! Tänk på alla de oönskade stackars kattungar som han ger upphov till, stackars kattungar som sedan kanske tvingas svälta eller frysa ihjäl eller stoppas levande i plastpåsar och slängs som sopor av vidriga människor!
    Tovan ska bort, antingen av dig eller av vet.
    Lycka till

• Tammie

Förresten - en riktigt långhårig katt ska dessutom badas med jämna mellanrum (torka helt torr innan du släpper ut den, annars blir den förkyld).

• Monstermamman
    Tammie:
    Varför ska dom badas med jämna mellanrum? Det har jag aldrig hört, däremot har jag hört tvärtom att man inte alls behöver bada dom. Dom sköter ju pälsen själva?
  • Jessa6

JA absolut kastrera honom!!! Han mår så mycket bättre då och kommer att stanna hemm mer. Sen ang klumpen på ryggen måste av, det är ett tecken på att amninte skött hans päls. Det gör ont på katten för det stramar och blir ömt. Manvet ju på en själv om man fastnar med håret i något. Så gör slag i saken med katten så kommer han att må mycket bättre. Kostar typ 400 att kastrera och tar bara ett par minuter. Lycka till!

• Jessa6

en annan grej jag tänte på, om d inte får bort klumoen så ta det hos vetrinären med när de ändå kastrerar honom, kan de gå igenom pälsen för då är han ändå sövd....ett litet tips bara....

• LillaLulla

så! nu är klumpfanskapet borta i alla fall, men någon veterinär får jag inte tag på...

• myskatt

Att ALLA långhåriga katter SKA borstas varje dag va att ta i! Det beror helt på vad de har för päls och hur de sköter den själva.

Mina två långhåriga huskatter får inga tovor och jag borstar ur dem ordentligt kanske en gång i månaden. Vidare badar de inför utställning kanske tre-fyra ggr per år.

När katter blir äldre kan den få svårt att tvätta ryggen och då kan det krävas extra hjälp.

• Tammie

Monstermamman:
    Vissa långhåriga katter klarar inte av hygienen pga all pälsen (min katt t.ex.), därför kan man behöva bada dom ibland. Dessutom hjälper det till att hålla pälsen från tovor. Vissa rekommenderar att man badar katten varje månad men det tycker jag är att ta i. Möjligen för katter som ställs ut ofta.

Myskatt: Viken tur du har! Min behöver daglig borstning.

• Tammie

Hoppsan, inte klar. myskatt - Det är vad jag blivit tillsagd om långhåriga katter.

• Tammie

En sak till. Borstningen är inte bara för tovorna, det hindrar även katterna från att få i sig för mycket katthår.

• myskatt

Som sagt det beror på pälskvalitet och det sliter en hel del på pälsen att kamma ofta.

• Tammie

Varför skulle det slita? Jag tycker tvärtom att det borde vara bättre att kamma ofta.

• Dundermamman

Som kattuppfödare av norska skogkatter kan jag tala om att borstning INTE sliter på pälsen,tvärtom stimuleras hårsäckarna och pälsen hålls tovfri och glansig! Därmed är inte sagt att man behöver borsta alla långhårskatter dagligen, skogisarna borstar jag 1g/v.
    Badar mina katter gör jag ca.1g/kvartalet oftast inför utställning.
    Jag vill rekommendera kastrering av både hon- och hankatter om de ej ska användas i avel. Katten blir mer harmonisk om den slipper löpperioderna eller revirmärkandet efter honor.

• Monstermamman
    Tammie:
    Okej, reagerade på att du skrev att alla långhåriga katter ska badas och tänkte ifall det var nåt stort jag missat. Men då fortsätter jag att inte bada vår långhåriga eftersom han sköter sin päls så bra själv.
    Han behöver inte heller borstas alla dagar, jag brukar bara borsta honom när all vinterpäls ska bort på våren.
  • Tammie

Monstermamman: Jag tog visst i lite för mycket. Många (kanske inte alla) perserkatter behöver borstas dagligen.

• LillaLulla

jaja, må det nu vara hur det vill med den saken. Efter att jag måste klippa bort allt hår på ryggen (han ser nu ut att ha skabb eller nåt) så borstar jag. Varje dag, från och med i dag!

-No more tovor i pälsen!-

• LillaLulla

min svärmor har förresten två långhåriga (blandras) katter. Den ena, en honkatt, har alltid tovor i pälsen som måste klippas. Den andra har en så otroligt vacker päls, så ren och fin! Han har aldrig blivit badad eller borstad. Konstigt hur två katter från samma familj kan vara så olika...

• Pollyanna

Veterinärerna har fullt upp pga av fågelinfluensan, sa de på radion. Det kan vara därför de är svåra att få tag på. Men ge inte upp, katten måste självklart kastreras om det är en utekatt.

Svar på tråden Katten är äcklig!!