Inlägg från: Anonym (medborgarlön och skyldigheter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (medborgarlön och skyldigheter)

    Konstnär?

    Kan förstå dina tankar och i viss mån hålla med om dina åsikter. Jag håller själv på med konst och hoppas kunna försörja mig på det en dag, men än så länge tvingas jag knega på med saker jag inte trivs med egentligen. Det är en stor diskussion du öppnar för här som måste ses ur många olika perspektiv.

    Jag är av åsikten att man ska dela på samhällsbördan och hjälpas åt med skitjobben och oavsett vad man utbildar sig till och ämnar ägna sig åt. Jag är därför av åsikten att alla borde ha medborgarlön med pliktansvar till en viss procent. Sen ska detta naturligtvis fördelas individuellt i den mån det går så att man inte tvingar folk att utföra saker de mår dåligt av. Idag är det arbetarna som utför de viktigaste jobben, samtidigt som många jobb är helt poänglösa och meningslösa och skapade enbart för att uppehålla en sysselsättning som i grunden är helt sjuk. Ingen blir lycklig av att ha meningslösa jobb, varför inte få göra en nyttig insats istället och i högre grad få bestämma över ditt liv?

    Svaren i tråden talar också sitt tydliga språk om hur snäv åsiktskorridor vi har i detta land. PK-mentaliteten stänger dörren för all vidare diskussion på ett ytterst osunt och hycklande sätt i alla viktiga frågor och förnekar den totala ojämlikheten i samhället. Något dessa priviligierade människor till stor del är ansvariga för i grunden och slänger sig med "allas lika värdeklyschor" som inte har någon förankring med hur stora massan tvingas leva som servar deras bekvämlighet.

    Jag känner många konstnärer som slitit hårt för att kunna försörja sig på sin konst och valt fattigdom och frånvaro av lyx för att slippa ta del av ekorrhjulet. Men jag kan som du tycka att det är världsfrånvänt och egoistiskt att inte hjälpa till i ett samhälle och en välfärd man förväntar sig att ta del av. Likaså överklassen, invandrare och andra grupper som vägrar delta i samhällstjänster och service.

  • Anonym (medborgarlön och skyldigheter)
    Anonym (Oscar) skrev 2020-12-25 16:00:46 följande:

    Jag vet kulturutövare, vars konst ingen vill betala för. De gör sina föreställningar för 3 betalande åskådare, max. De överlever på olika typer av bidrag o stipendier.

    Och jag kan säga att i mina ögon suger deras konst! Det är så urtrist och navelskådande så man kräks!

    De springer mest omkring och leker hela dagarna, och tar sig själva och sin konst på blodigt allvar. Fast ingen annan är ju intresserad!

    Sen klagar de ständigt över att det är så snålt med skattepengar till utländska konstnärer som minsan borde få komma hit o bli försörjda av skattebetalarnas pengar.

    Jag tycker inte det är så roligt att slava ihop skattepengar för deras amatörverksamhet


    Kan faktiskt instämma i detta. Klart alla människor skulle vilja ägna sig åt sin hobbyverksamhet och kunna försörja sig på detta varför samhällsansvar borde utgå.
  • Anonym (medborgarlön och skyldigheter)
    Dethärärmittnamn skrev 2020-12-25 20:06:53 följande:
    Du skriver klokt.
    Tack! Intressant ämne.
Svar på tråden Konstnär?