• Fri 25 Dec 2020 17:14
    1924 visningar
    11 svar
    11
    1924

    När ni kräks, kommer det upp i näsan?

    Hej!

    Jag och sambon hade en diskussion för sonen fick upp kräka i näsan i dag när han böjde sig framåt (bara lite grann).

    Sambon tyckte det var konstigt att de kom upp i näsan, jag tyckte inte att det konstigt för att jag får alltid upp när jag kräkts.

    Hur får ni?

  • Svar på tråden När ni kräks, kommer det upp i näsan?
  • Litenm­enhård
    Fri 25 Dec 2020 17:22
    #1

    Det händer att jag får upp det i näsan om jag kräks mycket.


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Anonym (Xx)
    Fri 25 Dec 2020 17:39
    #2

    Det kommer surt upp i näsan för mig, ja.

  • Fri 25 Dec 2020 17:58
    #3

    Ja min sambo har haft tur, för mig kommer det alltid upp i näsan.

    Men sonen kräktes Inte idag utan fick vara upp lite kräka och precis då stod han framåt nöjd så fick ut det genom näsan. Och då kom diskussionen upp.

  • Anonym (Blä)
    Fri 25 Dec 2020 18:06
    #4

    Ja, det händer mig ofta när jag kräks.

  • Anonym (Inte konsti­gt)
    Fri 25 Dec 2020 21:02
    #5

    Jag har aldrig fått upp kräks i näsan, vad jag kan minnas, men jag tycker inte att det verkar särskilt konstigt att det händer. Allting hänger ju liksom ihop därinne.

  • Fri 25 Dec 2020 21:36
    #6

    Nej, har nog aldrig fått upp det i näsan när jag kräkts men som föregående skrev hänger ju munnen ihop inte bara med halsen utan även med näsan så inget konstigt i det kan bli så för en del.

  • Fri 25 Dec 2020 22:46
    #7

    Jag har fått upp lite kräks i näsan som vuxen, men aldrig som barn. Efter att jag funderat på varför det varit så så kom jag fram till följande;


    som barn brukade jag sitta ner på golvet och kräkas i en hink, med huvudet i hyfsat upprätt ställning (inget kräks i näsan).
    som vuxen har jag ofta stått lutad över toaletten med huvudet böjt och med ansiktet mot golvet/toaletthålet (här får jag kräks i näsan).
    Efter att jag funderat på ovanstående så har jag provat att kräkas med huvudet upprätt, utan att få kräks i näsan. Precis som när jag var barn. Så detta kör jag numera med om jag behöver kräkas.

    Slutsats: Jag får kräkningar ända upp i näsan om jag böjer ner huvudet under kräkningar, men inte annars. 

    Kan det vara så att ni som får kräks i näsan också böjer ner huvudet när ni kräks? Jag antar att det beror på att näsgången ligger horisontalt då man böjer huvudet och kräket inte behöver ta sig längre uppåt då. Eller vad tror ni andra?  Kanske kan vara värt att testa.
  • Anonym (Inte konsti­gt)
    Fri 25 Dec 2020 23:05
    #8
    Alana skrev 2020-12-25 22:46:09 följande:

    Jag har fått upp lite kräks i näsan som vuxen, men aldrig som barn. Efter att jag funderat på varför det varit så så kom jag fram till följande;

    som barn brukade jag sitta ner på golvet och kräkas i en hink, med huvudet i hyfsat upprätt ställning (inget kräks i näsan).

    som vuxen har jag ofta stått lutad över toaletten med huvudet böjt och med ansiktet mot golvet/toaletthålet (här får jag kräks i näsan).

    Efter att jag funderat på ovanstående så har jag provat att kräkas med huvudet upprätt, utan att få kräks i näsan. Precis som när jag var barn. Så detta kör jag numera med om jag behöver kräkas.

    Slutsats: Jag får kräkningar ända upp i näsan om jag böjer ner huvudet under kräkningar, men inte annars. 

    Kan det vara så att ni som får kräks i näsan också böjer ner huvudet när ni kräks? Jag antar att det beror på att näsgången ligger horisontalt då man böjer huvudet och kräket inte behöver ta sig längre uppåt då. Eller vad tror ni andra?  Kanske kan vara värt att testa.


    Det kan säkert ha med saken att göra. Jag kan i alla fall bekräfta att jag inte böjer ner huvudet särskilt mycket när jag kräks.
  • Anonym (anony­mous)
    Sat 26 Dec 2020 06:29
    #9

    Om man hostar samtidigt som man har någonting i svalget är det lätt att det åker upp i näsan. Händer mig ibland när jag äter. Inte märkt det i samband med kräkning men beror kanske på hur man kräks.

  • Sun 27 Dec 2020 13:12
    #10
    Alana skrev 2020-12-25 22:46:09 följande:

    Jag har fått upp lite kräks i näsan som vuxen, men aldrig som barn. Efter att jag funderat på varför det varit så så kom jag fram till följande;

    som barn brukade jag sitta ner på golvet och kräkas i en hink, med huvudet i hyfsat upprätt ställning (inget kräks i näsan).

    som vuxen har jag ofta stått lutad över toaletten med huvudet böjt och med ansiktet mot golvet/toaletthålet (här får jag kräks i näsan).

    Efter att jag funderat på ovanstående så har jag provat att kräkas med huvudet upprätt, utan att få kräks i näsan. Precis som när jag var barn. Så detta kör jag numera med om jag behöver kräkas.

    Slutsats: Jag får kräkningar ända upp i näsan om jag böjer ner huvudet under kräkningar, men inte annars. 

    Kan det vara så att ni som får kräks i näsan också böjer ner huvudet när ni kräks? Jag antar att det beror på att näsgången ligger horisontalt då man böjer huvudet och kräket inte behöver ta sig längre uppåt då. Eller vad tror ni andra?  Kanske kan vara värt att testa.


    Jag kräks normalt genom att luta mig framåt över en hink alt. badkaret eller stående på knä i en hink alt. badkaret. Kanske är huvudet då mer upprätt än om man kräks i toastolen?
  • Sun 27 Dec 2020 13:57
    #11

    Aldrig hänt mig. Minns att jag blev så förvånad när jag som tonåring lärde mig att det är vanligt xD Tror inte jag gör något särskilt, det kommer inte upp i näsan oavsett om jag har huvudet upprätt eller om jag har ansiktet vänt ner mot golvet.

Svar på tråden När ni kräks, kommer det upp i näsan?