• Anonym (Fett)

Han lagar så fet mat!

Hemma hos oss är det oftast jag som lagar mat, vilket främst beror på att min man lagar så fruktansvärt fet mat. Som ikväll. Han gjorde en pasta med fruktansvärda mängder mögelost, massa grädde och bacon. Det droppade fett ur pastanäckorna och låg en tjockt lager fett i botten på tallriken. Inte en grönsak. Han tryckte i sig tre portioner. Jag fick inte i mig en.

Steker han potatis badar den i fett. Äter han blodpudding med bacon, häller han över massa baconfett över maten.

Jag är verkligen inte nån renlevnadsmänniska. Jag använder både grädde och smör i maten, men min mans mängder är helt galna. Jag försöker gå ner i vikt, men det är svårt när jag ska äta hans mat.

Det spelar ingen roll vad jag säger. Han fortsätter. Enda sättet är att laga all mat själv, men det är svårt när jag jobbar och han föräldraledig till exempel. Det blir väldigt hetsigt för mig om jag ska stå och laga mat varenda dag. Eftersom jag också lidit av ätstörningar är det jätteviktigt att barnen och jag äter samma mat.

Men hur mår jag fram? Det är rent äckligt det här och det känns en smula respektlöst att han bara kör på.

• Svar på tråden Han lagar så fet mat!
  • Anonym (TW)
    Anonym (Åsa) skrev 2020-12-26 16:18:50 följande:
    Så trist med såna här trådar, att lågfett-fanatikerna ALLTID ska försöka ockupera trådarna. Och, nej, det är INTE så att det finns vetenskaplig evidens för att det generellt är nyttigt att äta fettsnålt, allra minst att äta omättat fett. Att ni tror det är för att ni varken kan läsa forskning eller vet hur forskning fungerar. Enskilda studier finns alltid, men EVIDENSEN säger att den sk "medelhavsdieten" samt LCHF är nyttigas. Dvs mycket mättat fett, kött, fisk och grönsaker. I medelhavsdieten har smöret bytts ut mot olivolja och det är bara om köttmängden är stor som medelhavsdieten vinner över LCHF. Lågfettkost kommer långt efter båda kosthållningarna. Allt annat är saker ni har fått för er eller lurats att tro på grund av Ancel Keys falska forskning. 
    Alltså, det där är en av de fånigaste debatt-tekniker jag sett.

Och jo - du är fanatiker. Fullfjädrad. Det är alla som tror så starkt på att det finns "ett sätt att leva, som kommer frälsa oss från dålig hälsa och allt annat ont". Och att "alla andra, som inte tror på min tro och SER SANNINGEN är förledda".

Personligen äter jag inte så som jag förespråkar i inlägget du så fånigt förvrider. Varför inte? För att jag varken är fanatiker eller väljer att bara tro på det som passar min egen livsstil. Jag har alltså inga problem med att referera till forskning som stödjer det jag själv i mitt eget liv inte sysslar med.

TS man äter dålig kost. Punkt. Men å andra sidan behöver hon inte käka vad han äter. Och även om man har haft ätstörningar kan man behöva äta annat än sina barn. Vad händer t ex om diverse känsligheter och allergier dyker upp?
  • Ekdahl
    Anonym (Balans) skrev 2020-12-26 19:29:21 följande:

Sen angående TS så har hon ju en ätstörning i bagaget, och tyvärr verkar det ju som att hennes mans bristande intresse för att laga mat även hon tycker är god är något som kan kicka igång skit för henne igen. Det är inte fettfri mat hon önskar, är i alla fall inte mitt intryck av att läsa hennes inlägg, utan bara att den inte ska simma i stora mängder fett. Vanlig mat som hennes man alltid lagade FÖRUT.

Vid närmare eftertanke tror jag att det är bättre att TS lagar all mat hemma och att alternativet är helfabrikat. Man kan tycka vad man vill om dessa men de är betydligt bättre än det TS beskriver. Finns färdiga lasagner & fiskgratänger etc som det bara är att stoppa i ugnen. Låt han göra det och inga egna kompositioner.
  • Xenia
    Anonym (Fett) skrev 2020-12-25 20:16:47 följande:

Hemma hos oss är det oftast jag som lagar mat, vilket främst beror på att min man lagar så fruktansvärt fet mat. Som ikväll. Han gjorde en pasta med fruktansvärda mängder mögelost, massa grädde och bacon. Det droppade fett ur pastanäckorna och låg en tjockt lager fett i botten på tallriken. Inte en grönsak. Han tryckte i sig tre portioner. Jag fick inte i mig en.

Steker han potatis badar den i fett. Äter han blodpudding med bacon, häller han över massa baconfett över maten.

Jag är verkligen inte nån renlevnadsmänniska. Jag använder både grädde och smör i maten, men min mans mängder är helt galna. Jag försöker gå ner i vikt, men det är svårt när jag ska äta hans mat.

Det spelar ingen roll vad jag säger. Han fortsätter. Enda sättet är att laga all mat själv, men det är svårt när jag jobbar och han föräldraledig till exempel. Det blir väldigt hetsigt för mig om jag ska stå och laga mat varenda dag. Eftersom jag också lidit av ätstörningar är det jätteviktigt att barnen och jag äter samma mat.

Men hur mår jag fram? Det är rent äckligt det här och det känns en smula respektlöst att han bara kör på.

Jag hoppas att det inte är din ätstörning som får dig att se hans mat som fettdrypande. Oavsett är det ju inte bra för barnen att det inte finns några grönsaker. Det är viktigt att de får lära sig tidigt att i en fullvärdig måltid ingår grönsaker. Du kan iofs laga en sallad varje dag, men hur svårt är det för honom att göra det? 

Det är ju också viktigt för dig med ätstörning att du klarar att äta maten. Varför bryr han sig inte om vad du säger? Är han deprimerad så han tröstäter? Är han avundsjuk på dig som får gå till jobbet och hämnas på ett passivt-aggressivt sätt? Tål han ingen kritik av sin matlagning?
  • Physalis

Från din trådstart att dömma så har du inga problem att framföra budskap. Så problemet är inte att du inte hittat rätt sätt att nå honom. Problemet är att han struntar i vad du säger.

Korrekturläser som en kratta
  • hammarhajen
    Ekdahl skrev 2020-12-26 16:53:23 följande:
    LCHF som sådan är verkligen en diet för de korkade om man nu tror att fet mat per automatik är bra mat. Då menar jag inte att det behöver vara dålig kost att äta fet kost. Mycket av den bästa kosten vi kan äta är fet. Nötter, ål, lax, makrill, avokado etc. Men samtidigt är mycket av den sämsta maten vi kan äta också fet. Bacon, korv, chips etc.
    Jag förstår inte hur man kan läsa om kost och hälsa utan att uppmärksamma skillnaden på mättat fett och enkel- och fleromättat fett. Dvs precis sim du skriver - nötter och olja är bra, bacon och smör dåligt. 

Man kanske kan leva sunt på LCHF - om man lever på feta fiskar, olja, nötter, avocado. Och tillåter kolhydrater från fiberrika fullkornsalternativ och rotfrukt samt frukt. Men hur många gör det?
  • hammarhajen
    Anonym (Fett) skrev 2020-12-26 08:23:14 följande:

Någon föreslog Viktväktarna. Jag har alltså två kilo från min graviditet att gå ner. Men det måste ta tid och jag kan inte dra ner för mycket på mat, för då triggas ätstörningen genast. Det är bland annat också därför jag inte utesluter något ur min kost. Jag har fått lära mig att ingen mat är farlig och min väg till ett friskt liv har varit att äta lite av allt. Både fett och kolhydrater och en bit choklad ibland. Det är också på det sättet jag behöver tappa mina sista kilon.

Jag tänker inte stå och laga min och barnens mat. Då kan jag laga all mat. Lösningen blir inte att jag tar över. Jag är varken hans mamma eller hushållerska. I så fall lever jag hellre själv. När barnen somnat om kvällarna, jobbar jag ofta. De kvällar jag inte jobbar, tänker jag inte ställa mig med hushållsarbete, bara för att han inte kan ta enkla instruktioner.

Ber om ursäkt om jag klev på en öm på med mitt förslag. 

Tanken var inte att du skulle få mer att göra, utan att ni ser över hushållssysslor och fördelar annorlunda. Om du lagar mer mat så gör han mer av något annat. Matlagning är trots allt bara en liten del av allt jobb som görs i en familj eller ett hem varje dag, så det är fullt möjligt att den ena lagar all mat utan att för den sakens skulle bli förälder eller hushållerska. 

Jag lagar för övrigt nästan all mat kvällen innan, just för att slippa stressa kring det och kunna ha mer svängrum i livet mellan 17.00 (jobbet slutar) och 19.00 (middagstid). Man är olika. 
  • Anonym (Assf)

Den här videon illustrerar debatten kring kost på ett bra sätt.

Varför munhuggs ni? Ingen vet vad som är bra eller dålig mat! INGEN!

Och dem studier ni refererar till har för många OM och MEN.

DET GÅR INTE GÖRA TILLFÖRLITLIGA STUDIER PÅ MAT för att man kan inte förmå folk att äta på ett förutbestämt sätt i 30 år!

Ingen av er vet! Så lägg ner.

• Ekdahl
    Anonym (Assf) skrev 2020-12-27 09:01:41 följande:

Den här videon illustrerar debatten kring kost på ett bra sätt.

Varför munhuggs ni? Ingen vet vad som är bra eller dålig mat! INGEN!

Och dem studier ni refererar till har för många OM och MEN.

DET GÅR INTE GÖRA TILLFÖRLITLIGA STUDIER PÅ MAT för att man kan inte förmå folk att äta på ett förutbestämt sätt i 30 år!

Ingen av er vet! Så lägg ner.

Fast det där är verkligen inte sant. Det har på vissa områden gjorts extremt mycket forskning. Att exempelvis hävda att vitt socker inte är dålig eller bra mat blir direkt löjligt med tanke på vad vi vet.

Sedan finns det mindre outforskade områden men det är en annan sak. Däremot behöver man inte leva så strikt. Om man utesluter stora mängder socker och ser till att få sig en daglig dos av grönsaker är mycket vunnet redan där.
  • Anonym (Assf)
    Ekdahl skrev 2020-12-27 09:19:07 följande:

Fast det där är verkligen inte sant. Det har på vissa områden gjorts extremt mycket forskning. Att exempelvis hävda att vitt socker inte är dålig eller bra mat blir direkt löjligt med tanke på vad vi vet.

Sedan finns det mindre outforskade områden men det är en annan sak. Däremot behöver man inte leva så strikt. Om man utesluter stora mängder socker och ser till att få sig en daglig dos av grönsaker är mycket vunnet redan där.

Jo det är sant.

Du kan inte hänvisa till forskning som inte är gjord. Och dem är inte gjord eftersom den inte går att göra.

Det vi har är indicier. Inget annat.
  • fjanten

Vad såna här trådar alltid spårar ur. Alla mår inte bra av samma saker, helt enkelt. En del kanske röker ett paket om dagen och dricker vin varje kväll, äter 450 gram mjölkchoklad om dagen, och lever till 98 utan nämnvärda hälsobesvär. Det betyder inte att det är en eftersträvansvärd diet. Samtidigt KAN LCHF vara väldigt bra för vissa, exempelvis personer med typ 2-diabetes brukar kunna må bra av en lågkolhydratkost - kanske inte total ketogen diet, men även detta saknas det faktiskt ordentliga studier på. Medan personer med typ 1-diabetes kan må ofantligt dåligt av en sådan diet, eftersom det kan hända att dessa då mår dåligt av för lågt blodsocker. Personer med gallproblem kan må jättedåligt av dieter där man äter mycket fett o.s.v.

Det finns ingen Enda Sann Väg när det gäller kost, för vi alla är inte identiska. Nu mår ju TS dåligt av denna hög-kolhydrat, hög-fett "diet" som hennes man verkar följa. Sluta då tjata om att fett är guds gåva till mänskligheten, det är irrelevant i TS fall.

Svar på tråden Han lagar så fet mat!