• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Jenzia
    Smilla93 skrev 2021-03-28 10:57:01 följande:

Åååh blir så frustrerad och ledsen.. Behövde komplettera med ths-prov efter första mötet på RMC och såg nyss provsvaret på 1177.. värdena va ännu sämre nu trots att jag ökat dosen på levaxin och jag måste därför lämna ytterligare prov.. Där står dessutom att jag inte får påbörja behandling förrän värdena är bra och att jag ska få ett brev hemskickat om detta. Känner mig så besviken.. Dels för att jag vet att det kommer dröja länge eftersom man måste vänta minst 6 veckor med att lämna nytt prov om man reglerar dosen och måste jag ändra dosen då också så är det ju ytterligare 6 veckor till.. Blir också besviken över att de inte ens kan ta sig tiden att ringa och berätta det utan att de skickar ett brev om det... Var så himla glad och trodde att vi snart skulle få börja och så får man ytterligare en käftsmäll som gör att man bara tappar motivationen för allt..

Någon mer som haft dåliga Ths värden och vet vad jag har att vänta?

Förstår verkligen din frustration och besvikelse, fy vad den här processen har många dalar

Vet tyvärr inget om dåliga THS-värden, bara att det behöver vara bra annars ökar risken för missfall. Så det är ju egentligen bra att de vill att du ska ha optimalt värde då du får behålla din graviditet när den väl kommer! <3

Man får ha så sjukt mycket tålamod hela tiden! Risken att bli nekad behandlingsstart minst 1-2 ggr är också så jobbig Jag var helt knäckt efter mitt nekande, så ledsen och arg. Och de där svaret på 1177 är lika illa som ett brev hemskickat Tycker de kan ringa när de ska meddela jobbiga saker. Det uppstår ju alltid massa följdfrågor!

Finns iaf massa stöd att få här! Stor kram!
  • Smilla93
    Dibella skrev 2021-03-28 12:25:35 följande:

Har ingen erfarenhet av dåliga THS värden, men jag förstår frustrationen och att man inte vill vänta mer utan bara komma igång. Hoppas verkligen värdena ser bättre ut nästa gång så ni får möjlighet att komma igång. Det är en tuff process, allt som inte går som tänkt känns som ett oerhört bakslag på många sätt. 

Blåsorna ska ju ha en viss storlek, inte för stora eller små utifrån omogna/övermogna tror jag. Men minns inte exakt hur man vill att de ska måtta, runt 2mm kanske? Men läkarna har ju koll på att de stannar vid optimala mått, inte för tidigt eller för sent.

Tror det beror på hur många ägg och hur spermierna ser ut, få ägg så vill många kliniker inte chansa på att låta naturen ha sin gång utan hjälper till för att få så bra chans som möjligt. Rent befruktningsmässigt så tror jag det blir högre befruktningsgrad av ICSI. Vi körde ICSI, 3 ägg så blev 2 befruktade, ett var omoget. Nu inför nästa omgång sa läkaren att de kommer köra ICSI igen för att de inte vill chansa att de inte blir maximal befruktning, för de tror inte jag kommer få bättre resultat denna gången. Men du kan ju resonera med läkarna kring detta och se vad de tänker.

Ja men precis, processen är redan jobbig som den är och hur många hinder ska man behöva stöta på egentligen.. Känns som oändligt många iallafall, man har ju liksom redan stött på ett antal, annars hade man ju inte varit i den här situationen. Hoppas verkligen att värdena blir bra så fort som möjligt, men det är nog ändå bäst att inte ha gör höga förhoppningar.. Känns som att höga förhoppningar snarare stjälper än hjälper i detta sammanhanget..
  • Smilla93
    Jenzia skrev 2021-03-28 13:36:42 följande:

Förstår verkligen din frustration och besvikelse, fy vad den här processen har många dalar

Vet tyvärr inget om dåliga THS-värden, bara att det behöver vara bra annars ökar risken för missfall. Så det är ju egentligen bra att de vill att du ska ha optimalt värde då du får behålla din graviditet när den väl kommer! <3

Man får ha så sjukt mycket tålamod hela tiden! Risken att bli nekad behandlingsstart minst 1-2 ggr är också så jobbig Jag var helt knäckt efter mitt nekande, så ledsen och arg. Och de där svaret på 1177 är lika illa som ett brev hemskickat Tycker de kan ringa när de ska meddela jobbiga saker. Det uppstår ju alltid massa följdfrågor!

Finns iaf massa stöd att få här! Stor kram!

Ja det är verkligen en tuff process redan från start! Det är ju en lång och jobbig resa att ens ta sig till det här stadiet, så när man väl hade varit på första mötet så trodde jag att det skulle rulla på..

Såklart superbra att de har koll på värden och så, har fått ett missfall tidigare så kanske var det just sköldkörteln som spökade då.. Men det är bara så tråkigt att jag vet hur lång tid det tar innan de kan vara säkra på att värdena är bra.. Ja men precis att de inte ens kan ringa är ju konstigt, läkaren hade ju tid att skriva i journalen..

Verkligen tack för stödet! <3 så skönt att kunna skriva av sig här och kunna dela denna processen med personer som verkligen förstår!

Hur har det gått för dig? Skulle du få tillbaka ett fryst embryo?
  • Lotti86

Hej!

Hoppar in i tråden och ser fram emot att följas åt.
    Vi kommer starta vår första IVF på Livio Kungsholmen ungefär den 24:e april, korta protokollet.
    Jag vet knappt vad man kan förvänta sig, upplevelsen är ju så individuellt men jag har börjat "se fram" emot att äntligen kunna påverka våra chanser att få barn på ett konkret sätt även om jag också är rädd om jag ska vara helt ärlig.
    Vi har försökt i 1,5 år utan ens en tillstymmelse till + trots att bådas värden ser ok ut. Jag är dock 34 så inte så ung.

Ville mest säga hej med det här inlägget!

• Krizty88
    Smilla93 skrev 2021-03-28 16:55:36 följande:

Ja det är verkligen en tuff process redan från start! Det är ju en lång och jobbig resa att ens ta sig till det här stadiet, så när man väl hade varit på första mötet så trodde jag att det skulle rulla på..

Såklart superbra att de har koll på värden och så, har fått ett missfall tidigare så kanske var det just sköldkörteln som spökade då.. Men det är bara så tråkigt att jag vet hur lång tid det tar innan de kan vara säkra på att värdena är bra.. Ja men precis att de inte ens kan ringa är ju konstigt, läkaren hade ju tid att skriva i journalen..

Verkligen tack för stödet! <3 så skönt att kunna skriva av sig här och kunna dela denna processen med personer som verkligen förstår!

Hur har det gått för dig? Skulle du få tillbaka ett fryst embryo?

Åh känner verkligen din frustration! Tyvärr tror jag också att det är väldigt viktigt att ha koll på TSH-värdet inför en graviditet då det verkar kunna ställa till en hel del. Men man blir ju så jäkla less på tiden som bara flyger fram hela tiden i den här processen. Men det är bara att ta en sak i taget, hejar på dig! Och om du inte får hjälp med tsh-värdet är ju risken att ivf-behandlingen inte fungerar lika bra. Så det är nog bra ändå att göra det i rätt ordning så att säga. Kämpa på!
  • Dibella

Fick hem nya schemat idag inför nästa sprutstart och det står "ej start på en onsdag". Men jag kommer med största sannolikhet få mens på en onsdag, och planering är att jag ska börja spruta CD 1 eller 2 denna gången. Hade hoppats på 1 för att kunna klämma in så mycket som möjligt, men antar de inte har start på onsdag för att det redan är fullt i deras schema med äggplock 14 dagar senare? Eller vad tror ni? 

• Inalina
    Dibella skrev 2021-03-29 20:48:54 följande:

Fick hem nya schemat idag inför nästa sprutstart och det står "ej start på en onsdag". Men jag kommer med största sannolikhet få mens på en onsdag, och planering är att jag ska börja spruta CD 1 eller 2 denna gången. Hade hoppats på 1 för att kunna klämma in så mycket som möjligt, men antar de inte har start på onsdag för att det redan är fullt i deras schema med äggplock 14 dagar senare? Eller vad tror ni? 

hej! kul med nytt schema!! :)
    tur att du har 2 dagar att välja mellan att starta, även om jag förstår att du ville starta så snart som möjligt! men kanske får du stimulera lite längre istället om det skulle behövas. 
    jag fick också mitt nya schema igår och ska börja med Primolut Nor nu på söndag redan i 6 dagar, sen är det beräknad sprutstart den 15 april! Då blir det kanske samma dag för dig?
  • Dibella
    Inalina skrev 2021-03-30 08:44:40 följande:

hej! kul med nytt schema!! :)

tur att du har 2 dagar att välja mellan att starta, även om jag förstår att du ville starta så snart som möjligt! men kanske får du stimulera lite längre istället om det skulle behövas. 

jag fick också mitt nya schema igår och ska börja med Primolut Nor nu på söndag redan i 6 dagar, sen är det beräknad sprutstart den 15 april! Då blir det kanske samma dag för dig?

Ja! Det blir nog start 15 april för mig med, vad kul att det är samma start igen. Förra gången började jag på dag 3 och plock på 14. Men vet inte hur mycket skillnad det skulle göra att börja dag 1 eller 2, men blir troligtvis 2 då. Är Primolut för att synka in sprutstart efter deras schema?

Nu börjar jag längta! Men även nojan kryper på.
  • Sweetpineapple

Hej! Nu var det ett tag sedan jag skrev igen. Idag har jag varit på vul på RMC. Fick se en liten böna på 13 mm med ett hjärta som slog. Sjukt tacksam för det. Svårt att hålla sig från att gråta när man satt i gynstolen.

Imorgon ska jag till endokrinkirurgen för min knöl de hittat i halsen. Fick göra vul idag för att säkerställa en frisk graviditet så de tar hänsyn till det vid behandling av knölen.

Jag håller verkligen tummarna för er alla i tråden. Jag tittar in här då och då men ska nu försöka lita på att jag faktiskt nu är gravid, v 7+6 idag.

• Inalina
    Sweetpineapple skrev 2021-03-30 12:35:39 följande:

Hej! Nu var det ett tag sedan jag skrev igen. Idag har jag varit på vul på RMC. Fick se en liten böna på 13 mm med ett hjärta som slog. Sjukt tacksam för det. Svårt att hålla sig från att gråta när man satt i gynstolen.

Imorgon ska jag till endokrinkirurgen för min knöl de hittat i halsen. Fick göra vul idag för att säkerställa en frisk graviditet så de tar hänsyn till det vid behandling av knölen.

Jag håller verkligen tummarna för er alla i tråden. Jag tittar in här då och då men ska nu försöka lita på att jag faktiskt nu är gravid, v 7+6 idag.

men åh så underbart att se!! och att det var en liten mini där Hjärta underbart! kul att du kan glädjas åt det i den här tiden. 
    lycka till på ditt möte i morgon! stor kram!
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021