• Frida123123

Vi som startar ivf behandling 2021

En liten fundering. Är det någon här som efter ett tag tagit nytt amh test, och vad visade det då? Jag tog ett för lite över 1 år sedan och ska nu ta ett nytt. Självklart lite orolig för att det minskat mycket. Då låg det på 0,95. Visst borde det inte kunna öka? Har någon även läst om man bör ta testet på mensdag 3? Min klinik tar det när som helst, i mitt fall på mensdag 12.

• Frida123123
    Mina pojkar 2 skrev 2021-11-15 16:56:14 följande:

Hur många ägg fick ni ut på äggplock? Ska på mitt första på onsdag. Vad brukar vara ?normalt??

På mitt första ivf försök fick jag 3 ägg, andra ivf 9 ägg och tredje ivf 9 ägg. Jag tror man försöker sikta mot 5-10 ägg för att äggen även ska hålla en bra kvalité. Tex senaste gången hade jag upp mot 16 stora äggblåsor och flera små och blev överstimulerad, fick göra en sk coasting vilket innebar att jag förlorade vissa äggblåsor men de bästa blev kvar. Den gången fick jag två till frysen. Allt kan verkligen hända. Som du säkert läst så innebär inte alltid att många ägg är lika med större chans till barn. Hur många äggblåsor hade du på senaste vul som var i tillräckligt bra storlek.
  • Frida123123
    Izza8511 skrev 2021-11-15 10:09:30 följande:

Tog ett nytt test idag.

Den är helt blank.

Tappat hoppet helt nu

Neeej, vad tråkigt att höra. Trösten är ju som du skriver att ni har 4 blastocyster till. Vissa får aldrig någon blastocyst. Verkligen fantastiskt resultat att få 6 blastocyster av 11 ägg på en ivf omgång. Av dessa 6 ligger nog guldägget någonstans. Nu gäller det bara att hitta det :).
  • Frida123123
    Mina pojkar 2 skrev 2021-11-15 23:35:39 följande:

Hej! läkaren sa att målet är 10 ägg. Var där i dag och jag hade 17 äggblåsor ganska jämn storlek på de flesta, allt mellan 10 till 21 mm läkaren trodde att de mindre också skulle ha chans att växa tills sig till på onsdag. Tog ovitrelle sprutan ikväll. Läste också det, att bara för de finns många äggblåsor behöver det inte betyda el garantera graviditet. Är 39år blir 40 i feb, är orolig över kvaliteten över äggen, har haft 3 missfall under året på vanligt försök till graviditet. Kan beror på åldern, har även problem med sköldkörteln och äter medicin för det nu. Är nervös inför onsdagen och de kommande dagarna efteråt. Det som känns väldigt positivt med ivf är att embrylogerna kan hjälpa till och se defekter och livsdugliga ägg och embryon från start sen ska det bara fortsätta att utvecklas och stanna kvar.. oj vilka jobbiga dagar det kommer bli! Hur går det för dig med allt?

Ja, det är nervöst. Är detta ditt första ivf? Det är nervöst med Äggplock och inför resultatet och dagarna efter. Det låter ändå som att du har goda förutsättningar att få ut ett antal ägg ändå, så det är bra. Så bra att embrylogerna kan se defekter på äggen! Det kan inte min klinik. Jag är nåt år äldre än vad du är så jag förstår precis och att risken för att äggen har kromosonfel är ju något högre, vilket ökar risken för missfall. Mina två graviditeter slutade i tidigt missfall, slutade växa i v. 5-6, upptäcktes i vecka 9. Nu har vi ett FET kvar. Har nyss haft mens, ska på ultraljud på måndag för kontroll av slemhinnan. Sedan invänta ägglossning, beräknat nästa vecka med. Har jag tur, blir det återföring om ca 2 v. Hoppas hoppas. Dagarna går så sakta.
  • Frida123123
    Mina pojkar 2 skrev 2021-11-17 15:13:20 följande:

Hej igen! Beklagar missfallen :( har också haft två missfall i våras, det gör så ont i hjärtat. Hur många ägg fick dom ut på dina äggblåsor? Jag var där idag, av 16 äggblåsor fanns endas 4 ägg och det var inte säkert att dom var mogna, får veta mer i morgon om något av dem blivit befruktade. Hon surrade någon om celler, jag fattade ingenting men var lite påverkad av alla mediciner. Håller tummarna för att slemhinnan växer sig stark för dig. Fy för denna karusell, det tar hårt på psyket.

Förstår att du känner dig besviken. Var 16 st i bra storlek, dvs mogna eller vad man brukar säga. Ibland kan man se flera små som de är osäkra på om de kommer hinna växa till sig till Äggplocket. Man vet aldrig med kroppen men min slemhinna brukar vara en fin storlek, runt 12-14. Men man vet ju aldrig. På mitt första ivf hade jag 5 äggblåsor med 3 ägg i, andra ivf 10 äggblåsor med 10 ägg i, tredje ivf hade jag 15 äggblåsor med 9 ägg i. Hoppas hoppas på att något ägg blir befruktad. Som du vet, och som någon skrev, första ivf är en test omgång, så det är vanligt att man inte får topp-resultat. Ta hand om dig nu!
  • Frida123123
    Mina pojkar 2 skrev 2021-11-17 15:13:20 följande:

Hej igen! Beklagar missfallen :( har också haft två missfall i våras, det gör så ont i hjärtat. Hur många ägg fick dom ut på dina äggblåsor? Jag var där idag, av 16 äggblåsor fanns endas 4 ägg och det var inte säkert att dom var mogna, får veta mer i morgon om något av dem blivit befruktade. Hon surrade någon om celler, jag fattade ingenting men var lite påverkad av alla mediciner. Håller tummarna för att slemhinnan växer sig stark för dig. Fy för denna karusell, det tar hårt på psyket.

Hej! Hur gick det för er? Befruktade ägg? Jag hoppas det blir en återföring. Det är mycket som ska stämma i processen, inte lätt.
  • Frida123123
    chislin skrev 2021-11-19 07:12:39 följande:

Hej alla!

Jag gjorde igår min första FET på en 3-dagars och ska fortsätta med både Zumenon och Cyklogest ett par veckor minst (stimulerad cykel). Nu börjar det olidliga väntan?. Har TD om två veckor.

Hur tidigt har ni som plussat fått symptom?

Vad kul. Grattis. Som ruvare på en 3-dagars så fick jag symptom efter typ 5 dagar. Men det är svårt att veta vad som ger symptom. Har du haft en stimulerad cykel dessutom så sitter symptom från behandling kvar såsom spända bröst, huvudvärk etc kvar i kroppen ett antal dagar eller vecka.
  • Frida123123
    Mina pojkar 2 skrev 2021-11-19 09:40:43 följande:

Oj du hade väldigt olika resultat för varje äggplock. Ja det verkar vara mer som ett test första omgången. Jag frågade om det kan vara så att jag redan hunnit haft ägglossning då så många var tomma, så kunde det vara sa hon. Blev tyvärr ingen insättningen på mig då lilla embryot ej klarat sig.

Nästa behandling blir i januari då får dom se vilken behandling som är bättre för mig. Nu skulle jag visst få en blödning om 1-2 veckor som inte är riktig mens. Kan man ha egen ägglossning mellan ivf behandling?

Ah, jättetrist. Ingen annan kan förstå hur det är att göra en ivf behandling. Fysiskt såväl som psykiskt påfrestande. Alla här känner nog igen sig vid undran hur man orkar gå vidare, men man gör det på nåt sätt. Vilka val finns det. Vid mitt första och senaste FET fick jag Fragmin sprutor. Jag grät nog varje kväll, min stackars sambo som fick sticka mig kallade jag serial killer varje gång, nåja lite på skämt men ändå. Det var hemskt. Jag hatar sprutor. Vi blev ju gravida, men ingen hjärtljud. Jag har frågat mig många gånger hur man orkar, men det gör man då längtan är så stor. Tillåt dig att vara ledsen, besviken, förbannad, sen kommer du tillbaka med ny styrka, på egen hand, andras eller vår hjälp. Kram på er
  • Frida123123
    Jill92 skrev 2021-11-20 07:09:26 följande:

Hej! Tyvärr fick vi minus idag på stickan på testdag. Känns som att mensen verkligen är på G också. Tungt som attan! Särskilt med tanke på att vi inte fick nått till frysen nu och inte förra behandlingen heller. Vill ju va hoppfull inför ivf nummer 3(sista landstingsfinanserade) men svårt.. verkar inte som att våra embryon lyckas fortsätta utvecklas(befruktning och fästning tror jag fungerar). Men går ju aldirg hela vägen?! Kram på er.

Tråkigt att höra. När får ni köra igång med tredje behandlingen?
  • Frida123123
    Always choklad skrev 2021-11-20 17:13:24 följande:

Hej det skulle vara ett hjärta inte ett frågetecken..håller själv på ruva nu. Är jobbigt psykiskt och bara vänta, man är helt hjälplös..vågar inte ens käka D vitamin nu. Kanske krockar med nått av de övriga jag tar. Immunförsvaret skall ju ned med hjälp av kortison och d-vitamin ska jag höja immunförsvaret står det. Jag får väl helt enkelt vara trött till g-test så får vi se sen..

Ruvartiden är jobbigt psykiskt. Visst har du testdag om någon dag bara? I så fall så är väntan snart över . Och givetvis är det ju pirrigt för att se embryot fäst. Har aldrig hört att d-vitamin ökar immunförsvaret. Det är mycket man läser som man ska och inte rekommenderas att göra, svårt att hålla koll och avgöra. Stort lycka till!!
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021