• Lusselelle123

Vi som startar ivf behandling 2021

smulis85 skrev 2021-09-21 19:08:31 följande:
    Absolut! :) Japp jag gör min första IVF. Okej har du olika olika dagar själv ska jag köra 175 ända till måndag och se hur de ser ut då. Tar du också Fyremadel Från dag 5? Hoppas också att de bara var en tillfällighet pga av mensvärk eller nått. ;)
    Spännande, hur känner du inför allt? :) 

Ja det har jag. Tror att det har att göra med att jag har väldigt många ägg och att jag lätt kan bli överstimluerad, så tror de vill vara lite försiktiga första gången. Ja precis, jag ska också ta Fyremadel från dag 5. Hoppas verkligen det {#emotions_dlg.flower}
  • Lusselelle123
    smulis85 skrev 2021-09-21 19:36:30 följande:
    Hehe ja de är en bra fråga är både väldigt taggad och hoppfull men även livrädd! Sprutorna känns inga problem känner jag just nu i alla fall, får se efter jag ska börja med andra sprutan. De jag är mest orolig för är ett till utomkvedshavandeskap eller mf kommer inte vara helt glad när jag får plus om jag nu får de känner jag. Äggplocket vågar jag inte tänka på är super rädd att de ska göra ont. Tänker nog att jag tar de som de kommer och inte försöka tänka allt för mycket. Hur känner du själv? Är ju lite pirrigt det här! ;)
    Ja det är ju lite ovisst allting när man gör det för första gången, men jag är precis som du - både taggad, hoppfull och livrädd så försöker också bara ta en dag i taget nu Skrattande Är lite nervös inför andra sprutan, äggplocket vill jag inte ens tänka på men mest rädd är jag nog för att de inte ska kunna göra en återföring denna gången.. har du fått missfall eller utomkveds förut? 
  • Lusselelle123
    Amcc skrev 2021-09-21 20:03:53 följande:

Har egentligen min testdag 26/9 men kunde inte hålla mig då jag kännt mig så konstig med molande värk och illamående. Har också kännt att urinet luktat annorlunda.. testade först för 3 dagar sedan på rv 9 och då var det negativt. Haft ännu starkare symtom idag på rv 11 så testade igen och det visade starkt POSITIVT :'))) lång väg att gå men är så glad!! Embryot jag fick tillbaka var ett 3-dagars med 8-10 celler så ja jag hoppas nu att de vill fortsätta att bo kvar <3 Håller mina tummar och tår för er alla i den här tråden! För eller senare så är det bara!

Åå men grattis till plusset!! Skrattande{#emotions_dlg.flower}
  • Lusselelle123
    Amelia84 skrev 2021-09-22 14:32:35 följande:
    Ja, den här gruppen ger verkligen hopp och pepp när allt känns svårt :) skönt att du mår bättre, jag tyckte också att sprutorna var mycket enklare att ta än vad jag trodde. Ah, då förstår jag att du är orolig för överstimulering. Hur många blåsor hade du vid första VUL innan ni körde igång? Sa kliniken något om att det fanns en förhöjd risk för dig?

Ja, men nu tycker att sprutorna gör ondare för var dag som går och jag blöder mer också. Är det något du upplevt? Första dagen kändes det inte alls och jag blödde ingenting och sen har det liksom bara eskalerat.. kanske är för att jag blir allt spändare om magen. 

Vid mitt första VUL var jag på cd 19 efter en dubbelkur letrozol och fick då beskedet att ingen äggblåsa hade växt denna gången heller. Gällande överstimulering så sa läkaren att jag löper en större risk då jag har väldigt många äggblåsor, därav att de är lite försiktiga med dosen av gonal-f nu i början. Men imorgon är det äntligen dags för VUL för att se hur det går där inne, är såå spänd Skrattande

• Lusselelle123
    smulis85 skrev 2021-09-22 19:05:38 följande:
    Ja två missfall men väldigt tidigt v6 så de var mer som en sen mens. Har även haft ett utomkveds där jag fick operera bort ena äggledaren. Som tur var fick jag behålla äggstocken så har fortfarande två äggstockar att hämta ägg ifrån. Var super tufft efter operationen hade massa blod i buken och jätte ont efter. Så det vill jag verkligen inte vara med om igen.
    Amcc skrev 2021-09-21 20:03:53 följande:

Har egentligen min testdag 26/9 men kunde inte hålla mig då jag kännt mig så konstig med molande värk och illamående. Har också kännt att urinet luktat annorlunda.. testade först för 3 dagar sedan på rv 9 och då var det negativt. Haft ännu starkare symtom idag på rv 11 så testade igen och det visade starkt POSITIVT :'))) lång väg att gå men är så glad!! Embryot jag fick tillbaka var ett 3-dagars med 8-10 celler så ja jag hoppas nu att de vill fortsätta att bo kvar <3 Håller mina tummar och tår för er alla i den här tråden! För eller senare så är det bara!

Fy vilken otur du har haft :( men tur att du fick behålla äggstocken så att du har chansen till så många ägg som möjligt i denna behandling, men jag förstår att du är orolig! Har illamåendet gett med sig? Jag har fortfarande inte några biverkningar förutom trötthet och att jag upplever att sprutorna gör ondare.. 
  • Lusselelle123
    smulis85 skrev 2021-09-23 14:27:30 följande:
    Ja illamåendet var bara första natten så de är borta nu börjar jag dock känna lite molande känsla och spändhet i magen men inget som gör ont direkt. Du har börjat med den andra sprutan nu va? För mig var det den första dagen som var värst kom lite blod och fick ett blåmärke de andra har gått galant. Imorgon blir det ju två sprutet men läste lite på Fyremadelen att man ska dra upp lite innan man sprutar in för att se att de inte sitter i nått blodkärl. Inget som jag fick reda om på kliniken! Låter läskigt tycker jag?.

Vad skönt {#emotions_dlg.flower} Jag börjar med den andra sprutan ikväll och har heller inte fått någon sådan info från kliniken så får sätta mig och läsa på lite innan. Låter ju riktigt obehagligt det du beskriver, så nu är jag ännu mer nervös haha!

Det kanske bara är så enkelt att vi prickat dåligt nu de andra dagarna och att det är därför det känts & blödigt mer. Vilken sprutdag ska du på första VUL? 

• Lusselelle123

Är det någon här som varit med om att det sugits upp blod då ni dragit tillbaka kolven på fyremadel-sprutan? Ska ta första kl 19 och blev otroligt nervös av att läsa instruktionerna och undrar om det är vanligt förekommande att det händer?

• Lusselelle123
    Janni81 skrev 2021-09-23 17:30:43 följande:
    Jag har nyligen tagit Fyremadel och för mig kom det aldrig blod. Tror risken är väldigt liten när du tar i magen då det är mest fett där. Tyckte dock den kändes lite mer än bemfolan. Men tryckte jag in det långsamt så gick det helt ok. Fick utslag och svullnad de första dagarna, såg ut som nässelutslag, men det gav med sig sen. Men ofarligt det också.

Det är mycket vi får stå ut med... Stort lycka till ikväll!
    Tack för snabbt svar, det var väldigt lugnande att höra!! Såg framför mig hur spruta efter spruta skulle fyllas med blod och att dom skulle ta slut haha (har katastroftankar inför varje nytt moment). Ja det är verkligen en hel del.. är du ruvare nu? Tack snälla för att du delade med dig av dina erfarenheter Skrattande{#emotions_dlg.flower}
  • Lusselelle123
    Atocia skrev 2021-09-23 17:33:40 följande:
    Jag tycker inte att det var lika läskigt att dra bak kolven som jag trodde när jag först läste om det. Däremot var det knepigt att knipa i huden samtidigt som man skulle dra bak kolven. Min man fick därför hålla i huden medan jag skötte injektionen. Det kom aldrig något blod för mig, och jag tror att man ska ha extremt otur för att det ska hända. Lycka till, det kommer att gå kanon!
    Ja det var minst sagt knepigt att hitta en bra "ställning" för denna spruta. Då jag är väldigt spruträdd så måste min sambo sköta injektionerna medan jag blundar och försöker överleva haha, men vi löste det och jag tyckte faktiskt att denna kändes betydligt mindre än gonal-f. Så nu har jag överkommit ännu ett moment som jag gruvat mig inför så det känns skönt. Tack så mycket för svar och stöd! 
  • Lusselelle123
    Janni81 skrev 2021-09-23 17:53:28 följande:
    Ja, ibland kan de där beskrivningarna låta riktigt hemska. Och det ÄR läskigt med alla nya moment. Allt är ju så känslomässigt starkt också.

Jag hade testdag igår och plussade. Så så klart jätteglad då det är min första ivf. Men samtidigt orolig då jag har tre missfall bakom mig.

Men som sagt, vi får stå ut med mycket för att få vår dröm i uppfyllelse. Så nu är det tålamod fram till vul och försöka ha ljusa tankar.
    Ja verkligen, vi är alla riktiga kämpar och förhoppningsvis är allt värt det i slutändan. Men wow GRATTIS!! Förstår din oro.. :/ Jag håller alla tummar att du  får uppleva en fullgången graviditet denna gång och att du får ditt barn. När ska du på VUL?
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021