• endotjej92

Vi som startar ivf behandling 2021

IVF2021 skrev 2021-06-09 23:19:50 följande:
    Aha. Oj, ja jag hade aldrig kunnat vänta tills på måndag för att veta hur befruktningen gått. Nog för att många slutar utvecklas längs vägen men man vill ju ändå veta hur själva första steget gått.

Bra de kollar läget innan de sätter in! Jag ska på återbesök för kontroll på fredag. Det är ju planerad totalfrys men de ville kolla upp mig ändå. Antar att det var för att jag samlade rätt mycket vätska efter förra plocket.

Hoppas du får besked om befruktningen denna vecka!
    Okej hoppas mycket vätska har försvunnit från dig nu.

Jag kunde inte hålla mig haha ringde kliniken imorse påväg till jobbet för att fråga. Då sa hon att tolv hade blivit fint befruktade så det känns hoppfullt, men som du säger mycket kan hända för varje dag hoppas verkligen så många som möjligt klarar sig till måndag annars kanske man blir lite ledsen. 
    Hur många sa du av dina hade blivit befruktade?
  • endotjej92
    Estelle011 skrev 2021-06-10 10:50:47 följande:

Fick precis samtal från kliniken - alla 11 ägg blev befruktade! HjärtaSolig 

åh va härligt!!
    Jag läste lägre ner att du också ska vänta tills måndag det ska jag med!!
    Så olidligt att vänta för å sen höra hur de har gått för dom. Går du i sthlm?
  • endotjej92
    Estelle011 skrev 2021-06-11 08:34:47 följande:
    Jag håller med. Förra gången hade jag så lite koll att jag visste inte ens att alla kanske klarar sig inte till dag 5. Det är kanske bättre, då var jag inte nervös alls Skrattande Ja, jag går i sthlm.
    Ja förstår jag kunde inte hålla mig jag ringde dagen efter alltså igår och frågade hur mina små ägg mår haha!
    fick veta att 12 av 18 var befruktade så det var ju positivt. 
    Får man fråga vilken klinik? jag förstår om du inte vill säga :)
  • endotjej92
    IVF2021 skrev 2021-06-11 20:46:04 följande:

Fantastiskt! Då finns det många små kämpar som kan tävla om att få komma åter till dig! När får du veta ?slutresultatet??

Jag hade ju 21 ut. 16 befruktade. På dag tre fanns 11 kvar. Så det minskar, men där finns gott hopp! Längtar till söndag då jag får veta hur mycket som blev till frysen.

Åh va många så härligt! Jag har inte hört något av kliniken efter de att jag ringde dem dagen efter. Men ska dit a nu idag blir de ju efter 00.00 haha och då får jag veta.. är så nervös över hur många som kommer vara kvar om ens det kommer vara någon överlevare????

Hur många var kvar nu på dag 5 för dig? Fick du återföring eller ska du vänta?
  • endotjej92
    Estelle011 skrev 2021-06-12 11:14:50 följande:

Det är super resultat! Finns bra chans att få några till frysen. Ska du göra återföring på måndag? 

Sofiahemmet 

Jaha okej :) ja kör via Sthlmivf. Ja ja hoppas verkligen de är supernervös nu över att om några timmar få reda på hur många som klarat sig till dag 5. Min läkare var lite osäker då jag hade risk för överstimulering så ultraljudet får avgöra när jag kommer dit. Jag hoppas ju att jag får sätta in ett embryo och inte vänta hela sommaren det hade nog varit tufft. Hur ska du göra?
  • endotjej92
    MeAndMyself skrev 2021-06-13 17:16:32 följande:

Hej alla! Har inte skrivit här sen vi plussade, försökt hålla mig ifrån sociala medier för att tiden ska gå snabbare. Denna vecka skulle vi göra ul för att få se om det fanns något tickande hjärta.. MEN i fre mitt i mitt möte med barnmorskan så får jag plötsligt väldigt intensiva smärtor i ena sidan, både framtill och i ryggen. Svetten rann och jag försökte hänga med i samtalet men började ganska snabbt spy av smärtorna och kunde inte röra mig.

Ambulansen kom med blåljus och körde mig till gynakuten, jag fick morfin i benen och armen samt smärtstillande i droppet, de sa efterhand att jag fick morfin för en hel häst men inget tog på min smärta. Fruktansvärda smärtor!! De gjorde ultraljud och där såg de att bebis hade ett tickade hjärta (jag var knappt medveten så minns bara att de skrek att de lever typ men jag kunde inte se själv då jag var alldeles för borta) men de såg även att min ena äggstock var förstorad och full med cystor. De trodde överstimulering? vilket är konstigt då jag knappt fick göra äggplock då de bara såg tre ägg innan mitt äggplock (fick till slut ut 7 st). Efter att ha legat och skrikit i 7 timmar så kör de ner mig till akut operation (de bad om ursäkt för detta efter då de borde kört mig dit direkt, de borde förstått att jag när morfinet inte funkade att de va nått mer/annat som orsakade smärtan. De sa att operationen kan ge mig missfall innan de sövde ner mig, På operationen ser de att min äggstock snurrat två varv och strypt sig själv, den va kolsvart, vilket den blir när den dör. De vred tillbaka den och anade lite rosa ton och lät den va kvar. De tömde även min buk på en halv liter blod som förmodligen kommit från cystorna innan.

Vet inte om äggstocken kommer repa sig än men ultraljudet dagen efter visade att bebis verkar ha överlevt. Får göra nytt ultraljud i veckan och se igen.

De sa att detta var pga ivfen.: Herregud vilken resa detta med IVF är ändå. Jag är helt matt och orolig för att äggstocken ändå är död och bebis inte orkar detta. :(

Ååå får verkligen ont i hjärtat av att läsa det du fått gå igenom???? kan inte tänka mig din oro och den smärtan fyfaaan!

Man inser verkligen vad risken vid en överstimulering kan vara!!

Jag som tänk när min läkare tvekade vid äggplocket att sätta in ett embryo imorgon eftersom hon ser en risk till överstimulering och jag själv tänkte men de kan väl inte vara så farligt... fy vad dum man känner sig nu som ens tänkte så! Hoppas innerligt att allt med dig och bebis och din kropp kommer bli bra och att de håller koll på dig så du kan känna dig lugn under din graviditet som du sett fram emot????<3
  • endotjej92
    IVF2021 skrev 2021-06-14 22:47:26 följande:
    Hur har det gått idag? Något insatt? Något till frysen? Tänkt på dig!

Det blev totalfrys. Bestämdes redan innan äggplock så jag fick ingen Ovitrelle och då kan man inte sätta in. Denna cykel tog rekord i kortast någonsin. 18 dagar! Galet. Fick bortfallsblödningen 5 dagar efter plock.

Där var ett stort bortfall men 3 små embryon ligger nu och väntar på oss i frysen.
    Heeej! 
    Vi hamnade i samma sits du o jag samtidigt kan man ju säga!
    Min läkare var orolig för överstimulering redan innan äggplocket, så jag hade lite räknat med att inte få sätta in något i. måndags.
    Jag kom dit och min läkare sa att hon hade 4 jätte bra varav ena skulle vara perfekt embryon på dag 5 och att om jag inte var överstimulerad kunde vi sätta in men jag var det i min högra äggstock milt till medium sa hon. Ja vart endå lite ledsen för någonstans hade jag hoppats på att få gå hem med ett embryo i mig..
    Ska få hem brev i veckan hur många som hamnar i frysen men minst fyra så de känns jätte kul, de var 4-5 som skulle odlas vidare till dag 6.
    Nu hoppas jag på att få mens snabbt så jag hinner sätta in ett innan deras sommarstängning.
    Hur länge behöver du vänta nu?
  • endotjej92
    IVF2021 skrev 2021-06-19 08:52:07 följande:

Bättre att frysa än att bli sjuk! Framförallt om man har så bra resultat som du skriver! Fantastiskt med sommarlov och vetskapen om att där finns små embryon som väntar i frysen. Har du fått besked om hur många det blev nu?

Här njuter jag av sommaren. Fick min bortfallsblödning riktigt snabbt (så tacksam för det!). Hela cykeln blev bara 18 dagar. Men det var med bara Suprefact. Tog lite längre tid förra gången när jag fick både Suprefact och sen lite ovitrelle. Jag måste nu vänta till ägglossningen efter nästa mens. Så jag hoppas/tror på slutet av juli. De kunde inte garantera insättning då med tanke på semestrar men de hoppades.

Hur är planen för dig nu?

Måste bara fråga först vad menas med bortfallsblödning:)?

Har du fått en mens då efter behandlingen eller hur menas det:)? Och måste du nu vänta på en till mens och sedan ägglossningen efter det? Sorry för mkt frågor haha är så svårt å hänga med när allt är så nytt, men man lär sig mycket här:)

Ja fattar sjukt kort cykel men antar att det kan vara bra?

Ja så skönt att faktist koppla bort lite grann och njuta av värmen och allt som hör till några veckor nu:)

Yes fick besked i föregår att det blev 4 st till frys, de andra var säkert för dålig kvalite för att frysas tyvärr. Men är nöjd med att det ligger 4 st där och väntar:)

Min läkare sa att om jag får mensen denna eller nästa vecka så hinner jag få en insättning innan semesterstängningen. Och blev så lycklig inatt när jag vaknade av att mensen kom!

Så ska ringa och rapportera in den på måndag och sedan antar jag att jag får en tid för insättning.
  • endotjej92
    IVF2021 skrev 2021-06-20 12:44:35 följande:

Första mensen efter en behandling räknas tydligen inte som en vanlig mens utan som en bortfallsblödning.

Ja, alltså just i detta fall är det ju trevligt med en kort cykel så man rör sig framåt mot insättning så snabbt som möjligt. Jag har fått instruktion om att jag måste ha två mens (alltså en bortfallsblödning och en vanlig mens) innan jag får sätta in på ägglossningen efter det. Så jag beräknar i slutet av juli.

Du får alltså sätta in redan på ägglossningen efter denna första blödningen? Lyxigt! Går du på privat klinik? Kanske att de är lite snabbare och mer vågade än landstinget.

Stort grattis till 4 i frysen! Finns väl god chans att där finns både en och två graviditeter?!

Aha då fattar jag, så jag har nog bortfallsblödning nu? Hade äggplock 9/6 och blödningen kom igår 19/6 men det känns som en helt vanlig mens... gjorde din det?

Ja precis jag får göra insättning på denna cykeln.. vet inte men jag tror att det är en privatklinik... det är Sthlmivf.. vart går du?

Tack så mycket! Jag försöker hoppas på att det iallafall är en graviditet! Och grattis själv 3 är ju superbra också!
  • endotjej92
    IVF2021 skrev 2021-06-22 05:43:23 följande:
    Enligt RMC Malmö där jag får hjälp kallas det du har nu bortfallsblödning. Kan tänka att man slentrianmässigt kallar det mens för det är ju verkligen som en mens? Känns logiskt. Min mens var som en mens fast extremt mycket mer efter första plocket och som en helt vanlig efter andra plocket.

Konstigt att de ser så olika på när insättning kan ske. Det var liksom inte på tal om att sätta in i denna cykel. Verkar som att Malmö är försiktiga för jag var även tvungen att vänta två blödningar innan jag fick börja ny stimulering förra gången. De verkar kvickare på andra kliniker. Försöker lugna mig med att tänka att det tar längre tid men kanske är snällare mot kroppen. Men lite avis är jag allt på att du får sätta in direkt!!
    a ja förstår det.. så jobbigt att vänta!
    Ska dit nästa v för att se om ägglossningen är påväg, när du börjar ny stimulering ska du då ta massor med mediciner o då?
    Jag har förstått det som att de sätter in embryot när jag har en pågående ägglossning men vet inte riktigt eftersom detta är första gången för mig. Har du satt in någon gång?
    Väntan är så tuff men tur att det är sommar iallafall tiden går fortare och man har lite roligare. 
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021