• Fogeln

Vi som startar ivf behandling 2021

Hej på er!

Skulle behöva få ta del av er erfarenhet. Jag vaknade imorse på rd5 med mensvärk och blödning. Förstod det från läkaren som att jag inte kan få mens medan jag äter progynon (tar även lutinus). Om det hade varit min normala cykel ska mensen starta om en vecka. Ruvar iofs en 6-dagars så det skulle ju ge 11 dagar efter ÄL om man tänker att menscykeln skulle rubbas men ändå finnas kvar?

Jag har hört om nidblödningar men det här kändes som ganska mycket blod mot hur jag föreställde mig en nidblödning.

Vad har ni för erfarenheter av det här? Kan man få mens under en stimulerad cykel med progynon och lutinus? Hur riklig kan en nidblödning vara?

Vet inte vad jag ska tro.

• Fogeln
    Inalina skrev 2021-10-05 09:06:14 följande:

hej, hur går det för dig? Har det kommit mer blod? tror inte du kan göra så mkt mer än att avvakta, och höra med kliniken vad de tror?

nidblödningen borde ha kommit någon eller ett par dagar efter återföring (men ganska få får denna har jag förstått).

stor kram

Hej, jag vet inte hur det går. Det kommer mer blod men det var "rent" blod ganska kort tid och nu är det mer en rosa/brun sörja. Förlåt den äckliga beskrivningen...

Vet inte vad jag ska tro. Kliniken tycker absolut att jag ska fortsätta och eftersom jag bara är Rd 6 finns det ju fortfarande hopp. Men jag vet verkligen inte vad jag ska tro om det här. Håller såklart tummarna för nidblödning eller irriterade slemhinnor av lutinus. Känns inte helt hoppfullt dock.

Spännande att höra om ditt möte med kliniken!

Väldigt imponerande hur ni orkar kämpa vidare och det känns ju som att ni gör helt rätt i att tro på dina egna ägg ä än så länge. Gonal-F känns ju som en medicin som ger sämre kvalitet för många så att gå över till ÄD utan menopur/pergoveris förstår jag att du vill undvika.

Hoppas verkligen ni får ruva innan jul och såklart ett syskon under 2022!
  • Fogeln
    Frida123123 skrev 2021-10-05 17:45:19 följande:

Åh, imorgon kommer domen?.Lyckades bli gravid förra gången som tragiskt nog slutade i att man på vul i juni i vecka 8+2 såg att embryot stannat i utvecklingen och inget hjärta som slog.

Blev gravid igen, glad absolut men med en viss försiktighet pga det som hände sist. Är idag i V8 +0. Vul imorgon. Ångest. Idag har jag även haft så ont i magen att jag mått illa. På ett oroväckande sätt. Hoppas på det bästa men förberedd på det värsta. Nej, något sådant kan man aldrig förbereda sig på.

Hej, hur har det gått för dig?

Har tänkt på dig idag och håller verkligen tummarna för att du fått se ett litet hjärta som slår.
  • Fogeln

Hej på er

Första återföringen med FET känns nu verkligen körd. Måndag och tisdag (rd 5-6) var det rejält med blodblandade flytningar och igår och idag har det varit mer klart blod. Ringde kliniken idag som sa att det förmodligen var ett dåligt tecken men att det inte behöver vara det så testdagen ligger kvar på 17/10.

Tog ett graviditetstest i tisdags kväll och fick ett supersvagt

och knappt synbart positivtt. Efter det har testerna varit blanka förutom ett test som blev fel igår med ett tunt och ogiltigt streck. Idag igen är det blankt.

Blir så oerhört ledsen av det här. Att fortsätta äta medicinerna som gör mig så illamående att jag har svårt att komma igenom dagarna ibland och ändå fortsätta för att kliniken inte alls ser det som kört.

Maken lyssnar såklart på kliniken och vill vara hoppfull och jag avundas honom. Själv känner jag mig sådär bottenlöst ledsen och uppgiven som man bara kan bli av IVFer.

Vad tror ni? Någon som fått ett svagt positivt test, sedan blödit och fått blanka tester och som sen ändå gått ur det med en graviditet? Låter ju som rena omöjligheten.

Försöker tänka framåt och hoppas på att det kanske går bättre nästa gång om vår sista blastis klarar upptining. Just nu känns det bara hopplöst.

• Fogeln

Hej på er

Kul att se plus och väldigt spännande med er som ruvar. Håller tummarna för fler plus inom kort.

Har nu passerat testdag och meddelade kliniken idag att det blev negativt för oss. Vi fick välja om vi ville starta direkt eller vänta en cykel men vill köra direkt. Planen har varit att försöka i naturlig cykel så nu blir det dags att börja med ägglossningstester om ett par dagar fel för att inte riskera att missa ägglossningen den här cykeln.

Har haft blödningar nästintill oavbrutet sen rd5 och frågade kliniken om det. De skulle försöka låta en läkare ringa mig imorgon och ge sina tankar. Om det kanske påverkar chanserna med naturlig cykel och vi snarare borde göra ytterligare en stimulerad. Kändes som att hoppet försvann direkt med blödningarna som varit så jag vill väldigt gärna att våra sista frysta blastis får så bra förutsättningar som möjligt vid återföringen.

Är det någon av er som gjort stimulerad fet med progynon och lutinus och haft rejäla blödningar? Som kanske har fått någon förklaring eller ändring i protokoll för det?

Håller tummarna för oss alla nu. Den här resan är inte rolig.

• Fogeln

Hej alla!

Idag känns det lite som att min kropp hånar mig. Haha.

Under nästan hela ruvningen (rd5-18) så har jag blödit. Testdag var rd18 och jag ringde kliniken och fick höra att jag skulle sluta med medicinerna för att få en blödning. Det gick två dagar med småblödningar och sen slutade jag blöda ?! Slutade med medicinen i söndags och blöder fortfarande inte. Enligt kliniken kan jag förmodligen då inte göra en återföring den här månaden eftersom jag inte får en bortfallsblödning utan jag får vänta in kommande mens.

Jag förstår ingenting. Jag blöder när jag tar mediciner som ska hindra det och när jag slutar med medicinerna och borde blöda mer så slutar jag blöda helt. Känns så sjukt frustrerande.

Ska testa med äl-tester ändå och se om jag hittar ägglossningen och fortsätter väl hoppas på blödning några dagar till. Vet inte vad som händer om jag får äl utan att ha haft en större blödning innan. Förmodligen ingen återföring iaf.

Har ringt en privat klinik också och ställt oss i kö för ett första samtal i december då jag typ utgår från att vi kommer misslyckas med nästa återföring och att vi behöver gå över till nya färska behandlingar.

• Fogeln

Den här resan är verkligen en berg och dalbana.

Jag skulle vänta med nästa insättning tills efter att jag hade börjat blöda ordentligt efter att ha slutat med progynonen. Slutade med den men fick ingen blödning så de bokade in mig på ett vul för att se så att allt var ok. VULet tajmade med positivt ägglossningstest och de tyckte allt såg så bra ut så de rekommenderade insättning nu. Var på VUL i fredags, började med cyklogest idag och har återföring på onsdag.

Hoppas den här månaden ska gå bättre ????????????????????????

• Fogeln
    Always choklad skrev 2021-11-01 21:24:53 följande:

Hej var på UL idag inför FET. Fick östrogenplåster som skall bygga ytterligare hinna och nytt Ultraljud på fredag. Börjar närma sig nu ????

Vad spännande! Hoppas det går smidigt nu :)

När är det tänkt med återföring om planen rullar på?
  • Fogeln
    Mina pojkar 2 skrev 2021-11-03 15:13:41 följande:

Åh vad roligt:) jag håller alla tummar för dig och alla ni andra! Vilka kämpar vi är! Hur har ni gjort då det gäller IVF? Har ni delat med er om det öppet? Eller bara via dom närmaste? Vi har inte berättat till någon. Har haft två missfall som några vänner fått veta. Men ingen vet att vi går igenom IVF nu. Hela två år har varit som i ett djup mörkt hål. Känner mig ledsen,uppgiven och deprimerad. Allt detta med att göra barn har tagit all min energi. Är egentligen en glad och positiv människa men känner inte igen mig själv längre. Är som en tomhetskänsla. I morgon börjar jag med första injektionen Gonal-f och sen ultraljud om 5 dagar. Vad brukar man kunna se på det första ultraljudet? Vilken storlek bör äggen ligg på då? Är så tacksam för hjälpen. Ska försöka rycka upp mig :) känns skönt att denna tråd finns då man känner sig ensamen, att vi är många som kämpar.

Jag tror det du beskriver är en väldigt vanlig känsla bland oss som genomgår IVF. Det är ju en oerhört emotionell och intensiv process och inte alls konstigt att du tycker att det är utmanande. Det är väl klokt att du försöker att inte begrava dig i känslan.

Förra gången jag gjorde IVF berättade jag inte för någon annat än den närmsta vännen och en kollega på jobbet för att kunna hantera det praktiska. Det vet oerhört jobbigt men kändes rätt då. Den här gången har jag berättat för fler personer och det är mest för att jag känner att den här gången orkar jag inte lägga så mycket energi på hemlighållande och lögner när jag inte dricker, behöver vara borta från jobbet osv. Den här gången har det funkat bättre att vara öppen och till viss del kanske för att jag omger mig med andra människor den här gången :)

Jag tror inte det finns något rätt eller fel utan det måste få handla om vad du behöver för att orka och må så bra som möjligt.

Hoppas sprutandet går bra och du får positiva besked på ultraljudet!
  • Fogeln
    Lewaize skrev 2021-11-04 17:32:22 följande:

Av mina 4a äggblåsor fick vi ut 3 ägg och alla blev befruktade! Ett av de är i mig nu som ett 3dagars embryo och de andra 2 odlas vidare så får vi se sedan hur det går för dem :)

Härligt att så många blev befruktade :)

Hoppas det går vägen för dig nu!
  • Fogeln

Hej på er!

Vår sista blasto klarade upptining och sattes in igår så nu är det dags för ruvning igen och spänd förväntan inför testdag 21/11.

Har fått byta till cyclogest den här gången. Är det någon annan som använt den och vet hur den fungerar med biverkningar? Verkar vara lite svårare att hitta berättelser om än lutinus.

• Fogeln
    Frida123123 skrev 2021-11-04 20:17:02 följande:

Hej! Så skönt! Lättnad för dig! När jag gjorde min FET så bytte jag från Lutinus till Cyklogest. Äh, typ 1000 ggr bättre. Inget kladd som med Lutinus. Cyklogest är mer tvålig, haha men rinner inte ut som Lutinus gör.

Testdag efter 18 dagar alltså. Låter långt för en blastocyst. Vet att alla gör lite olika. Själv hade jag testdag 13. Stor skillnad på 5 dagar ändå. Men så spännande! Hur känner du inför ruvningen? Avslappnad inställning eller orolig? Jag tycker verkligen att man ska försöka njuta ändå. För vilken resa att ändå nå dit! Håller självklart alla tummar och tår för dig/er.

Ja jag håller verkligen med om konsistensen på cyklogesten. Mycket behagligare och väldigt smidigt att bara ta morgon och kväll. Jag tycker mig inte känt lika mycket biverkningar med den heller än jag gjorde med lutinus så när jag idag på rd1 fick rejäl molvärk kändes det pirrigt och ganska positivt. Även om jag ju förstår att man inte känner någonting på första dagen.

Jag vill så gärna tro att jag ska kunna vara avslappnad men jag är grymt orolig. Hehe. Min man och mina vänner som vet är alla så otroligt positiva och räknar med att det ska gå vägen och att det ska bli en juli-bebis. Jag vet inte, jag blir så stressad av att de är så positiva och att jag vet att det är långt ifrån säkert att lyckas. Jag försöker vara positiv men ändå inställd på att det misslyckas.

Vill gärna tro att jag ska kunna vänta till testdag men det är verkligen otroligt långt. Akademiska har 18 dagar som standard men jag har aldrig klarat att vänta så länge. Tänker att jag ska försöka vänta till nästa vecka. Har planerad mens på fredagen om jag räknat rätt.

Hur går det för dig nu? Har ni kommit igång i processen igen?
  • Fogeln
    Inalina skrev 2021-11-05 10:48:58 följande:

vad härligt, grattis att vara ruvare och vara gravid till motsatsen bevisats! (PUPO - pregnant until proven otherwise).  testdag låter galet sent och förstår om du testar några dagar innan dess, håller tummarna!

Håller med! Gravid tills annat bevisats. Den här gången ska det gå bra :)

Ja det känns så väldigt långt bort men vi får se när det blir test istället. Ska försöka hålla mig ett tag men det blir säkert redan om tre-fyra dagar om jag känner mig själv. Hehe.

Hoppas du får din blödning snart så du kan komma igång med sprutorna. Finns det chans för dig att starta även om blödningen inte kommer igång?
  • Fogeln
    Frida123123 skrev 2021-11-07 20:33:58 följande:

Heja embryot!

Hur mår du? Vi har ett till fryst embryo. Så vi kommer att försöka med det så snart mensen kommer, ev nästa vecka. Sedan ska man ju invänta ägglossning osv. Men om allt går som det ska så beräknar jag att det blir en insättning i slutet av november/ början av december.

Åh! Håller verkligen tummarna för att ni får ett embryo tillbaka som planerat och att det vill fastna! Världens bästa julklapp med positivt test kanske?

Jag mår bra under ruvningen. Är illamående, har molvärk i magen och till viss del i ryggen och lite pirrningar i brösten men förstår ju att det troligen beror på cyclogesten. Tog ett tjuvtest idag pga planeringsmöten med läkare på onsdag inför byte av klinik om det inte tar sig. Vill gärna få en hint innan istället för att kanske bli överrumplad om de gör ett vul.

Tjuvtestet kanske kanske har en svag skugga (rd5) så nu har jag ett väldigt litet men ändå skönt hopp. Håller tummarna ????????
  • Fogeln

Hej på er!

Tjuvtestade imorse på rd6 och fick ett svagt men ändå tydligt positivt på cb early. Håller så väldigt mycket tummarna för att lillfrysisen nu vill stanna kvar <3

• Fogeln
    Mina pojkar 2 skrev 2021-11-09 18:07:27 följande:

Åh så underbart <3 stort grattis!! På vilken dag satte dom in på dig? Dag 2,3 el 5 :)

Åh ja det känns verkligen overkligt och väldigt lovande. Kommer bli mycket testandet nu för att se att den håller sig kvar!

Vi satte in en 6 dagars. Vår sista frysis.
  • Fogeln
    Inalina skrev 2021-11-09 08:19:15 följande:

åh så härligt!!! =) grattis till plus!!! klart den är här för att stanna, håller alla tummar!!!

Jag hoppas verkligen den håller sig kvar. Blir väldigt mycket tester nu ett tag för att se att den stannar kvar tror jag.

Förra återföringen fick vi svaga plus som försvann efter ett par dagar. De är dock redan starkare den här månaden så jag hoppas verkligen det är här för att stanna.

Hoppas du får din blödning snart så du får komma igång! Den här processen är tillräckligt full med väntan ändå utan att saker drar ut på tiden.
  • Fogeln
    Mina pojkar 2 skrev 2021-11-09 18:41:10 följande:

Så himla roligt! Känner glädje och lycka med dig! Hoppas att allt ska gå bra med lilla frysis <3 Okey, i Umeå där jag går sa läkaren att dom inte sätter in något efter dag 5, undra varför klinikerna har olika. Tänker att en 5 el 6 dagars borde vara starka små rackare =)

Det här är från akademiska och jag har för mig att de sa att de fryser på dag 6 om de ser bra ut på dag 5 men inte kommit riktigt så långt som de velat. Så de räknade det som starkt och bra men lite långsamt och då kanske lite lägre chans. Håller med dig om att de borde vara starka små rackare!
  • Fogeln
    Frida123123 skrev 2021-12-17 06:29:35 följande:

Ni som fått pluss, dvs gravida :). Känner ni av några symptom, och i så fall vilka? Har ni kräkts ex? Man blir ju lite galen då det är svårt att veta vad som beror på graviditet, progesteronet eller annat. Jag har spända bröst, trötthet, och illamående. Ja men förresten förstoppad också, jippi, men det är progesteronets fel. Lite som förra gången. Imorgon ska jag ta nytt digitalt test. Behöver se att det fortfarande visar gravid och förhoppningsvis 3+ veckor.

Hej hej

Jag är i v 9+1 nu och har senaste tre veckorna känt ett väldigt ihållande illamående, ömma bröst, molvärk i magen, huvudvärk, yrsel och förstoppning. Trodde mycket skulle släppa när jag slutade med progesteronet men det gjorde det inte utan allt fanns kvar och har blivit lite värre snarare. Bästa av anledningar såklart!! Men ändå lite utmanande när man försöker jobba och har en fyraåring sen tidigare.

Hoppas hoppas att du får se ett hjärta som slår den här gången och att du slipper allt för mycket symptom!
  • Fogeln
    Inalina skrev 2021-12-17 09:48:56 följande:

hej Fogeln, tänk att jag är på 9+0 idag så EN dag efter dig, sjukt! Har exakt samma känningar som du och har haft sedan v 5+4. jag får medicin mot illamående men blir istället otroligt dålig i magen av dem. jag håller fast vid att det brukar bli bättre de närmsta veckorna och att jag är gravid med mitt lilla mirakel. jag tycker ändå det funkar lite bättre genom att försöka fokusera på jobb etc, för jag mår verkligen inte bättre av att ligga i soffan o vila ändå. 

kram!

Jag håller verkligen med dig! Fokusera på det lilla miraklet så är det enklare och även om måendet inte är på topp så känns sinnet så oerhört mycket lättare nu efter att ha fått se den lilla på vul och i tron av att den är där för att stanna till juli! (Och sen komma ut såklart :D) första veckorna efter plus var så oerhört nervösa då vi samma dag som plusset fick veta från en klinik vi tänkte byta till att jag såg ut att ha i det närmaste slut på äggblåsor och att de knappt vågade tro på att vi skulle kunna genomföra ett endaste försök till. Det kändes verkligen som att den lilla rackaren som nu är här för att stanna är ett riktigt mirakel <3

Vad tar du för medicin? Jag har testat postafen utan direkt framgång men ska träffa barnmorska på måndag och be om något annat.

Vad roligt att vi är så nära! Din resa är verkligen så häftig och visar på att man nästan aldrig kan räkna ut den egna kroppen :)
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021