• MeAndMyself

Vi som startar ivf behandling 2021

Krizty88 skrev 2021-05-14 10:01:14 följande:

Låter absolut som något du kan lita på! Kan inte vara ovitrellen. Grattis!! :)

Tack! Det känns så overkligt! Varit likgiltig idag, kan inte ta in detta. Känns som jag hittat på allt haha! Tur vi får göra tidigt ultraljud ändå så man förhoppningsvis får se ett hjärta slå och förstå att det är sant :)
  • MeAndMyself
    Bejby2021 skrev 2021-05-14 10:09:52 följande:

Grattis! Vågar jag mig på att säga :)

Tack!! Känns så sjukt, aldrig plussat innan och gått 5 år av försök. Kan inte förstå än, bara mitt magont som får mig att våga tro på att de är sant, mensvärk varje gång jag reser mig upp från soffan :)
  • MeAndMyself
    Truuly skrev 2021-05-14 12:57:21 följande:

Jag skulle litat på det! Stort grattis!! Det som inte började så ljust för dig med få äggblåsor i början :)))

Eller hur? Så trög start och knappt få göra äggplock, till ett plus på första försöket. Helt otroligt! Så svårt att ta in detta. Ska bli skönt med ultraljud så man förstår att de är sant!
  • MeAndMyself

Hej alla! Har inte skrivit här sen vi plussade, försökt hålla mig ifrån sociala medier för att tiden ska gå snabbare. Denna vecka skulle vi göra ul för att få se om det fanns något tickande hjärta.. MEN i fre mitt i mitt möte med barnmorskan så får jag plötsligt väldigt intensiva smärtor i ena sidan, både framtill och i ryggen. Svetten rann och jag försökte hänga med i samtalet men började ganska snabbt spy av smärtorna och kunde inte röra mig.

Ambulansen kom med blåljus och körde mig till gynakuten, jag fick morfin i benen och armen samt smärtstillande i droppet, de sa efterhand att jag fick morfin för en hel häst men inget tog på min smärta. Fruktansvärda smärtor!! De gjorde ultraljud och där såg de att bebis hade ett tickade hjärta (jag var knappt medveten så minns bara att de skrek att de lever typ men jag kunde inte se själv då jag var alldeles för borta) men de såg även att min ena äggstock var förstorad och full med cystor. De trodde överstimulering? vilket är konstigt då jag knappt fick göra äggplock då de bara såg tre ägg innan mitt äggplock (fick till slut ut 7 st). Efter att ha legat och skrikit i 7 timmar så kör de ner mig till akut operation (de bad om ursäkt för detta efter då de borde kört mig dit direkt, de borde förstått att jag när morfinet inte funkade att de va nått mer/annat som orsakade smärtan. De sa att operationen kan ge mig missfall innan de sövde ner mig, På operationen ser de att min äggstock snurrat två varv och strypt sig själv, den va kolsvart, vilket den blir när den dör. De vred tillbaka den och anade lite rosa ton och lät den va kvar. De tömde även min buk på en halv liter blod som förmodligen kommit från cystorna innan.

Vet inte om äggstocken kommer repa sig än men ultraljudet dagen efter visade att bebis verkar ha överlevt. Får göra nytt ultraljud i veckan och se igen.

De sa att detta var pga ivfen.: Herregud vilken resa detta med IVF är ändå. Jag är helt matt och orolig för att äggstocken ändå är död och bebis inte orkar detta. :(

• MeAndMyself
    Iväntanpåivf skrev 2021-06-13 18:23:06 följande:

Men herregud vilken händelse! :o

Skönt att både du och bebis har överlevt.

Hoppas verkligen det går bra nu och både bebis och äggstock klarar sig.

Ja jag riskerar ny operation för äggstocken är kvar och förstorad så den kan snurra igen. Så livrädd att röra mig nu, vill inte mista äggstock eller bebis.

Undrar även om äggstocken ens överlevde, måste ta bort den annars med, man borde kunna få blodförgiftning annars? Gud jag har fått så lite info, ska få ett samtal med dom imorgon.
  • MeAndMyself
    Clemmentina skrev 2021-06-13 18:35:57 följande:

Vilken fruktansvärd upplevelse! :( Så mycket konstigt som kan hända. Hoppas du repar dig snabbt och att allt är väl med bebis och äggstock!

Jag har ju haft ont sen jag plussade med blastocysten, i sängliggande läge eller sittande så krampade magen när jag reste mig upp, ibland gjorde de riktigt ont så låg vikt över ett bord tex. Men fick höra att livmodern växer så vanligt att de gör ont. Jag vaknade på nätterna ibland och hade skit ont med, nu i efterhand har jag förstått att det va den äggstocken som nu fick opereras, förmodligen sprack det cystor som gjorde ont (hade ju en halvliter blod i buken som var mörk så haft under en period).

Jag ringde gynakuten en gång men blev så nonchalerad, så få ägg som jag hade kunde inte va en överstimulering sa de. Och jag som aldrig varit gravid eller gjort ivf innan visste ju inte vad som var normalt att känna. Så jag har ju trott att de är så här de känns när man blir gravid. Tills äggstocken vred sig två varv och jag hade såna smärtor att jag inte kunde säga mitt egna namn.

Ja jag hoppas de går bra, känner mig lite lämnad nu. Men hoppas jag får mer svar i veckan. Tänker stå på mig nu, förlora bebis och kanske bli steril samtidigt vore hemskt.
  • MeAndMyself
    CarroAnd skrev 2021-06-13 19:50:44 följande:

Hur får detta ens hända?

Inte nog med att man är extremt utelämnad pga att kliniken bestämmer stimuleringsdos mm, och sen inte följer upp det?

Min läkare på IVF Nordic Göteborg sa till mig att jag inte ens kan få överstimulering då de bara plockade ut 8 ägg på mig. Nu börjar jag starkt tvivla på kompetens och hela behandlingen. Det kunde ju ha gått riktigt illa för dig <3

Jag fick också höra att man inte kunde bli överstimulerad och jag hade ju i slutändan 7 ägg.

Jag läste min journal idag från gynakuten. Jag låg ju med intensiva smärtor i 7 timmar innan akut operation blev av. Stod i mina papper att de såg en överstimulering och skulle bli inlagd en vecka med kontroll 4:e timme, sen ändra de till varannan timme då jag inte svarade på något smärtstillande. Jag hade däckat i 10 min en gång efter nån annan dos av smärtstillande och sen vaknat igen och skrikit. De hade börjat prata om om det kan va en vridning av äggstock men kommit fram till att jag var för ?nätt? i kroppen och det skulle vara typ omöjligt att den kunde snurra då. Så de lägger in mig istället. Sen ändrar de sig och kör akut operation ändå och då visar det sig att trots min nätta kropp så hade äggstocken snurrat två varv.

Känner också att jag tappar förtroendet lite och kommer stå på mig nu med regelbundna undersökningar så jag inte förlorar bebis vilket jag riskerar om den snurrar igen.
  • MeAndMyself
    Iväntanpåivf skrev 2021-06-13 18:57:45 följande:

Förstår att det är sjukt läskigt och oroligt.

De hade inte skickat hem dig om det va så att du måste vara sängliggande så tror du kan röra dig men säkert bra att ta det lugnt efter en sån pärs. Skuttande bör nog undvikas.

Bra att du får ett samtal med dem imorgon och att du ska tillbaka snart för koll.

Det viktigaste är att du och bebis mår bra. Styrkekramar och hoppas att det går bra nu. <3

Ja skuttande går inte ens. Har rätt ont så blir mest sängläge, blir nog bättre om ett par dagar :)

Tack vi hoppas på de bästa :)
  • MeAndMyself
    CarroAnd skrev 2021-06-13 21:34:33 följande:

Vilken klinik går du på?

Vart kan du begära regelbundna kontroller?

Jag funderar på att begära kontroller jag också. Men kliniken är ju stängd i sommar.

Jag blev opererad på gynakuten på sjukhuset. Min ivf klinik ligger 25 mil bort, men gjort via landstinget så ivf kliniken gjorde bara äggplock och insättning, så sjukhuset här hemma tog över nu när jag blev sjuk.
  • MeAndMyself
    endotjej92 skrev 2021-06-14 01:18:56 följande:

Ååå får verkligen ont i hjärtat av att läsa det du fått gå igenom???? kan inte tänka mig din oro och den smärtan fyfaaan!

Man inser verkligen vad risken vid en överstimulering kan vara!!

Jag som tänk när min läkare tvekade vid äggplocket att sätta in ett embryo imorgon eftersom hon ser en risk till överstimulering och jag själv tänkte men de kan väl inte vara så farligt... fy vad dum man känner sig nu som ens tänkte så! Hoppas innerligt att allt med dig och bebis och din kropp kommer bli bra och att de håller koll på dig så du kan känna dig lugn under din graviditet som du sett fram emot????<3

Hej!

Ja man är så ivrig när man gör ivf, vill sätta in direkt. Men som jag då som inte ens fanns i risken för äverstiumlering fick det ändå och det smärtan är hemsk, tänk att inget morfin bet på det och jag låg och skrek i 7 timmar när min äggstock snurrade runt. Riskerar både att förlora bebis nu och äggstock, tufft när det varit svårt att få barn. Så vänta hellre lite och sätt in, ta de säkra före det osäkra. Men framför allt, lyssna på kroppen om du börjar få ont, kolla hellre upp en gång för mycket än vänta tills det brister som det gjorde för mig.
  • MeAndMyself
    CarroAnd skrev 2021-06-14 05:54:44 följande:

Så landstinget har ordnat med hormonerna? Mår du bättre nu?

Jag gjorde ivf via landstinget, men de plockar inte ut ägg eller sätter tillbaka på min hemort så fick via landstinget åka till Livio Falun för detta. Sen har jag på min hemort gjort alla ultraljud men det är Falun som bestämt min dos av hormoner.

Falun har gjort sin del nu och resten av alla undersökningar kommer ske på min hemort vilket blir på mitt sjukhus. Pga min akuta operation så har jag även fått extrakontroller nu denna vecka för att se hur det utvecklas. Jag hoppas de fortsätter med detta tills det ser normalt ut och inte släpper mig. Ska försöka stå på mig.

Jag mår sådär, smärtan innan op är såklart borta, den försvann direkt när de snurrade tillbaka äggstocken, men jag är öm, svårt att röra mig och extremt trött. Men har väldigt lågt blodvärde så det är därför jag är trött :)
  • MeAndMyself
    Krizty88 skrev 2021-06-14 09:23:09 följande:

Men fy så himla otäckt! Vilken tur i oturen att du var där du var och kunde få hjälp snabbt. Även om det kanske skulle ha gått fortare till operation då som det verkar. Massa krya på dig och håller alla tummar för att du återhämtar dig väl och inte får några bestående men. <3

Ja hade jag inte varit hos barnmorskan så hade jag säkert legat hemma ett tag till och skrikit om jag känner mig själv rätt. Jag är inte den som söker vård i första taget, ska försöka ändra på mig nu när bebis finns i magen. Men det är svårt, jag känner mig alltid till besvär.

Tydligen är de jätte svårt att ställa diagnosen att äggstocken vridit sig, kan kanske va bra för andra här att veta om de får ont i ena sidan. Hade ont både framtill och i ryggen.
  • MeAndMyself
    Inalina skrev 2021-06-14 10:34:02 följande:

hej vännen, har läst om din dramatik här i tråden, och fy så otäckt! kan inte ens föreställa mig smärtan och dessutom en rädsla för att förlora bebisen såklart.

Håller alla tummar att du slipper mer smärta och kan njuta av din graviditet snart med pyret i magen stor kram

Hej! Konstigt sätt att få sin graviditet bekräftad, jag som hade en bild framför mig hur mysigt det skulle va med ultraljud haha! Jag var så påverkad av smärta så besvara dom knappt när de ropade att jag va gravid. Det var dagen efter op när de berätta igen som de står i min journal att jag blev väldigt glad haha! Oron har kommit nu efter hur det kommer påverka, ska bli skönt med nytt ultraljud imorgon och tor för att se att de lever igen. :)
  • MeAndMyself
    Iväntanpåivf skrev 2021-06-14 12:53:45 följande:

Har du fått mer info nu?

Fortfarande ont?

Förresten. Vilken vecka är du i? :)

Har inte fått någon info, pratade med nån läkare i tel idag men hon kunde inte svara på något.. tror inte hon vågade. Hoppas jag får veta mer på torsdag då jag ska till sjukhuset igen. Kan berätta då hur de går vidare när detta sker och om det ger risker för bebis :)

Jag gick in i vecka 9 idag måndag. :)
  • MeAndMyself
    Smilla93 skrev 2021-06-14 15:41:07 följande:

Hjälp vilken dramatisk historia!! Hoppas att äggstock en klarar sig och att du slipper ytterligare operation! bebis verkar ju vara väldigt stark som klarat av den här resan så jag tror inte du behöver vara orolig!! Grattis till graviditeten, håller mina tummar att allt ser fint ut på kontrollen! <3

Jag tänker samma. Det verkar va en kämpe som stannar. Ska på ultraljud imorgon tisdag, det vanliga man får tidigt för man gjort ivf, så får se då igen om de lever.

Sen tor ännu ett ultraljud för att se att de lever fast på sjukhuset, samt kolla vidare på äggstocken efter operationen mm.
  • MeAndMyself
    Annna84 skrev 2021-06-14 16:57:48 följande:

Stackare! Vilken fruktansvärd upplevelse och oro. Exakt detta hände en av mina vänner när hon var på jobbet och skulle hålla en presentation, hon sa också att hon skrek rakt ut av smärta och att morfinet inte hjälpte. Men även där klarade sig barnen (tvillingar) och äggstocken. Krya på dig!

Men gud är de sant? Så sjukt! Så skönt att höra att tvillingarna klara sig och äggstocken, det ger mig hopp! <3
  • MeAndMyself
    IVF2021 skrev 2021-06-14 22:43:45 följande:

Fy vilken skräckhistoria! Ta det lugnt och krya på dig! Verkligen inte vad man räknar med.

Känner mig nu väldigt tacksam för min totalfrys. Känns tryggare att sätta in då kroppen återhämtat sig och äggstockarna inte är 8-10 cm stora.

Ja totalfrys är mycket bättre än detta. Bra att de tar de säkra före det osäkra. Önskar ingen denna smärta eller rädsla att förlora äggstocken (och ev bebis), det är jobbigt nog med ivf.

Vet du om äggstock på 8-10 cm är stort? Min var 9,5, de sa att de inte va så farligt men ändå hände allt detta. :(
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021