• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • MoonK
    Jenzia skrev 2021-02-28 11:53:42 följande:

Nu är ju jag i samma situation som du, eller kanske sämre. Endast 3 av 15 ägg befruktades. Förhoppningsvis får jag tillbaka en tredagars imorgon. Ska kräva lite information då också, bara fått ett meddelande på 1177 än så länge med avtal befruktade, känns så fruktansvärt opersonligt

Det börjar närma sig testdag, eller hur? Hur känns det?

Å jag håller tummar och tår att allt går bra imorgon ????

Ja, det är nervöst och jag analyserar minsta lilla symtom men vågar inte hoppas riktigt ????
  • Dhalia
    MoonK skrev 2021-02-28 11:29:07 följande:

De sa att när de sätter in 2st sätter man alltid in på dag 2 oavsett antal. Jag har läst att beroende på ålder (35+) kan det ibland vara bara med 2 st. Men jag fick ingen specifik förklaring och möjligheten att ställa frågor fanns inte för att de kom på det när jag hade lämnat rummet. Då kom läkaren ut till mig och sa förresten, ni kan få två ägg insatta om ni vill och förklarade lite kortfattat. Och jag fick några dagar på mig att tänka och sen meddela det vid ÄP.

Okej ska ta upp de med dem igen hur det är tänkt, om vi kan få två också, har ultraljud på fredag. Hur känner du dig då? Vilken ruvardag är du på nu?
  • Inalina
    Jenzia skrev 2021-02-28 11:01:47 följande:

Har varit på ett berg och dalbanan i helgen, så glad för min 15 ägg i fredags och så ledsen när bara 3 st blev befruktade Blev en käftsmäll. Och ingen information, bara ett meddelande på 1177, så frustrerande! Men har ifall inplanerad insättning imorgon, så jag hoppas något av de 3 klarar sig så länge. Försöker tänka positivt, men det är inte helt lätt.

Hur mår du? Spänd inför VUL imorgon?

Jag har rätt ont i mina äggstockar fortfarande, men antar att det är helt normalt? Inte samlat på mig någon vätska iaf, så det är ju positivt.

Hej, åh jag förstår dig :( det lät ju så bra med era 15 ägg men förstår såklart din besvikelse! det var ju tur ni fick så pass många ägg från början ändå. Gjorde de ICSI på alla då?

Jobbigt att ni inte ens fick ett personligt samtal eller Mail heller :( men som du säger så hoppas vi på insättning imorgon med en fin tredagars!! Är det i morgon eftermiddag då?

Själv är jag förkyld.. :( fick tyvärr lillans förkylning igår kände jag, men jag får bita ihop och köra på denna veckan ändå, det sitter åtminstone bara i näsan, men försöker vila mig frisk till i morgon ... jag är mest spänd inför onsdagens äggplock om jag är typ igentäppt då vet jag inte hur det funkar med medicinering etc vid äggplock, men jag tänkte ta nässpray så jag kan andas åtminstone :/

Håller tummarna för dig imorgon!! Kram!
  • MoonK
    Dhalia skrev 2021-02-28 20:40:20 följande:

Okej ska ta upp de med dem igen hur det är tänkt, om vi kan få två också, har ultraljud på fredag. Hur känner du dig då? Vilken ruvardag är du på nu?

Jag är på ruvardag 12 nu och får lite mensvärk då och då och äggstockarna krampar emellanåt.Jag blir även andfådd ganska enkelt har jag märkt.

Hur mår du?
  • Jenzia
    Clemmentina skrev 2021-02-28 18:17:21 följande:

Åh nej, vad tråkigt. Har ju också haft låg befruktning på våra försök. Försök fråga mer om de inte var mogna eller om de vet mer. Gjorde ni standard-ivf eller icsi? Hoppas verkligen att de tre ser fina ut och att du får tillbaks ett litet guldägg imorgon!

Så himla tråkigt ju Har ni fått veta något om orsaken?

Vi vet ännu ingenting, behandlingsplanen var splitt, 50 % med vanlig IVF och 50 % med ICSI, men om det faktiskt blev så hoppas jag får veta något om imorgon. Kan ju varit äggen som var omogna, körde menopur 150 i 9 dagar, tror det var lite på gränsen om äggen skulle tas på fredagen eller måndagen. Vissa äggblåsor var stora, medan rätt många var mellan 15-20 mm tror jag.

Oh well, vi hoppas på ett litet guldägg imorgon. Har du fått tillbaka ET vid varje behandling? <3
  • Inalina
    MoonK skrev 2021-02-28 11:21:37 följande:
    Det är ett känsligt ämne och jag har märkt att folk kan vara extremt klumpiga och inte tänka på vad de säger. Jag har fått alla möjliga frågor av folk som inte vet att vi genomgår ivf och har det tufft. Allt från, har ni satt en viss ålder för hur länge ni ska vänta med att skaffa barn till att hur ofta har ni sex, försöker ni skaffa barn, varför vill ni inte ha barn osv. Folk tänker sig inte för och tror att de menar väl eller visar att de bryr sig.

Innan vi började med ivf hade jag fördomen att det är enkelt och att det bara är att köra på med ivf och att man blir med barn ganska enkelt. Inte visste jag att vi är inne på tredje omgången nu och inte ens minsta lilla plus.

Önskar er all lycka!
    Hej, låter tufft om ni får mkt frågor kring att skaffa barn etc hur fasen kan någon fråga hur ofta ni har sex? herregud, mer privat än så kan en fråga nog inte bli... men man märker ju så otroligt tydligt på vänner där det funkat direkt för dem att många har svårt att förstå varför det inte funkar för andra lika fort eller överhuvudtaget. jag har sagt det förr, men IVF barn är så otroligt efterlängtade så tacksamheten vet inga gränser när de äntligen är härHjärta jag hoppas du (och alla andra i tråden) får uppleva det så snart som möjligt!! Har säkert frågat innan men när tänkte du testa?

jag har nog turen att varken våra vänner eller familjer har hållt på med en massa antydningar etc, utan låtit oss vara ifred innan fick lillan. Tycker ändå att folk förstår rätt mkt att det endast är vår business när vi "väljer" att skaffa barn.

Sen som du säger, det är ju inte att 'bara göra IVF' så har man ett barn sen utan det är ju otroligt påfrestande mentalt att gå igenom den här processen :(

Jag var på ultraljud nyss och det verkar ha växt till sig några fler äggblåsor nu som de ville skulle hinna mogna så har ÄP på torsdag! 
  • Inalina
    Dibella skrev 2021-02-27 11:59:02 följande:

Sant där, får tänka så haha

Kan inte kännas jätte kul när man läser mindre bra saker om sin klinik, men skönt att du känner att du fått ett bra bemötande hittils, de är ju oftast de med negativa erfarenheter som pratar högst. Inte de som fått bra erfarenheter.

Ja, nu håller vi tummarna för kommande vecka för oss!

hejsan!! hur gick ditt äggplock idag??Hjärta jag fick framflyttat till på torsdag så jag hoppas äggen inte sticker i väg nånstans innan dess.. 

håller med dig, det är ju när man är ritkigt arg/besviken man ev känner att man behöver skriva en recension. sen är inte schweizarna direkt kända för sin trevluga service känsla :/ så jag har nog haft rätt låg förväntan hela tiden, bara för att det är dyrt innebär det inte att deras personligheter är ödmjuka;) men har fortfarande inte upplevt något negativt med min klinik, å andra sidan har ju ju heller inte gjort ÄP ännu eller ET för den delen, så kanske får jag ge en review efter det ;)

jag frågade kliniken ang insättning på olika dagar och överläkaren sa att om man har väldigt få ägg kan de köra dag 2 men annars väntar de alltid till dag 5, så det återstår väl att se hur många mogna ägg de får ut på torsdag!
  • Clemmentina
    Jenzia skrev 2021-02-28 22:29:35 följande:

Så himla tråkigt ju Har ni fått veta något om orsaken?

Vi vet ännu ingenting, behandlingsplanen var splitt, 50 % med vanlig IVF och 50 % med ICSI, men om det faktiskt blev så hoppas jag får veta något om imorgon. Kan ju varit äggen som var omogna, körde menopur 150 i 9 dagar, tror det var lite på gränsen om äggen skulle tas på fredagen eller måndagen. Vissa äggblåsor var stora, medan rätt många var mellan 15-20 mm tror jag.

Oh well, vi hoppas på ett litet guldägg imorgon. Har du fått tillbaka ET vid varje behandling? <3

Det man vill veta är ju om icsi hade någon effekt eller inte. I mitt fall valde man icsi vid andra behandlingen och då blev det lite högre befruktningsgrad även om den fortfarande var låg. Berätta gärna hur det går idag!

Jag har fått göra et vid två behandlingar. Första gav bara ett ägg som befruktades normalt (övriga blåsor var tomma), återföring dag 1 efter äggplock. Tidigt missfall/kemisk graviditet.

Behandling två under Corona gav tre befruktade ägg med standard-ivf, varav två odlades till blastocyster (båda toppkvalitet vid dag fem men hade fragmentering på dag 2 och 3). Ingen färsk återföring. Två minus vid efterföljande fet.

Behandling tre gav återgiven tre befruktade ägg (med icsi). Bara ett utvecklades som det skulle och det fick jag tillbaka dag 2. Blev gravid men missfall. Här på sista behandlingen kunde jag nog gått någon dag till innan äggplock men det gick inte pga helg.
  • Clemmentina
    Inalina skrev 2021-03-01 09:58:59 följande:

Hej, låter tufft om ni får mkt frågor kring att skaffa barn etc hur fasen kan någon fråga hur ofta ni har sex? herregud, mer privat än så kan en fråga nog inte bli... men man märker ju så otroligt tydligt på vänner där det funkat direkt för dem att många har svårt att förstå varför det inte funkar för andra lika fort eller överhuvudtaget. jag har sagt det förr, men IVF barn är så otroligt efterlängtade så tacksamheten vet inga gränser när de äntligen är här jag hoppas du (och alla andra i tråden) får uppleva det så snart som möjligt!! Har säkert frågat innan men när tänkte du testa?

jag har nog turen att varken våra vänner eller familjer har hållt på med en massa antydningar etc, utan låtit oss vara ifred innan fick lillan. Tycker ändå att folk förstår rätt mkt att det endast är vår business när vi "väljer" att skaffa barn.

Sen som du säger, det är ju inte att 'bara göra IVF' så har man ett barn sen utan det är ju otroligt påfrestande mentalt att gå igenom den här processen :(

Jag var på ultraljud nyss och det verkar ha växt till sig några fler äggblåsor nu som de ville skulle hinna mogna så har ÄP på torsdag! 

Vad skönt med att några till hade växt till sig och att ha bokat äggplock.
  • Inalina
    Sweetpineapple skrev 2021-02-27 15:37:31 följande:
    Dibella skrev 2021-02-26 16:48:58 följande:
    Låter som ett bra utfall! Kul, hoppas du börjar må bättre snart och att dagarna går fortare för dig =)
    Inalina skrev 2021-02-26 18:34:53 följande:

hehe jag kan tro det går långsamt ;) men plötsligt kommer du vara där på testdagen ändåTungan ute när tänkte du testa?

låter inte roligt med överstimulering dock, så håll koll på dina symptom, något positivt är väl att det verkar vara enklare att bli gravid om man är överstimulerad, så vi får hoppas det för något gott med sigGlad

grattis till 2 till frysen! det tycker jag du ska vara nöjd med, du fick samma resultat som jag fick 2018 och det blev ju en dotter av det! att 50% av de befruktade klarar sig till blastocyst är bra!!

Tack allihop <3 Så fint att ha denna grupp. Här vet ingen att vi försöker alls förutom min chef som jag kände mig tvungen att berätta för, så att få skriva av sig här är värdefullt.  

Vi hoppas så att någon av våra blastisar ska kunna ge oss ett barn. Känns inte alls lockande att börja om denna hormonbehandling med tanke på hur jag mår nu med överstimulering. Så sjukt svullen om magen. Jag har inte kontaktat vården. Är själv sjuksköterska o söker inte om jag verkligen inte måste. Blir det svårt att andas däremot så åker jag såklart in. 

MoonK - minns inte om du sagt detta, men varför fick du 2 tillbaka? Var det blastocyster det också? 

hej! hur har det gått för dig med överstimuleringen? har du blivit mindre svullen? intressant att höra att det är fler som inte berättar om ivf för folk, jag trodde vi var i princip ensamma om att hålla det helt privat. Håller med att denna grupp är väldigt stöttandeHjärta

När har du testdag?

jag var på VUL idag igen och fick veta att det fanns fler ägg än tidigare men de var lite små ännu så för att ge dem en chans fick jag fortsätta min stimulering och det blir ÄP på torsdag där jag hoppas på 12-13 ägg, vore ju fantastiskt! 
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021