• Anonym (Har undrat det länge nu)

    Ni som står bakom fri abort, varför tål ni inte se abort motståndarnas bilder på gatorna?

    Sverige är som ni säkert vet ett land där stor del av befolkningen står bakom fri abort, i  varierande grader. Vissa står bakom fri abort fram tills nionde månaden även om barnet är friskt, andra tycker det ska finnas en gräns, som när barnet skulle överleva utanför livmodern då bör det inte göras.. och andra dras gränsen vid v 12. Och så finns det människor som jag, kristna och emot abort.

    Vad jag undrar är, varför är det så många som blir jättearga då de ser abort motståndare stå vid gator med bilder på aborterade barn? om de ändå står bakom fri abort och kanske t o m har gjort abort själva, och är trygga med deras beslut.. varför bli de då så upprörda? mer upprörda än de skulle bli om en vegan aktivist skulle protestera för hur djur blir behandlade inom köttindustrin?
    Hur kan man bli upprörd av att se något man själv står bakom?

    Jag skulle aldrig gå till en vegan aktivist och önska att han blev slaktad då han står där och visar bilder på hur djur mår i köttindustrin och därmed är emot min fria rätt att äta kött. Nu handlar det till och med om ofödda människor som har mer värde än kossor te x.
    Om någon vill, förklara det för mig.

  • Svar på tråden Ni som står bakom fri abort, varför tål ni inte se abort motståndarnas bilder på gatorna?
  • Anonym (G)
    Anonym (Mot abort) skrev 2020-12-28 14:53:39 följande:

    Nej.

    När har det mänskliga livet nått så långt i sin utveckling att det kan mördas enligt dig då?


    Mördas kan det endast göras efter födsel. Men ser inte att det är ok att abortera annat än i medicinska nödfall när fostret är livsdugligt utan medicinska hjälpmedel om det skulle födas vid tidpunkten.
  • Anonym (Har undrat det länge nu)
    Anonym (Handlar om respekt) skrev 2020-12-28 16:16:33 följande:

    För det första finns INGEN som tycker abort på friska barn upp till 9 månaden är ok, vad ni abortmotståndare har fått det i från vet jag inte. Det vanligaste är att man tycker att abort fram tills att barnet är livsdugligt utanför livmodern är en lämplig gräns. 


    Och varför era plakat inte är ok är väldigt enkelt. Jag har en vän som var tvungen att göra abort i vecka 20, av den enkla anledningen att barnet inte skulle överleva utanför hennes kropp och om hon försökte att vänta och föda fram det (med massor med lidande både för henne och barnet) så hade hon riskerat sitt liv och chanserna att få barn i framtiden. Hon bryter ihop när hon ser dessa bilder. Hon ville inte förlora henens barn, hennes barn var inte livsdugligt, och ni idioter säger att det hon gjorde är mord... 

    Jag mår också dåligt av att se bilderna för jag har förlorat ett barn tidigt i graviditeten och det är smärtsamt att se dessa bilder. 

    Men så länge du som man (ja jag antar att det är du på bilden) inte har en livmoder så vet du INGET om vad det innebär att som kvinna vara gravid och helt ärligt, då skall du hålla käft. Det är väldigt enkelt, du som man drabbas inte av en graviditet, det är en kvinna som måste riskera livet för att föda ett barn. Och även om du som man inte vill ha barnet som är väntat så kan du komma undan med att vara ekonomiskt ansvarig. Som mamma är du tvungen att gå igenom det hela och kanske dö eller få permanenta skador. 

    Att du som man, och dessutom påstår att du är kristen... tror dig ha rätt att bestämma över kvinnors kroppar är vidrigt. Du har inget att säga till och och faktiskt inte ens att tycka till om... Att föda barn är inte riskfritt. Och till och med i bibel så räknas inte ett barn som ett barn innan de har fötts... 

    According to the bible, life begins at birth--when a baby draws its first breath. The bible defines life as "breath" in several significant passages, including the story of Adam's creation in Genesis 2:7, when God "breathed into his nostrils the breath of life; and man became a living soul." Jewish law traditionally considers that personhood begins at birth.


    Desperate for a biblical basis for their beliefs, some antiabortionists cite obscure passages, usually metaphors or poetic phrasing, such as: "Behold, I was shapen in iniquity; and in sin did my mother conceive me." Psalm 51:5 This is sexist, but does nothing other than to invoke original sin. It says nothing about abortion.


    Moses, Jesus and Paul ignored every chance to condemn abortion. If abortion is so important, why didn't the bible say so?

    Det finns alltså inget i bibeln som stödjer det du försöker säga... Men massor som stödjer det faktum att ett barn är ett barn först när det tagit sitt första andetag. 

    Så sluta säga att du är emot abort för att du är kristen. Du får oss andra kristna att verka som idioter när ni som kallar er kristna sedan är mot abort, hatiska mot folk med andra läggningar samt ofta är rasistiska... Jesus hade inte varit på er sida, så kalla er inte kristna när ni inte följer hans kärleksbudskap. 

    ffrf.org/publications/brochures/item/26087-abortion-nontract


    ffrf.org/component/k2/item/25602-abortion-rights


    Ok! tack! nej jag är kvinna.
    Bilden finns då det vad jag vet bara är han och de som känner han som står där med såna plakat, i alla fall i Stockholm.
    Det står i bibeln att det är fel att mörda, läst tio budorden? 
    Men självfallet finns det undantag, som med din väninna. Men om man bara aborterade dessa barn med defekter som med 100% säkerhet orsakade lidande för mor och barn, skulle aborterna minska med över 90%. Det är förresten inte det enda vi gör, vi pratar mer än gärna med andra människor på kärleksfullt sätt.
  • Paganini
    Anonym (G) skrev 2020-12-28 16:47:00 följande:
    Mördas kan det endast göras efter födsel. Men ser inte att det är ok att abortera annat än i medicinska nödfall när fostret är livsdugligt utan medicinska hjälpmedel om det skulle födas vid tidpunkten.
    Instämmer helt.
  • Anonym (Tål och tål...)

    Tål det gör jag väl, men jag tycker att abortmotstånd borde vara en icke-fråga.

    Man äger ju sin egen kropp. Det borde vara en oinskränkbar rättighet. När man äger sin kropp borde man själv få välja om vad man vill skall växa i den.

    Som man är det närmaste vi kan komma en graviditet att ha ett annat liv växande i magen, i form av en binnekermask. Den är precis som ett foster, beroende på att bo och växa i dig för att överleva. Man måste ha rätten att själv bestämma om man vill döda det där livet som växer i en eller avstå, samt att kunna få hjälp med detta. I form av en abort när det gäller ett foster, och en slags abort när det gäller en binnekermask. Det är din kropp den växer i. Du borde själv få avgöra vad som får och vad som inte får växa i din kropp. 

  • Inteutanproblem

    Tål och tål. Ja alltså personligen så tål jag att se sånt där, ska ganska mycket till innan det börjar vända sig i magen på mig men väldigt många är inte som mig i det här. Av den fullt logiska anledningen att det verkar vara en instinktiv funktion som kickar igång hos dom flesta, och som framkallar obehag hos väldigt många. Av varierande intensitet. Många reagerar så även på operations foton eller rent av fiktion inom film, spel, tv serier. Där vet man att det inte är på riktigt men kan ändå må fysiskt dåligt. Sen kan även personliga trauman triggas igång hos en del.

    Vet inte riktigt varför abortmotsåndare anser att det är okej att emotionellt och visuellt angripa oskyldiga personer med sånt där, bara för att s.k klämma åt några meningsmotståndare. Även om jag personligen tål att se den typen av bilder tycker jag ändå det är respektlöst, dels då pga att folk mår dåligt av det av olika orsaker som inte ens har något att göra med deras egen åsikt i frågan. Men speciellt om man då skulle applicera abortmotståndarens egen världsbild och uppfattning, om att dessa foster, barn, människor, skulle ha blivit mördade.

    Skulle NI vilja ha eran mördade kropp uppe på plakat, för alla att se, vid händelsen att ni råkar ut för att bli mördad? Behöver inte ens vara mord just. Utan er döda kropp oavsett hur ni gick bort. Tycker det är jäkligt märkligt faktiskt, och nej, målet helgar medlet är då ingen acceptable ursäkt till att utan tillåtelse av den döde utnyttja deras döda kropp i politiskt/religiöst syfte. Ett Extremt respektlöst och moraliskt förkastligt beteende om du frågar mig.

  • Anonym (Handlar om respekt)
    Anonym (Har undrat det länge nu) skrev 2020-12-28 17:21:06 följande:
    Ok! tack! nej jag är kvinna.
    Bilden finns då det vad jag vet bara är han och de som känner han som står där med såna plakat, i alla fall i Stockholm.
    Det står i bibeln att det är fel att mörda, läst tio budorden? 
    Men självfallet finns det undantag, som med din väninna. Men om man bara aborterade dessa barn med defekter som med 100% säkerhet orsakade lidande för mor och barn, skulle aborterna minska med över 90%. Det är förresten inte det enda vi gör, vi pratar mer än gärna med andra människor på kärleksfullt sätt.

    Det är fel att mörda ja det stämmer. Men som sagt bibel säger att man inte får liv innan man har tagit sitt första andetag så det är inte mord så länge man inte har fötts... Tex så står det i bibel att om man misshandlar en kvinna så hennes foster dör så får man betala böter men dödar man någon så är det öga för öga.... Med andra ord så är inte ett foster ett liv enligt bibeln. Läs de länkar jag gav dig de förklarar det väldigt bra. Så som sagt, abort är inte mord. Då ett foster inte tagit första andetaget och därför inte har en själ ännu (enligt bibeln!!) 

    Och nej 10% av aborterna är inte pga av sjukdom hos fostret och/eller mamman utan siffrorna där är högre. Lägg sedan till de som har blivit våldtagna. Att föda det barnet kan leda till stora lidanden för kvinnan som måste gå igenom en konstant våldtäkt i nio månader. För det är så det känns som för många. Sen har vi de som är minderåriga. Vissa blir gravida via våldtäkt. och då gäller det som vi sa här ovanför. Det är ett konstant angrepp och vissa klarar inte av det utan det kan riskera deras liv. Men sen har vi den andra minderåriga. I en perfekt värld så har inte minderåriga sex, men vi lever inte i en perfekt värld. Är du verkligen ok med att en 12 åring skall bli mamma? Eller ens en 14/15 åring som inte vill bli det och som inte har förstått att sex kan leda till det, visst man kan säga att de kan adoptera bort, men nu bor vi inte i USA där det är så lätt att adoptera bort, här i Sverige är det näst intill omöjligt att adoptera bort sitt barn. För barnet rätt till sin biologiska mor trumpar allt. Så blir du gravid vid 14 är du tvingad att ta hand om barnet efter bästa förmåga. Och det är inte det ekonomiska som brister, här i Sverige får man ju hjälp med det, utan det är mognaden som inte alla har för att klara det. (märk väl jag säger inte att det gäller alla vissa kan klara det så unga men det är inte det vanliga). Och då snackar vi inte ens om vad det gör med personen att vara gravid, som sagt det är inte ofarligt även om dödligheten har sjunkit. Och skador är väldigt vanligt. 


    Tycker du verkligen att tonåringar skall straffas hela livet för misstag gjorda när de inte egentligen hade mognad att ha sex men inte ens var mogna nog att förstå det? 

    Sen har vi de som blir gravida trotts preventivmedel. De skyddar sig men inget hjälper. Utan de blir gravida ändå. Att operera bort livmodern och äggstockar är något man helst undviker att göra för tidigt då det inte är hälsosamt. De vill oftast inte gå igenom abort på abort men de har inte mycket annat val om de inte vill sluta ha sex alls med sina partners. (Och innan du ber någon annan om det så vill jag se dig garantera att du tänker leva i celibat resten av livet, och att din man är med på det.....) 

    Sen har vi de som blir gravida inte på grund av slarv utan för att de är i relationer med en partner som misshandlar dem och tvingar sig på dem, en abort är enda vägen för att inte vara bunden till den misshandlande partnern som inte skulle vara bra för ett barn. 

    Jag har inte varit med om en enda abortmotståndare som är öppen för att lyssna på argumenten för abort, nej ni är så fast vid att abort är mord, ni inser inte ens att ni säger emot er själva i det, för hur var det nu? Skall vi lyssna på bibeln=förbjudet att mörda. Men vi skall inte lyssna när bibeln säger att man inte blir en person innan sitt första andetag... Jag har bara hört folk upprepa som en trasig skiva att abort är mord men de kan inte ge någon lösning på vad personen skall göra istället. en graviditet är inte ofarlig. Och så länge du inte kan ta på dig skadorna för det hela så har du inget att säga om vad andra gör med sin kropp i detta fallet. Om barnet inte kan leva utanför livmodern så är det inte en levande varelse och har ENLIGT BIBELN ingen själ!  

  • Anonym (z)
    Anonym (Har undrat det länge nu) skrev 2020-12-28 12:51:18 följande:
     Men du påstår att jag bara står där hela dagarna och visar plakat. Nej där har du fel.
    Nej det påstod jag inte någonstans. Men du bekräftar i kommentarerna att du står på gatorna och håller plakat, så du har uppenbarligen tid över som kunnat spenderas på att faktiskt hjälpa barn.
    Anonym (Har undrat det länge nu) skrev 2020-12-28 12:51:18 följande:
    Donerar till välgörenhet 400kr varje månad trots att jag just nu inte har fast anställning.
    Oj då ber jag ödmjukast om ursäkt, donerar du 400kr är själen räddad såklart och finns ingen anledning för dig att göra något mer./s
    Anonym (Har undrat det länge nu) skrev 2020-12-28 12:51:18 följande:
    Sen påstår du att jag inte gör något som hjälper någon? jag har hamnat i dussintals om inte hundratals vettiga diskussioner med människor som faktiskt undrar varför jag står där och inte bara skriker i mitt ansikte att jag borde ha blivit aborterad och smiter iväg.
    Ja, det påstår jag, men du verkar för upptagen med att svepa in dig i den berömda offerkoftan för att faktiskt lägga tiden på att göra skillnad för barn som har det svårt.

    Nyfiken också på dina tankar om bibelversen första moseboken 2:7 som du inte svarade på.


  • Anonym (Mexi)

    Ts, du gör liknelsen att du skulle börja skjuta människor hej vilt bara för att du kände för det, men då undrar jag, när räknas man som en människa? För du talar om människor som är egna individer, de kan ta egna beslut om vad de ska göra med sina egna liv.

    Det kan inte ett foster. Det är inte en egen individ utan det är till 100% beroende av modern.

    Varför är det då rätt att tvinga modern att bära detta foster oavsett anledning som fostret finns till? Om modern inte vill ha det, varför har inte hon rätt att bestämma över sin egen kropp?

    Ni som är tydligt och högljutt emot abort kan ju erbjuda att ta över fostret istället. Operera in det i eran kropp. Man eller kvinna. Eftersom fostrets liv är viktigast, så är det väl en liten uppoffring?

    Eller kändes det inte så roligt att tvingas bära någonting i flera månader som man inte ville ha?

  • Anonym (Tål och tål...)

    Något som också irriterar mig med abortmotståndare är hur abortmotståndare fejkar andra åsikter för att liksom försöka smyga sig in i politiska partier. Tex SD. De pratade öht. inte om abort för ca 20 år sedan. Det var en icke-fråga för dem (vilket var oss på den tiden, röstar på dem fortfarande trots detta men är inte medlem längre).

    Numera är detta en av partiets stora frågor. De vet att åsikter ofta kommer i ett paket, men i SDs åsiktspaket var inte abortmotstånd en grej. Nu är det tyvärr så, pga flitigt manipulerande en del i åsiktspaketet..

     

  • Inteutanproblem
    Anonym (Tål och tål...) skrev 2020-12-28 19:59:57 följande:

    Något som också irriterar mig med abortmotståndare är hur abortmotståndare fejkar andra åsikter för att liksom försöka smyga sig in i politiska partier. Tex SD. De pratade öht. inte om abort för ca 20 år sedan. Det var en icke-fråga för dem (vilket var oss på den tiden, röstar på dem fortfarande trots detta men är inte medlem längre).

    Numera är detta en av partiets stora frågor. De vet att åsikter ofta kommer i ett paket, men i SDs åsiktspaket var inte abortmotstånd en grej. Nu är det tyvärr så, pga flitigt manipulerande en del i åsiktspaketet..

     


    Dom har övergett abortfrågan. Alltså förslaget på att införa samma riktlinjer/regler som majoriteten av övriga EU kring vilken sista fria abortveckan skulle vara. Så en av deras stora frågor? Njae, det har det nog inte varit eftersom man övergav det så snabbt.
Svar på tråden Ni som står bakom fri abort, varför tål ni inte se abort motståndarnas bilder på gatorna?