• BaeBinkie

Extra krävande barn? Hur är era 3,5-åringar?

Hej,

Jag funderar lite kring min 3,5-åring som jag och hennes pappa upplever som väldigt krävande. Vill mest höra om den här beskrivningen stämmer in på era treåringar också? Är det vi som pallar mindre än andra eller är vår dotter helt enkelt jobbigare än andra barn?

Hon skriker och/eller tjatar i princip alltid, förutom när hon tittar på tv/padda.

Det första hon gör när hon vaknar är att skrika på sin pappa (de sover i hennes rum) om att han ska gå upp. Blir ibland jättearg för att hon inte får gå in till mig och bebisen (och väcka bebisen).

Säger att hon är hungrig och vill gå ner och äta frukost. Äter sen aldrig frukosten man ställer fram. Kan inte sitta vid bordet och äta utan springer runt. Sitta i soffan med paddan och äta går bra. Skriker om man försöker stänga av padda/tv. Låter aldrig oss äta i fred utan står och stirrar på oss och frågar "har du ätit klart nu?" för hon vill leka. Kan aldrig leka en sekund själv utan en av oss vuxna måste underhålla henne hela tiden för annars skriker/slåss hon eller sabbar något hemma (typ öppnar alla kranar i badrummet och slänger i allt toapapper). Fungerar absolut inte med att "tanka kvalitetstid" eller "barnets stund" eller starta henne i leken eller liknande. Sekunden man slutar leka med henne så är det som om man aldrig gjorde det tidigare. Så en av oss vuxna är ständigt låst till att underhålla henne.

Är fysiskt överallt och ingenstans, speciellt om hon är lite trött. Klättrar, sitter bak och fram, upp och ner.

Kan absolut inte vänta. Om jag matar bebisen och hon vill ha något att dricka så gallskriker hon om jag säger att hon måste vänta en stund för bebisen äter. Hon kan även slåss och/eller kasta saker om hon får ett "nej" eller "vänta". Avleda funkar kanske 1 gång av 10. Hon ändrar sig också oerhört fort vilket är superstressande, om man säger att hon får vänta en liten stund om hon t.ex vill ha nåt att dricka så hinner hon be om fem saker till innan man hinner uppfylla den första önskan och när man väl ger henne dricka så har hon redan börjat slita fram målarfärger och är inte törstig längre. Och vi pratar alltså om att vänta 3-4 minuter. Blir också väldigt otålig om inte bilen startar precis när man har satt sig i den, kan säga "åk mamma, åk!" Hur många gånger som helst innan man åker iväg.

Om jag och hennes pappa försöker prata om något vid middagsbordet skriker hon rakt ut det högsta hon kan för att all uppmärksamhet inte är på henne.

Det är mycket det det handlar om i grunden, att hon absolut inte kan tolerera att allt inte blir exakt som hon vill, exakt när hon vill, hela tiden. Och vad gör man åt det?

Tycker nog ändå vi är rätt hyggliga föräldrar som tillåter mycket och försöker avleda, resonera, leka bort konflikter så gott det går, men de flesta metoder biter inte på vårt barn. Vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget, bara höra att vi inte är ensamma kanske? Dottern är så oerhört intensiv och krävande att man blir helt koko efter några lediga dagar hemma med henne och nu är vi inne på dag sex...

• Svar på tråden Extra krävande barn? Hur är era 3,5-åringar?
  • Anonym (Kex)

Låter som att ni inte lärt henne tålamod och att vänta, samt att ni löst situationer genom att sätta henne framför paddan eller tvn.

Det är att skapa sig problem, aktivera henne ordentligt istället. Börja med scouting eller knatteridning eller något...

• hammarhajen

Går hon på förskola? Fråga pedagogerna där hur de upplever henne och var ärlig med vad ni ser hemma. En del barn ÄR väldigt krävande hemma men inte på förskolan, så det är inte omöjligt att ni har olika bild. Men det kan också vara så att hon är likadan på förskolan som hemma och då har ni en bra möjlighet att stämma av med pedagoger som har erfarenhet av massvis med treåringar. 
    Stäm gärna av med BVC också. 

Några andra saker att fundera över:

* Har det alltid varit så här eller har det eskalerat? När i så fall?

* Finns det situationer som nästan alltid fungerar bra? Vad kännetecknar de situationerna?

• hammarhajen

Låter också som att ni behöver dra ner på padda och TV, kanske helt ta bort en period. Är ni ute och leker fysiskt varje dag? Många barn i den åldern behöver vara ute både förmiddag och eftermiddag och rasa av sig, typ lekpark, skogen, pulka etc för att bli av med energi. 

• Anonym (c)

Detta kan absolut handla om uppfostran. Men läs på om plusbarn om detta är ett problem sedan födseln

• Anonym (dagensföräldrar...)

Men sluta låta henne få som hon vill då! Paddor och annat är privilegier som man får lov att förtjäna. 

• BaeBinkie
    hammarhajen skrev 2020-12-27 16:16:53 följande:

Låter också som att ni behöver dra ner på padda och TV, kanske helt ta bort en period. Är ni ute och leker fysiskt varje dag? Många barn i den åldern behöver vara ute både förmiddag och eftermiddag och rasa av sig, typ lekpark, skogen, pulka etc för att bli av med energi. 

Jo, vi har pratat om att ta bort padda/tv helt. Problemet att vi föräldrar inte orkar... vi har en bebis också och är helt slutkörda efter så många dagar hemma med dottern, det är ohållbart att inte ens kunna tömma diskmaskinen utan att dottern flippar ur och tjatar om uppmärksamhet. Vi är ute minst 3 h varje dag men dottern gillar inte det särskilt mycket, hon brukar mest gnälla om att gå hem...
    Anonym (dagensföräldrar...) skrev 2020-12-27 16:58:29 följande:

Men sluta låta henne få som hon vill då! Paddor och annat är privilegier som man får lov att förtjäna. 

Ja du. Det är lätt att säga men det ska vara hållbart i praktiken också - vi orkar inte utan att få lite lugn och ro varje dag, och det kan vi endast få genom skärmar. Vi har en bebis också och vad ska man göra om man är ensam med båda och bebisen tex behöver sova? Svara gärna på det?
  • TvillingmammaVästgöte
    BaeBinkie skrev 2020-12-27 17:03:48 följande:
    Jo, vi har pratat om att ta bort padda/tv helt. Problemet att vi föräldrar inte orkar... vi har en bebis också och är helt slutkörda efter så många dagar hemma med dottern, det är ohållbart att inte ens kunna tömma diskmaskinen utan att dottern flippar ur och tjatar om uppmärksamhet. Vi är ute minst 3 h varje dag men dottern gillar inte det särskilt mycket, hon brukar mest gnälla om att gå hem...
    Anonym (dagensföräldrar...) skrev 2020-12-27 16:58:29 följande:

Ja du. Det är lätt att säga men det ska vara hållbart i praktiken också - vi orkar inte utan att få lite lugn och ro varje dag, och det kan vi endast få genom skärmar. Vi har en bebis också och vad ska man göra om man är ensam med båda och bebisen tex behöver sova? Svara gärna på det?
    En bebis som sover är väl inget arbete. Sätt dig bredvid bebis med stora barnet i en fåtölj och läs en bra bok för henne! Jag tror paddan är orsaken till era problem, barn behöver kontakt med föräldrar, inte paddor.
  • BaeBinkie
    Anonym (Kex) skrev 2020-12-27 16:08:55 följande:

Låter som att ni inte lärt henne tålamod och att vänta, samt att ni löst situationer genom att sätta henne framför paddan eller tvn.

Det är att skapa sig problem, aktivera henne ordentligt istället. Börja med scouting eller knatteridning eller något...

Nej, det stämmer inte alls. Vi har vänt ut och in på oss själva för att försöka hitta andra lösningar men nu har vi en bebis också som har vissa behov, t.ex. att få sova ifred... och då MÅSTE dottern vara lite lugn ett tag för annars kaosar både hon och bebisen ur. Hur i hela fridens dar ska scouting hjälpa mig en tisdagskväll i februari när jag är ensam med båda barnen och ska laga mat...?
    Anonym (Kex) skrev 2020-12-27 16:08:55 följande:

Nej, det stämmer inte alls. Vi har vänt ut och in på oss själva för att försöka hitta andra lösningar men nu har vi en bebis också som har vissa behov, t.ex. att få sova ifred... och då MÅSTE dottern vara lite lugn ett tag för annars kaosar både hon och bebisen ur. Hur i hela fridens dar ska scouting hjälpa mig en tisdagskväll i februari när jag är ensam med båda barnen och ska laga mat...?
  • BaeBinkie

[quote=80851194][quote-nick]TvillingmammaVästgöte skrev 2020-12-27 17:07:57 följande:[/quote-nick][/quote]

En bebis som sover är massor av arbete. Vår bebis kan inte sova om det inte är något sånär tyst omkring henne och hon sitter i sele på min mage. Jag kan t.ex. inte sätta mig ner för då vaknar hon. Lös den ekvationen med en vrålande treåring om du kan.

Svar på tråden Extra krävande barn? Hur är era 3,5-åringar?