Inlägg från: Anonym (Man strax över 50) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Man strax över 50)

Kvinnors lust när ni är över 50år

Hej, Min kvinna som är 50+ säger att hon har mindre lust numera.
    Jag tycker att det känns lite jobbigt.
    Vet inte hur jag skall agera till detta?
    Märker att hon inte är lika intresserad längre.
    Vänder mig till kvinnor främst men givetvis även till män som har den erfarenheten.
    Så lite råd om ni har något bra att tillägga.

• Svar på tråden Kvinnors lust när ni är över 50år
    Anonym (52 år) skrev 2020-12-28 07:41:49 följande:

Har inte haft sex sedan i maj, saknar det väldigt mycket. 

Framförallt närheten till en annan människa.

Hej du är singel förmodar jag?
    Anonym (eee) skrev 2020-12-28 09:14:38 följande:

Det är vanligt, mycket pga klimakteriet. Mitt tips är att du läser på om klimakteriet på tex 1177 så att du kan få lite bättre förståelse för detta fysiska fenomen som alla kvinnor måste gå igenom.

Det är vanligt att det helt enkelt känns mindre vid sex. Svårare att starta upp och när orgasmen kommer så kan den kännas mindre än förr.

En del får problem med torra slemhinnor osv.

Mycket av detta går att råda bot på med läkemedel eller olika receptfria preparat. Har hon testat något? 

Jag är i samma ålder själv och har sedan jag var ca 44 känt av klimakteriet (man är inte i klimakteriet förrän mensen försvunnit helt utan detta är vad som kallas förklimakteriet och det kan hålla på i så där 10 år). Det är tungt emellanåt då kroppen helt fokuserar på allt som rasar i kroppen. Klimakteriet innebär ofta en obalans i hormonerna och det är inte konstigt då om sexlusten inte riktigt är där. 

Om hon är intresserad så kan hon googla på olika preparat: jag äter klimadynon och Balans plus. Tidigare tog jag Femarelle men efter 4 år med den så tyckte jag inte det hjälpte längre. Bytte då till Balans plus. Jag har märkt att tar jag enbart klimadynon eller Balans plus så får jag sämre effekt än när jag tar båda. Man får prova sig fram. 

Sedan finns L'argiplex (mer för sexlusten) som man kan testa. Finns även för män som tappar i lust. Jag har dock inte märkt någon effekt av det men har inte ätit det så länge. 

Hos oss har vi bestämt att jag är den som tar initiativ när jag känner att det fungerar. Det är otroligt olika dag till dag hur jag mår. Det är skönt både för mig och min man att ha den dealen så inte han behöver undra varför jag inte alltid orkar, han behöver inte känna sig avvisad. Jag behöver inte känna stress över att behöva säga nej. 

Sedan hoppas och tror jag att sexlusten kan öka igen efter att allt det här krånglet som pågår i kroppen lugnat sig, dvs när mensen försvunnit helt. 

Hej tack för tipsen angående olika preparat.

Vi har varit ihop i snart 3 års tid i början hade vi sex nästan varje dag.

När vi hade varit tillsammans i cirka 2år tröttnade hon på att ha sex så ofta.

Men hon har ingen mens ej haft det på flera år.

Märkligt hur olika kroppar reagerar!?

Vi har det bra för det mesta men jag har varit arbetslös sedan April så jag mår inte jätte bra hela tiden har även svårt för att sova på kvällarna.

Längtar efter henne och att ha sex men hon är ofta trött på kvällarna. Så vi har betydligt mindre sex nuförtiden. Mer normalt säger nog de flesta.

Föreslog massage idag.

Blev JÄTTE fel. -Jaha du vill att jag suger av dig i kväll.

Då kände jag bara att luften gick ur mig fulständigt.

Hon vill att vi är mer spontana ej planerad aktivitet.

Ibland känner jag bara att hur man än gör blir det bara fel.......
    Anonym (Hej) skrev 2020-12-28 10:55:37 följande:

Nu säger jag inte att det är si eller så för det vet bara du. Men kan berätta hur jag som kvinna i den åldern upplevt det. Mitt ex som jag var tillsammans med i många år tjatade sönder sex hela tiden vilket gjorde att jag tröttnade totalt. Hur ofta har ni sex? Är det på lika villkor? Turas ni om att ta initiativ? Blir du en surgubbe om det dröjer mer än en vecka? Ifrågasätter du hennes lust och kommenterar typ ? du vill ju aldrig??

Har ni förövrigt ett fungerande förhållande utan massa tjafs? För massa gräl och gnäll dödar lusten hos de flesta. Han var ofta galet provocerande och han hade alltid rätt. När jag blev arg när han triggade mig vände han så allt var mitt fel. Pulsen steg varje dag för att han hittade små pikar. Vände på allt jag sa till hans fördel.

Kanske är det så enkelt att det är klimakteriet?

Sånt kan också göra att man blir totalt avtänd, om mannen pratar om att man kanske är där fast man inte är det. Mycket kan sänka lusten...

När jag träffade en ny fick jag en ruskig nytändning och är alltid vår och kåt. Han behandlar mig på ett helt underbart sätt och vi bråkar aldrig. Så kanske lite funderingar att ta med sig :)

Hej bra input.

Vi brukar inte bråka.

Har respekt och kärlek till varandra.

Det brukar bli sex cirka 2-3 gånger i veckan.

Jag har en otroligt stor lust men har givetvis fått tagga ner på den.

Brukar inte bli sur men däremot på en Lördag eller Söndag vill hon ofta gå upp när hon väl är vaken som jag i bland blir less på.

Det är ju ända dagarna man har som man kan mysa på morgonen tillsammans.

Men hon får ofta ont i huvudet och ryggen då.

Ja det är inte alltid så lätt att vara människa.

Försöker att tänka bort min lust när hon inte alls är inne på det spåret.

Jag älskar henne väldigt mycket försöker vara lösningsorienterad.
    Anonym (Hej) skrev 2020-12-29 08:28:42 följande:

2-3 ggr i veckan är verkligen inte dåligt!

Det är nog mer än genomsnittet i din ålder. Åtminstone inte åt andra hållet :)

Jag förstår att det kan kännas frustrerande när man har mer sexlust än sin partner.

Jag tycker det är fullt tillräckligt oavsett om jag har mer lust nu än innan. I bland är det skönt att bara krypa ner i sängen på kvällen och läsa eller kolla på tvn, (vi har tv i sovrummet) och inte ha några förväntningar från partnern på sex.

Många av oss kvinnor kommer tyvärr inte lika lätt som er män och då känns det kanske inte lika intressant att ha sex hur ofta som helst. Lite tvärtom, hur många män hade ställt upp på sex så ofta om de inte alls hade fått utlösning varje gång?

Tror tyvärr mycket ligger där, att kvinnor tröttnar. Många har svårare att få orgasm.

Kanske du kan testa att inte insinuera alls på sex under nån vecka och vänta till helgen för att se om hon hunnit bli sugen?

Även att kunna ligga nära, kanske skeda och klia henne på ryggen utan att ens nämna sex. Håll ut lite och se om det kan ge henne mer lust. När kravet sänks på sex. Mitt X försökte i slutet att hålla igen när jag bad honom men när vi skedade kunde han ändå ligga med stånd och jucka mot mig. Alltså jag blev än mer avtänd för att jag blev så irriterad. (Sen kan man såklart inte rå för att man får stånd som man :) )

Så mitt tips är att försöka avhålla dig lite och se om hon kommer istället.

För som sagt, 2-3 ggr är inte speciellt lite.

Hade min sambo velat och krävt sex mer än det och inte vart nöjd med 3 ggr i snitt så hade jag inte orkat i längden även fast jag älskar honom och jag njuter.

Kram och lycka till hur du nu än gör

Tack för kloka ord.

Vi ligger nära utan sex en hel del faktiskt vi tycker om att mysa känna våran kärlek som jag tycker är väldigt fin.

Har varit gift tidigare och levt i långa relationer men har nog aldrig upplevt så mycket äkta kärlek som jag gör med min sambo.

Jag vet att igentligen att det är nödvändigt att tagga ner för att skapa en harmoni emellan oss som är nödvändigt för en långsiktig relation.

Sex är ju inte allt så klart utan en del av allt.

Kram på dig!
    Anonym (Strax innan det var det annorlunda?) skrev 2020-12-29 07:56:59 följande:

Hade nog min peak strax innan 50. Från 45-50 samtidigt som klimakteriet, det var som kroppen sa åt mig att passa på, skynda mig. Det gjorde jag, vilket var tur att jag gjorde för nu har jag nästan ingen lust alls. 

Hej, det var ju tråkigt o höra.

Men exakt hur gamal är du nu?

Har du provat olika preparat för att få mer lust?
    Anonym (H) skrev 2020-12-29 23:45:24 följande:

Du kände att luften gick ur dig? Varför det? Med tanke på trådens ämne är det väl inte alltför långsökt att hon faktiskt hade rätt i sitt antagande?

Jo så klart finns det en poäng i det.

Men jag vet att hon gillar massage och kräver ingenting tillbaka, det är upp till henne vad hon vill göra sedan.

Fattar inte varför man inte kan föreslå något?

Det går ju faktiskt att säga nej om intreset inte finns där då.

Har jag fortfarande fel tycker du?
    Ascendere skrev 2021-01-05 14:31:37 följande:

Det blev fel för att du inte läste av situationen rätt, du hade massor av möjligheter att göra nåt kul av det hela.  

Ett helt vanligt shit test som du fallerade totalt. 

Hon skulle bara testa dig lite, och du klarade inte testet. 

Vad du kunde ha svarat : 

- -Jaha du vill att jag suger av dig i kväll. 

<Elakt leende och titta djupt i ögonen> Precis, och som avslutning vill jag komma i din mun 

eller

<Stort leende och överdriven kram>Åhhhh älskling, ingen känner mig så bra som du!

eller

<Flörtigt>Tänk, och så säger de att man inte kan lära gamla hundar sitta! 

eller

Du tänker visst bara på en sak, men jag får väl ställa upp då <leende och kram>

eller

-Vad får dig att tro att jag vill vänta ända till ikväll?<busigt leende> 

Exakt VAD du svarar är inte viktigt, med det ska vara något som är äkta och passar din personlighet.

Vad som ÄR viktigt är att hon inte ska kunna få dig ur balans med en enda liten kommentar, det är omanligt och oattraktivt.

Om det sedan faktiskt blir avsugning just ikväll eller inte är egentligen helt oviktigt, det viktiga är att du vänder situationen till något kul för er båda. sa

Tack för tipsen.

Jag har varit cool i jul ledigheten och vi har haft mycket av härlig sex så jag känner mig inte så orolig längre.

Sedan är det väl som vissa komenterar att vi har ju trots allt ganska ofta sex för att vara 50+

Så nu är det vardag igen men det känns härligt emellan oss igen. Jag planerar inte så mycket i mitt huvud utan är mer spontan och ser hur kvällen utvecklar sig.

Ömsesidig respekt till varandra är en bra grund.
Svar på tråden Kvinnors lust när ni är över 50år