• Anonym (Man strax över 50)

    Kvinnors lust när ni är över 50år

    Hej, Min kvinna som är 50+ säger att hon har mindre lust numera.
    Jag tycker att det känns lite jobbigt.
    Vet inte hur jag skall agera till detta?
    Märker att hon inte är lika intresserad längre.
    Vänder mig till kvinnor främst men givetvis även till män som har den erfarenheten.
    Så lite råd om ni har något bra att tillägga.

  • Svar på tråden Kvinnors lust när ni är över 50år
  • Anonym (52 år)

    Har inte haft sex sedan i maj, saknar det väldigt mycket. 
    Framförallt närheten till en annan människa.

  • Anonym (Man strax över 50)
    Anonym (52 år) skrev 2020-12-28 07:41:49 följande:

    Har inte haft sex sedan i maj, saknar det väldigt mycket. 

    Framförallt närheten till en annan människa.


    Hej du är singel förmodar jag?
  • Pinotage

    De kvinnor över 50 som jag har dejtat har inte haft några problem med lusten - snarare har dom varit väldigt lustfyllda. Nu har det bara blivit korta relationer , så det kanske är annorlunda Om man bott ihop halva sitt liv.

  • Anonym (eee)
    Anonym (Man strax över 50) skrev 2020-12-28 00:15:29 följande:

    Hej, Min kvinna som är 50+ säger att hon har mindre lust numera.
    Jag tycker att det känns lite jobbigt.
    Vet inte hur jag skall agera till detta?
    Märker att hon inte är lika intresserad längre.
    Vänder mig till kvinnor främst men givetvis även till män som har den erfarenheten.
    Så lite råd om ni har något bra att tillägga.


    Det är vanligt, mycket pga klimakteriet. Mitt tips är att du läser på om klimakteriet på tex 1177 så att du kan få lite bättre förståelse för detta fysiska fenomen som alla kvinnor måste gå igenom.
    Det är vanligt att det helt enkelt känns mindre vid sex. Svårare att starta upp och när orgasmen kommer så kan den kännas mindre än förr.
    En del får problem med torra slemhinnor osv.

    Mycket av detta går att råda bot på med läkemedel eller olika receptfria preparat. Har hon testat något? 

    Jag är i samma ålder själv och har sedan jag var ca 44 känt av klimakteriet (man är inte i klimakteriet förrän mensen försvunnit helt utan detta är vad som kallas förklimakteriet och det kan hålla på i så där 10 år). Det är tungt emellanåt då kroppen helt fokuserar på allt som rasar i kroppen. Klimakteriet innebär ofta en obalans i hormonerna och det är inte konstigt då om sexlusten inte riktigt är där. 

    Om hon är intresserad så kan hon googla på olika preparat: jag äter klimadynon och Balans plus. Tidigare tog jag Femarelle men efter 4 år med den så tyckte jag inte det hjälpte längre. Bytte då till Balans plus. Jag har märkt att tar jag enbart klimadynon eller Balans plus så får jag sämre effekt än när jag tar båda. Man får prova sig fram. 
    Sedan finns L'argiplex (mer för sexlusten) som man kan testa. Finns även för män som tappar i lust. Jag har dock inte märkt någon effekt av det men har inte ätit det så länge. 

    Hos oss har vi bestämt att jag är den som tar initiativ när jag känner att det fungerar. Det är otroligt olika dag till dag hur jag mår. Det är skönt både för mig och min man att ha den dealen så inte han behöver undra varför jag inte alltid orkar, han behöver inte känna sig avvisad. Jag behöver inte känna stress över att behöva säga nej. 

    Sedan hoppas och tror jag att sexlusten kan öka igen efter att allt det här krånglet som pågår i kroppen lugnat sig, dvs när mensen försvunnit helt. 
  • Anonym (Hej)

    Nu säger jag inte att det är si eller så för det vet bara du. Men kan berätta hur jag som kvinna i den åldern upplevt det. Mitt ex som jag var tillsammans med i många år tjatade sönder sex hela tiden vilket gjorde att jag tröttnade totalt. Hur ofta har ni sex? Är det på lika villkor? Turas ni om att ta initiativ? Blir du en surgubbe om det dröjer mer än en vecka? Ifrågasätter du hennes lust och kommenterar typ ? du vill ju aldrig??

    Har ni förövrigt ett fungerande förhållande utan massa tjafs? För massa gräl och gnäll dödar lusten hos de flesta. Han var ofta galet provocerande och han hade alltid rätt. När jag blev arg när han triggade mig vände han så allt var mitt fel. Pulsen steg varje dag för att han hittade små pikar. Vände på allt jag sa till hans fördel.

    Kanske är det så enkelt att det är klimakteriet?

    Sånt kan också göra att man blir totalt avtänd, om mannen pratar om att man kanske är där fast man inte är det. Mycket kan sänka lusten...

    När jag träffade en ny fick jag en ruskig nytändning och är alltid vår och kåt. Han behandlar mig på ett helt underbart sätt och vi bråkar aldrig. Så kanske lite funderingar att ta med sig :)

  • Anonym (Mannen)

    Jag har träffat ett flertal kvinnor över 50. De har haft stor lust.
    Småbarnsåren är över,stabil ekonomi,inte rädd för att bli gravid, säkrare
    på sig själv...

  • Anonym (Hej)
    Anonym (Mannen) skrev 2020-12-28 11:45:06 följande:

    Jag har träffat ett flertal kvinnor över 50. De har haft stor lust.

    Småbarnsåren är över,stabil ekonomi,inte rädd för att bli gravid, säkrare

    på sig själv...


    Har de varit singlar har de säkert större lust. Blir ofta helt annat om man lever med samma man i många år... Det blir inte spännande och man tappar attraktionen. Speciellt med allt vad det innebär som vardagstjafs, män går med handen i brallan, tjatar om sex och blir sur om det råkar dröja. Sen när karlar fjärtar högt och tycker det är roligt? Hur sugen blir man då?
  • Anonym (större ironiskt nog)
    Anonym (Hej) skrev 2020-12-28 11:50:56 följande:
    Har de varit singlar har de säkert större lust. Blir ofta helt annat om man lever med samma man i många år... Det blir inte spännande och man tappar attraktionen. Speciellt med allt vad det innebär som vardagstjafs, män går med handen i brallan, tjatar om sex och blir sur om det råkar dröja. Sen när karlar fjärtar högt och tycker det är roligt? Hur sugen blir man då?
    Det där stämmer in på mig. Fick en väldig lust när dejtade på nytt. Var kåt non stop under dejtfaserna. Men trots lusten har jag haft otroligt många problem i kroppen och mått apa med svettningar, sveda efter sex och allmän obalans och värk i kroppen. Sy mycket som händer, allt förändras och jag kan absolut inte köra på flera gånger och tar längre tid på mig att läka mellan varven. Fått både BV och svamp upprepade gånger och huden har förändrats och blivit knastertorr och slapp..inte kul alls. Känner mig ju knappast som en nyutslagen ros om man säger så. Men jag vet vad jag gillar och har lättare att leva ut mina begär och ta för mig än när jag var ung och vacker.
  • Anonym (Kvinna)

    För mig innebär förklimakteriet en enormt mkt större lust än jag någonsin haft. Helt sjuk vad kåt jag är i stort sett varje dag! Skulle vilja ha sex 3 gånger om dagen om jag hade fått bestämma. Har varit så i flera år nu.

  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Hej) skrev 2020-12-28 11:50:56 följande:
    Har de varit singlar har de säkert större lust. Blir ofta helt annat om man lever med samma man i många år... Det blir inte spännande och man tappar attraktionen. Speciellt med allt vad det innebär som vardagstjafs, män går med handen i brallan, tjatar om sex och blir sur om det råkar dröja. Sen när karlar fjärtar högt och tycker det är roligt? Hur sugen blir man då?
    Det ligger nog en hel del i vad du säger.
    Män har i många fall en viss förmåga att bli sunkiga i
    långvariga förhållanden..
Svar på tråden Kvinnors lust när ni är över 50år