• Anonym (Man strax över 50)

Kvinnors lust när ni är över 50år

Hej, Min kvinna som är 50+ säger att hon har mindre lust numera.
    Jag tycker att det känns lite jobbigt.
    Vet inte hur jag skall agera till detta?
    Märker att hon inte är lika intresserad längre.
    Vänder mig till kvinnor främst men givetvis även till män som har den erfarenheten.
    Så lite råd om ni har något bra att tillägga.

• Svar på tråden Kvinnors lust när ni är över 50år
    Anonym (Hej) skrev 2020-12-29 08:28:42 följande:

2-3 ggr i veckan är verkligen inte dåligt!

Det är nog mer än genomsnittet i din ålder. Åtminstone inte åt andra hållet :)

Jag förstår att det kan kännas frustrerande när man har mer sexlust än sin partner.

Jag tycker det är fullt tillräckligt oavsett om jag har mer lust nu än innan. I bland är det skönt att bara krypa ner i sängen på kvällen och läsa eller kolla på tvn, (vi har tv i sovrummet) och inte ha några förväntningar från partnern på sex.

Många av oss kvinnor kommer tyvärr inte lika lätt som er män och då känns det kanske inte lika intressant att ha sex hur ofta som helst. Lite tvärtom, hur många män hade ställt upp på sex så ofta om de inte alls hade fått utlösning varje gång?

Tror tyvärr mycket ligger där, att kvinnor tröttnar. Många har svårare att få orgasm.

Kanske du kan testa att inte insinuera alls på sex under nån vecka och vänta till helgen för att se om hon hunnit bli sugen?

Även att kunna ligga nära, kanske skeda och klia henne på ryggen utan att ens nämna sex. Håll ut lite och se om det kan ge henne mer lust. När kravet sänks på sex. Mitt X försökte i slutet att hålla igen när jag bad honom men när vi skedade kunde han ändå ligga med stånd och jucka mot mig. Alltså jag blev än mer avtänd för att jag blev så irriterad. (Sen kan man såklart inte rå för att man får stånd som man :) )

Så mitt tips är att försöka avhålla dig lite och se om hon kommer istället.

För som sagt, 2-3 ggr är inte speciellt lite.

Hade min sambo velat och krävt sex mer än det och inte vart nöjd med 3 ggr i snitt så hade jag inte orkat i längden även fast jag älskar honom och jag njuter.

Kram och lycka till hur du nu än gör

Tack för kloka ord.

Vi ligger nära utan sex en hel del faktiskt vi tycker om att mysa känna våran kärlek som jag tycker är väldigt fin.

Har varit gift tidigare och levt i långa relationer men har nog aldrig upplevt så mycket äkta kärlek som jag gör med min sambo.

Jag vet att igentligen att det är nödvändigt att tagga ner för att skapa en harmoni emellan oss som är nödvändigt för en långsiktig relation.

Sex är ju inte allt så klart utan en del av allt.

Kram på dig!
  • Anonym (H)
    Anonym (Man strax över 50) skrev 2020-12-28 23:38:12 följande:
    Hej tack för tipsen angående olika preparat.
    Vi har varit ihop i snart 3 års tid i början hade vi sex nästan varje dag.
    När vi hade varit tillsammans i cirka 2år tröttnade hon på att ha sex så ofta.
    Men hon har ingen mens ej haft det på flera år.
    Märkligt hur olika kroppar reagerar!?
    Vi har det bra för det mesta men jag har varit arbetslös sedan April så jag mår inte jätte bra hela tiden har även svårt för att sova på kvällarna.
    Längtar efter henne och att ha sex men hon är ofta trött på kvällarna. Så vi har betydligt mindre sex nuförtiden. Mer normalt säger nog de flesta.
    Föreslog massage idag.
    Blev JÄTTE fel. -Jaha du vill att jag suger av dig i kväll.
    Då kände jag bara att luften gick ur mig fulständigt.
    Hon vill att vi är mer spontana ej planerad aktivitet.
    Ibland känner jag bara att hur man än gör blir det bara fel.......
    Du kände att luften gick ur dig? Varför det? Med tanke på trådens ämne är det väl inte alltför långsökt att hon faktiskt hade rätt i sitt antagande?
    Anonym (Strax innan det var det annorlunda?) skrev 2020-12-29 07:56:59 följande:

Hade nog min peak strax innan 50. Från 45-50 samtidigt som klimakteriet, det var som kroppen sa åt mig att passa på, skynda mig. Det gjorde jag, vilket var tur att jag gjorde för nu har jag nästan ingen lust alls. 

Hej, det var ju tråkigt o höra.

Men exakt hur gamal är du nu?

Har du provat olika preparat för att få mer lust?
    Anonym (H) skrev 2020-12-29 23:45:24 följande:

Du kände att luften gick ur dig? Varför det? Med tanke på trådens ämne är det väl inte alltför långsökt att hon faktiskt hade rätt i sitt antagande?

Jo så klart finns det en poäng i det.

Men jag vet att hon gillar massage och kräver ingenting tillbaka, det är upp till henne vad hon vill göra sedan.

Fattar inte varför man inte kan föreslå något?

Det går ju faktiskt att säga nej om intreset inte finns där då.

Har jag fortfarande fel tycker du?
  • Anonym (H)
    Anonym (Man strax över 50) skrev 2020-12-29 23:53:30 följande:
    Men jag vet att hon gillar massage och kräver ingenting tillbaka, det är upp till henne vad hon vill göra sedan.
    Vi är inte helt dumma i huvudet. Du föreslog något med förhoppningen att själv få sex. Jag tycker just "vill du ha massage" är sjukt avtändande, för man vet så väl hur tankarna går. Det är så genomskinligt och att låtsas vara omtänksam helt utan tanke på sex (yeah right) är faktiskt rent avtändande. Förlåt, men så känns det.

Vid total sexbrist i förhållanden så fattar jag problemet. Det är inte bra. Men med er sexfrekvens så tycker jag faktiskt att du bara ska släppa det. Försök att göra det sex ni har riktigt härligt och njut allt du/ni kan. Men håll inte på att försöka få till det sådär. Tro mig, du förstör mer än du vinner.

Och ja, jag tycker att du gjorde fel.
  • Anonym (52 år)
    Anonym (Man strax över 50) skrev 2020-12-28 07:48:44 följande:
    Hej du är singel förmodar jag?
    Japp!
  • Anonym (Man)

Jag upplever att frun har fått lite mindre lust efter 50. Men framförallt verkar hon ha fått svårare att få orgasm. Tidigare hade vi sex 2-3 gånger per månad och hon fick orgasm kanske hälften av gångerna. Nu blir det sex 1-2 gånger per månad, men tyvärr har orgasmerna nästan helt uteblivit det senaste året.

• Anonym (eee)

Om man föreslår saker ofta (i den andra ögon) så blir det som ett krav och det kan stressa även om du bara tänker att det var ju just bara ett förslag. Man känner förväntan även om du inte säger det. Just att man behöver vara den "elaka" som säger nej, liksom. 
  • Anonym (eee)
    Anonym (HormonElla) skrev 2020-12-29 15:42:10 följande:

Det lustiga är att jag har fått mina hormoner kollade precis nu och enligt resultatet är jag inte ens i klimakteriet än. Och nu är min lust mer normal sedan några månader, men frågan är om det svänger uppåt igen i vår?
    Kroppen får en biologisk "skjuts" i lusten hos de flesta innan förklimakteriet. Lite det där att den biologiska klockan tickar och att om man ska ha fler barn så är det sista chansen (nånstans före 40). Min sexlust ökade helt otroligt från ca 38 och ett antal år fram. 
  • Anonym (eee)

Minns en person som berättade hur de försökte blåsa liv i sexlivet hemmavid i den här åldern. Han strödde rosenblad in mot sovrummet och på sängen, hade laddat med fin middag som de skulle äta i köket först. Kvinnan kom hem från jobbet, såg den fina middagen och blev jätteglad. Sedan såg hon rosenbladen och allt bara dog. Hon ringde en kompis och sa "jaha, nu tror XX att han ska få sex ikväll, bara för att han strött ut några rosenblad" 
    Han hörde detta och hela kvällen blev helt paj för båda. 

Grejen var att han försökte och ville så väl men för henne blev pressen alldeles för stor i och med att alla förstår vad rosenblad in i sovrummet betyder. Hade han bara satsat på middagen och sedan försökt komma in på närhet osv, så kanske det hade funkat men nu blev det allt på en gång. Även om det här var mer intensivt än att fråga någon om massage så blir effekten ungefär densamma hos en person som  känner krav/press att ha sex. Förstår du? 
Svar på tråden Kvinnors lust när ni är över 50år