• Anonym (Man strax över 50)

Kvinnors lust när ni är över 50år

Hej, Min kvinna som är 50+ säger att hon har mindre lust numera.
    Jag tycker att det känns lite jobbigt.
    Vet inte hur jag skall agera till detta?
    Märker att hon inte är lika intresserad längre.
    Vänder mig till kvinnor främst men givetvis även till män som har den erfarenheten.
    Så lite råd om ni har något bra att tillägga.

• Svar på tråden Kvinnors lust när ni är över 50år
  • Anonym (HormonElla)
    Anonym (H) skrev 2020-12-30 00:12:41 följande:
    Vi är inte helt dumma i huvudet. Du föreslog något med förhoppningen att själv få sex. Jag tycker just "vill du ha massage" är sjukt avtändande, för man vet så väl hur tankarna går. Det är så genomskinligt och att låtsas vara omtänksam helt utan tanke på sex (yeah right) är faktiskt rent avtändande. Förlåt, men så känns det.

Vid total sexbrist i förhållanden så fattar jag problemet. Det är inte bra. Men med er sexfrekvens så tycker jag faktiskt att du bara ska släppa det. Försök att göra det sex ni har riktigt härligt och njut allt du/ni kan. Men håll inte på att försöka få till det sådär. Tro mig, du förstör mer än du vinner.

Och ja, jag tycker att du gjorde fel.
    Min man bara ger mig massage, i morse även med tillhörande orgasm, och det finns inga krav där, han bara säger "idag är det din dag, mig kan vi ta en annan gång".

Så det där upplevs nog olika.
  • Mr K69
    Anonym (HormonElla) skrev 2020-12-30 11:40:12 följande:

Min man bara ger mig massage, i morse även med tillhörande orgasm, och det finns inga krav där, han bara säger "idag är det din dag, mig kan vi ta en annan gång".

Min första tanke när jag läser ditt inlägg var att du var min fru för precis så är jag också, som din man alltså. Men så kom jag ju på att jag inte har någon fru.
  • Anonym (tjej)

Tror inte att kvinnor generellt för mindre lust när de passerat 50.
    Jag såg ett program på TV om kvinnans orgasm. Där var en kvinna på 80 som fortfarande hade sexlusten kvar.
    Jag har också läst en bok av en 60-årig journalist som dejtade unga killar i parti och minut.
    Själv är jag 55 och längtar fortfarande efter sex

• Anonym (HormonElla)
    Anonym (tjej) skrev 2020-12-30 13:36:30 följande:

Jag såg ett program på TV om kvinnans orgasm. Där var en kvinna på 80 som fortfarande hade sexlusten kvar.
    Jag har också läst en bok av en 60-årig journalist som dejtade unga killar i parti och minut.

Du kan givetvis tro vad du vill men enligt rimligt aktuella undersökningar (2019) är det så att de flesta kvinnor (= drygt hälften) tappar i lust efter klimakteriet. Men så finns det också många som har den kvar. 

Undersökningen är genomförd bland 1 000 svenska kvinnor i åldern 50 plus varav 92 procent är i klimakteriet eller har passerat det. Resultaten visar att drygt hälften har minskad sexlust sedan klimakteriet och var tredje kvinna har inte haft sex alls det senaste året. Hur kvinnor påverkas av klimakteriet är individuellt men för många förändras sexualiteten.

www.doktorn.com/artikel/ny-unders%C3%B6kning-kvinnor-50-har-inte-ett-frekvent-sexliv-m%C3%A5nga-%C3%A4r-missn%C3%B6jda/
  • Miss Sunny
    Anonym (tjej) skrev 2020-12-30 13:36:30 följande:

Nästan som jag kunde ha skrivit det själv.
  • Anonym (H)
    Anonym (HormonElla) skrev 2020-12-30 11:40:12 följande:

Men då är det ju ändå sexuellt! Och självklart upplevs det olika om partnern är kåt. Nu pratade vi om en person som inte var kåt. Går inte att jämföra.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (HormonElla) skrev 2020-12-30 14:19:38 följande:

Du kan givetvis tro vad du vill men enligt rimligt aktuella undersökningar (2019) är det så att de flesta kvinnor (= drygt hälften) tappar i lust efter klimakteriet. Men så finns det också många som har den kvar. 

Undersökningen är genomförd bland 1 000 svenska kvinnor i åldern 50 plus varav 92 procent är i klimakteriet eller har passerat det. Resultaten visar att drygt hälften har minskad sexlust sedan klimakteriet och var tredje kvinna har inte haft sex alls det senaste året. Hur kvinnor påverkas av klimakteriet är individuellt men för många förändras sexualiteten.

www.doktorn.com/artikel/ny-unders%C3%B6kning-kvinnor-50-har-inte-ett-frekvent-sexliv-m%C3%A5nga-%C3%A4r-missn%C3%B6jda/

Vi har ju ingen aning om hur dessa kvinnor lever. Dom kanske varit gifta i 30år med samma man och har ett dött sexliv sen innan (vilket man läser väldigt mkt om här inne). Det kan ju också vara så att dom inte tagit tag i vaginal torrhet och andra besvär, som gör att dom tappar sexlusten för det slutar vara skönt o gör ont istället. Läs hela artikeln!

Jag tycker det är synd när man automatiskt bara antar att alla kvinnor över 50 är ointresserade av sex. Nej det är inte så!

Sen tror jag att en del singelkvinnor i den åldern ger upp, då män verkar stoppa alla "äldre" kvinnor i samma fack dvs oknullbara, okåta tanter.
  • Anonym (tjej)
    Anonym (HormonElla) skrev 2020-12-30 14:19:38 följande:

Att säga att drygt är detsamma som de flesta är väl en lite konstig slutsats
  • Anonym (HormonElla)
    Anonym (tjej) skrev 2020-12-30 19:50:23 följande:
    Att säga att drygt är detsamma som de flesta är väl en lite konstig slutsats
    "Mer än hälften" är "de flesta". Eller menar du att "mindre än hälften" skulle vara "de flesta"?
  • Anonym (större ironiskt nog)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-12-30 19:35:58 följande:
    Vi har ju ingen aning om hur dessa kvinnor lever. Dom kanske varit gifta i 30år med samma man och har ett dött sexliv sen innan (vilket man läser väldigt mkt om här inne). Det kan ju också vara så att dom inte tagit tag i vaginal torrhet och andra besvär, som gör att dom tappar sexlusten för det slutar vara skönt o gör ont istället. Läs hela artikeln!

Jag tycker det är synd när man automatiskt bara antar att alla kvinnor över 50 är ointresserade av sex. Nej det är inte så!

Sen tror jag att en del singelkvinnor i den åldern ger upp, då män verkar stoppa alla "äldre" kvinnor i samma fack dvs oknullbara, okåta tanter.
    Kåthet är ju egentligen väldigt situationsbaserad i de flesta åldrar något som många inte tänker på. En del av kåtheten är ju hormonell minskar självklart något efter klimakteriet, men är även där situationsbaserat pga olika omständigheter som kommer med östrogendippet. Smärta är ju aldrig kul, eller torra slemhinnor, taskig termostat osv, men om personen plötsligt blivit nykär och rusig av endorfiner hade troligen incitamenten att försöka lindra problemen för att kunna ha sex igen, ökat betydligt mer än om man är fast i ett tråkigt sexliv som man inte vill återuppta. Jag tror detsamma kan gälla många män även om deras erektion verkar dippa mer än kvinnors östrogennivåer med åldern.

Jag är minst lika kåt idag som vid 30 även om slemhinnorna inte alls klarar lika mycket dessvärre. Men lusten och tankarna på sex är i stort oförändrade betuttad och galen som jag är.
Svar på tråden Kvinnors lust när ni är över 50år