Inlägg från: TheDucky |Visa alla inlägg
  • TheDucky

Förebygga löss

Nä det går tyvärr inte förebygga dem.

Det bästa hade varit om alla föräldrar luskammar sina barn i början av varje termin.

Sen är det att kamma, kamma och kamma. Att blöta ner det och lägga i balsam kan göra att det blir lättare och lössen blir slöare. Barn med långt hår är hemskt.

Och vissa medel brukar inte fungera efter ett tag är min erfarenhet.

Om det är ett återkommande problem så är det ju några/någon förälder som inte luskammar sitt barn rätt. Hur upplever fritidspersonalen och lärarna att det är?

• TheDucky
    Litorina skrev 2020-12-28 11:47:14 följande:

Vi har blivit rekommenderade Paranix eller liknande, alltså medel som klibbar fast på lössen och kväver dem. Mot såna kan lössen inte utveckla resistens, vilket de kan mot gifter.

Ja den har funkat fint här med men har en vän som fick ge Tenutex ( för huvudlöss, flatlöss och skabb) för de vanliga medlen fungera inte tillslut.
  • TheDucky
    Litorina skrev 2020-12-28 15:53:25 följande:

Vet du om de fick någon förklaring till varför Paranix slutade funka? Jag tänker, den sätter sig ju som ett klet på lössens andningsorgan så att de kvävs. På vilket sätt kan det sluta fungera? Är bara nyfiken.

Nä min vän visste inte utan hon sa bara att paranix hade slutat fungera. Men nu har hennes barn löss i princip hela tiden. Sen vet jag inte om hon faktiskt slarvade när hon avlusade dem. Mina barn har inte haft löss så ofta än peppar peppar så får se om jag märker samma som henne eller det bara är att hon slarvat.
  • TheDucky
    TvillingmammaVästgöte skrev 2020-12-28 14:02:26 följande:

Men alla skolor och förskolor har inte löss, då behöver man inte luskamma, det har jag aldrig gjort,  Mina tvillingar har hittills gått fjorton år på förskola och skola utan att ha haft några löss.

Okej men jag tycker förebyggande luskamning kan stoppa många svåra utbrott redan i början. Och man kan ju inte veta i förväg om det kommer bli ett utbrot av löss. Sen så börjar det inte klia på alla. Jag lägger hellre tiden på att kolla innan än behöva avlusa mig själv som har långt tjockt hår och måste ha hjälp.
Svar på tråden Förebygga löss