Inlägg från: Litorina |Visa alla inlägg
  • Litorina

    Förebygga löss

    Om lössen återkommer ofta låter det lite som att ni inte blir av med dem utan att det är samma angrepp som blossar upp igen.

    Gör du behandlingen två gånger med en veckas mellanrum och luskammar varje dag under veckan mellan behandlingarna och även en tid efteråt?

    Tvättar örngott och mössor, fryser hårborstar? (Risken för sån spridning är liten, men det är så lätt gjort att det är onödigt att låta bli.)

  • Litorina

    Just att båda barnen har löss och att det händer ofta kan vara ett tecken på att det kan vara så att ni aldrig helt blir av med dem eller att du upptäcker dem så sent att syskonen hunnit smitta varandra. (Det senare hände oss.)

    Om du luskammar barnen regelbundet hittar du lössen i god tid. Och barnen ska kammas minst två gånger i veckan i två veckor efter den andra behandlingen.

  • Litorina

    Och dagen innan terminsstart kollar du med luskam igen, så att de garanterat inte tar med sig löss till fritids.

  • Litorina
    TheDucky skrev 2020-12-28 09:44:38 följande:

    ...

    Och vissa medel brukar inte fungera efter ett tag är min erfarenhet. ...


    Vi har blivit rekommenderade Paranix eller liknande, alltså medel som klibbar fast på lössen och kväver dem. Mot såna kan lössen inte utveckla resistens, vilket de kan mot gifter.
  • Litorina
    Beccus skrev 2020-12-28 11:51:29 följande:

    Använder lusschampo, sen kammar jag genom väldigt noga. Den äldre av barnen har väldigt tjockt hår och hon hade väldigt mycket ägg/gnetter som satt som klister på hårstråna. Lossnar inte med kam utan man får använda fingrarna för att dra bort dom. Delar upp håret i små sektioner så det tar många timmar för att verkligen gå genom hela håret ordentligt. Brukar kolla genom efter nån vecka igen och behandla på nytt. Sen varje gång dom kliar i huvudet, ibland hittar jag lite och upprepar behandling, ibland inte.


    Då är min gissning att ni kan vinna på att vara mer idoga vad gäller kammandet. Vi läste oss till att man kammar ofta både mellan första och andra behandlingen och sen i minst ett par veckor efter andra behandlingen. Hittar man en enda levande lus efter andra behandlingen är det ny behandling som gäller och sen kamma varannan dag i ytterligare två veckor. Och sen kamma regelbundet så att man upptäcker dem fort, innan de hunnit lägga en massa ägg. (Just den biten är vi väldigt dåliga på...)

    Vi har bara haft löss en gång, som tur är, och har barn med rätt tunt hår. Men jäklar vad vi kammade. Kväll efter kväll. Mellan första och andra behandlingen kammade vi ur små löss varje kväll. Man vill ju inte skicka dem till skolan med löss i håret, även om det är nykläckta stackare. Och så hade vi tre hårborstar som vi växlade mellan och fryste mellan användningarna. Luskammarna kokade vi.

    Förstår att det tar lång tid på tjockt och långt hår! Vet en som kammade så länge en kväll att barnet sommade.
  • Litorina
    TvillingmammaVästgöte skrev 2020-12-28 14:21:50 följande:

    Jag blev aldrig någonsin luskammad under min uppväxt på sjuttio och åttiotalet och hörde aldrig talas om Någon som fått löss. Varför ökar lössen  mycket nu? Självklart har det med hygien att göra. Man ser ju idag hur ovårdade svenska barn är, barnen skickas till förskola och skola okammade och ovårdade. Jag var till och med på en musikavslutning där flera av de små flickorna på sex till sju stod på scen med rufsigt ovårdat hår och halvrena vardagskläder, skulle aldrig ha förekommit på sjuttiotalet,

    För några år sen var jag på tjänsteresa till Indien och slogs av hur välvårdade de indiska barnen var, även de fattiga. Kom hem tiL Sverige och mina barns förskola och chockades över de snoriga, bleka, rufsiga och ovårdade svenska barnen. Svenska föräldrar behöver rycka upp sig!


    I mitten av 1900-talet behandlades lössen med effektivt gift och de försvann nästan helt. Så under andra halvan av 1900-talet var de ovanliga. I och med det försvann helt vanan att luskamma barnen. Så dagens föräldrar har inte blivit luskammade själva och har därför inte vanan inne. Lägg till att fler barn går på förskola och fritids och att lössen blivit resitenta mot flera av de tidigare gifterna så blir det en ökning. Dessutom behöver man behandla två gånger med de medel som används idag vilket inte behövdes med vissa gifter som användes tidigare. En del som blivit lysbehandlade med gift som barn tror nog att en behandling räcker, för så var det ju när de var små.

    Många faktorer är det förmodligen som spelar in.
  • Litorina
    TvillingmammaVästgöte skrev 2020-12-28 14:44:34 följande:

    Förr gick ingen till skolan med långt och rufsigt hår. Pojkar var kortklippta och flickorna hade oftast flätor, det minskar risken för smitta mellan barnen.


    Det kan nog spela roll. Det är förfärligt modernt med långt utsläppt hår.
  • Litorina
    TheDucky skrev 2020-12-28 14:59:51 följande:

    Ja den har funkat fint här med men har en vän som fick ge Tenutex ( för huvudlöss, flatlöss och skabb) för de vanliga medlen fungera inte tillslut.


    Vet du om de fick någon förklaring till varför Paranix slutade funka? Jag tänker, den sätter sig ju som ett klet på lössens andningsorgan så att de kvävs. På vilket sätt kan det sluta fungera? Är bara nyfiken.
  • Litorina
    TheDucky skrev 2020-12-28 18:47:36 följande:

    Nä min vän visste inte utan hon sa bara att paranix hade slutat fungera. Men nu har hennes barn löss i princip hela tiden. Sen vet jag inte om hon faktiskt slarvade när hon avlusade dem. Mina barn har inte haft löss så ofta än peppar peppar så får se om jag märker samma som henne eller det bara är att hon slarvat.


    Ok.
  • Litorina
    TvillingmammaVästgöte skrev 2020-12-28 19:37:39 följande:

    Ja, om jag var medveten om upprepade svåra utbrott så hade jag gjort det. Jag började med det när Tvillingarna började förskolan, jag köpte hem kam och livsmedel i föreyggande syfte, Jag kammade någon gån men sen var det aldrig några löss just på barnens förskola. Hade väl tur med förskolan. Vet inte om det berodde på att det var en privat med ganska lång kötid eller om det var en slump.


    Det gick inte löss på mina barns komunala förskola heller. Skulle gissa att det kan finnas superspridare av löss; familjer som av olika skäl inte lyckas bli av med dem. En sån familj kan förmodligen förse en hel förskola med löss under några år.
  • Litorina
    Beccus skrev 2020-12-29 16:03:20 följande:

    Och båda mina flickor gar mycket hår, både långt och tjockt. Försöker hålla minstingen hår uppsatt eller i flätor, men inte alltid hon vill. Den äldre är svårt att göra nåt åt, hon är ändå 10 år och sätter upp/släpper ut flera gånger om dan...

    Att det tog 9 timmar på den äldre är att när jag upptäcker utbrotten så kammar jag väldigt noga, tar små sektioner i taget. Kanske överdriver kamningen, men vill göra det noga. Har kammat genom och behandlat idag igen, går fortare nu och hittar inget varken gnetter eller levande as. Men fortsätter med kamningen


    Det gör inget att du har behandlat idag igen, men du måste också behandla en vecka efter din förra behandling. Intervallen är beräknade efter hur lång tid det tar för äggen att kläckas och hur snabbt lössen blir könsmogna och kan lägga nya ägg. Medlen dödar nämligen löss, inte ägg. Efter sju dagar har alla ägg som fanns vid första behandlingen kläckts, men ingen lus har hunnit lägga nya ägg.

    Och glöm inte att frysa och/eller tvätta hårborstar, mössor, hårsnoddar och örngott.
  • Litorina
    Avenia skrev 2020-12-29 18:32:24 följande:

    Förlåt att jag kapar tråden men har nån av er föräldrar fått löss när barnen haft det?


    Ja, vi upptäckte det så sent att hela familjen hade hunnit drabbas.

    Det där med förebyggande kamning är inte så dumt...
  • Litorina
    Beccus skrev 2020-12-29 21:10:55 följande:

    Kommer att behandla och kamma med jämna mellanrum en period nu


    Lycka till! Hoppas att ni blir av med eländet! Det liksom kliar i nacken bara jag tänker på det...
Svar på tråden Förebygga löss