Inlägg från: Anonym (Arg bonusmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Arg bonusmamma)

Bonusfamilj from hell

Jag har två barn sedan förra förhållandet. Min sambo har ett barn sedan hans förra förhållande. Jag är gravid med vårat första gemensamma. Nu är det såhär att jag tål inte hans barn, har irriterat mig på hans barn från dag ett men tänkte att det går över. Vilket det tyvärr inte har gjort. Hans barn bor här på heltid medan mina barn bor varannan vecka. Och nu är det såhär att hans barn, vi kan kalla det X, ska ha sin pappas uppmärksamhet konstant. När jag och min sambo försöker ha en filmkväll ihop när barnen lagt sig kommer X och ska ha sin pappas uppmärksamhet. När vi äter ska X alltid kommentera det som sägs. X klagar ofta på min mat och vägrar äta. Jag börjar avsky ungen alltså. Innan kunde jag stå ut med att X beter sig så och tänkte att det går över, men nu har vi bott under samma tak i över lite drygt 1,5 år och beteendet avtar inte. Mina barn beter sig inte så alls. Pappan försöker säga till X att sluta osv. Detta hörsammar inte X. Så då har jag rutit ifrån ordentligt till X att h*n ska sluta och lyssna på sin pappa. X lyssnar inte på mig heller. Så nu börjar jag undvika ungen så mycket jag kan. Ledsen men jag börjar känna så, att jag inte orkar med ungen. X mamma vägrar ha något med X att göra, så pappan (min sambo) blir illa tvungen. Detta har börjat eskalera och det är konstant bråk/tjafs mellan mig och X fast jag försöker undvika X. Men av någon anledning kan jag inte det fast jag vill. På julafton till exempel öppnade X ett paket på morgonen som h*n inte fick öppna förrens på kvällen, då blev det droppen för mig. Jag skickade in ungen på sitt rum och skrek åt min sambo att X har hållt på att förstöra julen, varpå jag och min sambo började bråka. Mina barn har sagt att de inte vill bo i detta kaoset, utan då hellre bor hos sin pappa. Just nu är jag förtvivlad och olycklig. Jag älskar min sambo men hans barn retar mig och jag börjar tyvärr känna avsky. Tips någon hur vi ska lösa detta?

• Svar på tråden Bonusfamilj from hell
    Anonym (oj) skrev 2020-12-28 13:17:54 följande:

Men snälla nån! Arma barn... (hans barn)

Du ska OMEDELBART flytta och bo särbo, låt hans barn slippa dig!

Vi vill inte bo som särbos, speciellt inte eftersom vi väntar vårat gemensamma barn. Hade önskat att X kunde sluta provocera mig istället.
    Anonym (W) skrev 2020-12-28 13:25:24 följande:

Är det en ung vuxen äldre tonåring vi talar om här så är det dags att ta i med hårdhandskarna men är det ett litet barn vi talar om så måste du skärpa dig. Vill ha ålder på X innan jag ger mitt svar här.

X är 4 år.
    HannahHorvath skrev 2020-12-28 13:34:13 följande:

Är det här något slags skämt?? Du kan inte på allvar mena att du känner så här inför en FYRAÅRING som fått sin familj uppsliten??

Och varför får inte X kommentera det som sägs vid middagsbordet?

Jo X FÅR kommentera men kanske inte måste kommentera allt hela tiden och avbryta.
    Anonym (Zäta) skrev 2020-12-28 13:35:32 följande:

Men kära nån, barnet är ju bara 4 år. Det är liksom inget konstigt att vilja vara nära sin pappa. Du säger att mamman inte vill vet av barnet och får det lite att låta som det är barnet fel. Barnet är väl livrädd att pappa med ska försvinna. Sen står du och skriker på en 4:åring på julafton att barnet förstört julen. Vad är det för fel på dig. Du är vuxen och måste bete dig som det. Ni behöver söka hjälp el gå isär, du förstör barnet.

Barnet öppnade ett paket på morgonen som var avsett för att öppnas på kvällen. Detta visste 4-åringen om men sket i det.
    Anonym (Juni) skrev 2020-12-28 14:15:05 följande:

Alltså, det här kan väl inte vara helt seriöst? Ingen kan väl förvänta sig att en 4-åring beter sig perfekt hela tiden? Speciellt en som hamnat i en sån jäkla situation där mamman inte vill ha något med hen att göra och pappan står inte upp för hen. Stackars barn! 

Nej jag förväntar mig inte att en 4-åring ska bete sig perfekt men däremot behöver ju X inte reta upp mig konstant och käfta emot mig. Då blir jag förbannad.

Ungen har något emot mig och beter sig därefter. Innan jul började vi med familjerådgivning/familjeterapi men tycker inte så mycket har hänt. Ska fortsätta med detta nu efter jul. Varför mamman inte är med i bilden vet inte jag. Men jag vet att ungen trotsar mig extra mycket eftersom X uppenbart har något emot mig.

Jag tar till mig vad ni säger till viss del, men relationen i familjen är väldigt infekterad.

Anonym (Hmmm) skrev 2020-12-28 23:23:54 följande:

Så varför skaffa en unge i en dysfunktionell "familj"? Antar att allt var bra innan du kom in i deras familj.

Det var oplanerat.
    Ess skrev 2020-12-29 08:14:00 följande:

Ts, vill du inte bli av med dina egna barn så separera nu innan bebisen föds, för sen blir det mycket svårare.

Tack, du känns som en vettig människa som förstår. Jag håller på att leta eget boende, tyvärr är det bostadsbrist så inte jättelätt. Och lägenheterna är tyvärr ganska dyra att köpa men jobba rpå att separera då detta är ohållbart. Och jag och sambon bara bråkar då han tar sitt barn i försvar hela tiden.
    Anonym (Samesame) skrev 2020-12-29 12:10:37 följande:

Alltså TS, ja du är en hemsk människa när man läser TS. Men jag kände så nära din beskrivning man kan komma. Och jag hade förståelse för att mitt bonusbarn bara var 4, som ditt. Men det var något annat som jag inte kunde kontrollera som tog över. Gå själv till en psykolog eller liknande. Du är ingen hemsk människa och X är inget hemskt barn. Ta tag i dina känslor, för en graviditet med alla hormoner och frågor som dyker upp gör det inte bättre, och min erfarenhet är att när bebisen kommit blir det absolut inte bättre. Gå och prata med någon enskilt vid sidan om familjerådgivningen. Jag gjorde precis som du och höll mig undan till slut men det känner ett barn av så tydligt så risken är att beteendet oavsett vad det beror på bara blir värre. Jag lämnade av andra orsaker men jag tog aldrig tag helt i mina känslor så trots en man som behandlade mig som skit är jag fortfarande så glad över att slippa bo med barnet. Det är sjukt. Men barnet har saknat mig mycket, det är väldigt sorgligt men också skönt att hen inte märkte vad jag kände.

Du kan inte rå för dina känslor, men du kan göra något åt det men inte på egen hand. Lycka till!

Tack för en bra kommentar. Ska söka lämplig psykolog.
Svar på tråden Bonusfamilj from hell