• Anonym (Arg bonusmamma)

Bonusfamilj from hell

Jag har två barn sedan förra förhållandet. Min sambo har ett barn sedan hans förra förhållande. Jag är gravid med vårat första gemensamma. Nu är det såhär att jag tål inte hans barn, har irriterat mig på hans barn från dag ett men tänkte att det går över. Vilket det tyvärr inte har gjort. Hans barn bor här på heltid medan mina barn bor varannan vecka. Och nu är det såhär att hans barn, vi kan kalla det X, ska ha sin pappas uppmärksamhet konstant. När jag och min sambo försöker ha en filmkväll ihop när barnen lagt sig kommer X och ska ha sin pappas uppmärksamhet. När vi äter ska X alltid kommentera det som sägs. X klagar ofta på min mat och vägrar äta. Jag börjar avsky ungen alltså. Innan kunde jag stå ut med att X beter sig så och tänkte att det går över, men nu har vi bott under samma tak i över lite drygt 1,5 år och beteendet avtar inte. Mina barn beter sig inte så alls. Pappan försöker säga till X att sluta osv. Detta hörsammar inte X. Så då har jag rutit ifrån ordentligt till X att h*n ska sluta och lyssna på sin pappa. X lyssnar inte på mig heller. Så nu börjar jag undvika ungen så mycket jag kan. Ledsen men jag börjar känna så, att jag inte orkar med ungen. X mamma vägrar ha något med X att göra, så pappan (min sambo) blir illa tvungen. Detta har börjat eskalera och det är konstant bråk/tjafs mellan mig och X fast jag försöker undvika X. Men av någon anledning kan jag inte det fast jag vill. På julafton till exempel öppnade X ett paket på morgonen som h*n inte fick öppna förrens på kvällen, då blev det droppen för mig. Jag skickade in ungen på sitt rum och skrek åt min sambo att X har hållt på att förstöra julen, varpå jag och min sambo började bråka. Mina barn har sagt att de inte vill bo i detta kaoset, utan då hellre bor hos sin pappa. Just nu är jag förtvivlad och olycklig. Jag älskar min sambo men hans barn retar mig och jag börjar tyvärr känna avsky. Tips någon hur vi ska lösa detta?

• Svar på tråden Bonusfamilj from hell
  • Anonym (oj)

Men snälla nån! Arma barn... (hans barn)

Du ska OMEDELBART flytta och bo särbo, låt hans barn slippa dig!

• Anonym (tyvärr TS...)

Tyvärr har du hel fel perspektiv. Du förstår inte alls hur barn kan må. Du tänker bara på dig själv. Detta barn behöver ju sin förälder! Sluta kalla barnet för ungen också, det låter så otrevligt. Synd att ni är gravida med gemensamt barn, det här kommer inte hålla. 

Du är förtvivlad och olycklig? Vad tror du detta barn är, varje dag? 

Anonym (oj) skrev 2020-12-28 13:17:54 följande:

Men snälla nån! Arma barn... (hans barn)

Du ska OMEDELBART flytta och bo särbo, låt hans barn slippa dig!

Vi vill inte bo som särbos, speciellt inte eftersom vi väntar vårat gemensamma barn. Hade önskat att X kunde sluta provocera mig istället.
  • Anonym (W)

Är det en ung vuxen äldre tonåring vi talar om här så är det dags att ta i med hårdhandskarna men är det ett litet barn vi talar om så måste du skärpa dig. Vill ha ålder på X innan jag ger mitt svar här.

• Anonym (Q)

Hur gammal är detta barn? 

Det måste vara jobbigt för ett barn att komma in i en helt ny familjekonstellation sådär, med en bonusmamma som redan från dag ett har irriterat sig och nu även avskyr honom/henne. 

Du är den vuxne här. Dags att ta ett steg tillbaka och agera som en. Det är ett barn vi pratar om. Ett barn som aldrig bad om att få dig som bonusmamma, som inte hade något som helst val och som det ser ut så har han/hon inte tagit det så bra.

Det gör lite ont i hjärtat när jag läser din text, då du lägger all skuld på ett barn.  

Anonym (W) skrev 2020-12-28 13:25:24 följande:

Är det en ung vuxen äldre tonåring vi talar om här så är det dags att ta i med hårdhandskarna men är det ett litet barn vi talar om så måste du skärpa dig. Vill ha ålder på X innan jag ger mitt svar här.

X är 4 år.
  • HannahHorvath

Du överreagerar kraftigt, "förstöra Julen" för att hen öppnade ett paket?? Jag förstår att det blev bråk med sambon.

Ta hjälp av familjebehandlare eller rådgivning. Läs boken "Barn som bråkar". Jag misstänker att du behöver justera ditt perspektiv.

Det är inte alls konstigt att barnet vill ha sin pappa hela tiden efter att ha blivit övergiven av sin mamma och nu fått konkurrens av er nya. Pappan är ju allt barnet har.

• Anonym (Ajdå)

Stackars barn. Bortstött av sin mamma och avskydd av farsans nya och en pappa som inte sätter ner foten mot nya frun. Jättekonstigt att barnet tigger uppmärksamhet och beter sig "illa". Verkligen.

Ni behöver stöd i föräldraskapet till det här barnet. Att anklaga ett barn för att förstöra julen när hen öppnade en julklapp... det är ju sinnessjukt.

• Plupp73

Det är nog viktigt att förstå att barn aldrig får välja med vem de skall bo. Här har vi ett barn som mamman inte vill veta av, som alltså bara har sin pappa.

Plötsligt beslutar sig pappan att en ny kvinna och hennes barn skall flytta in... Snabbt därefter får man veta att nytt syskon är på väg.

Hur hade du själv mått som barn i det här?

• HannahHorvath
    Anonym (Arg bonusmamma) skrev 2020-12-28 13:26:49 följande:

X är 4 år.

Är det här något slags skämt?? Du kan inte på allvar mena att du känner så här inför en FYRAÅRING som fått sin familj uppsliten??

Och varför får inte X kommentera det som sägs vid middagsbordet?
Svar på tråden Bonusfamilj from hell