• molly50

Bonusfamilj from hell

Anonym (Arg bonusmamma) skrev 2020-12-28 13:26:49 följande:
    X är 4 år.
    Då är det du som måste skärpa till dig och börja bete dig som den vuxna människa du faktiskt är.
    Och varför skaffar du barn med honom när du redan ogillar hans barn så mycket?
    Hade du trott att det skulle bli bättre när hans barn får ett syskon att slåss om uppmärksamheten med?
    För du förstår väl att barnet känner sig övergivet när mamman inte vill veta av det och pappan inte säger ifrån när du beter dig som ett barn?
    Ni borde kanske ha varit särbor tills barnet blivit lite större.
  • molly50
    Anonym (Arg bonusmamma) skrev 2020-12-28 23:26:03 följande:
    Det var oplanerat.
    Men även om det är oplanerat så kan man välja om man ska sätta ett barn till världen i den situation ni befinner er i.
    Eller tycker du att det är en optimal situation att skaffa ett till barn med allt tjafs ni har och den infekterade situation som råder mellan er?
  • molly50
    Ess skrev 2020-12-29 08:08:24 följande:
    Båda är påtvingade varann, och går inte pappan in och tar ansvar för det barn han skaffat så kommer det gå ännu mer åt helvete än nu.
    Nej,de är inte påtvingade varandra. TS har valet att flytta. Det har inte barnet.

Det pappan borde göra är att sätta ner foten och markera att han inte tänker acceptera TS beteende mot hans barn.
    Det är den 4-åring vi pratar om. Inte en tonåring.
    Om jag skulle skilja mig från min man och träffa en ny så hade jag aldrig accepterat ett sådant beteende mot mina barn.
  • molly50
    Anonym (Arg bonusmamma) skrev 2020-12-29 12:12:19 följande:
    Tack, du känns som en vettig människa som förstår. Jag håller på att leta eget boende, tyvärr är det bostadsbrist så inte jättelätt. Och lägenheterna är tyvärr ganska dyra att köpa men jobba rpå att separera då detta är ohållbart. Och jag och sambon bara bråkar då han tar sitt barn i försvar hela tiden.
    Men är det så konstigt att han tar sitt barn i försvar när du inte ens kan acceptera att barnet bara är 4 år och beter sig därefter?
    Eller att det behöver sin pappa när nu mamman har övergivit det och du så tydligt visar din avsky mot det. (Barn är inte dumma utan märket sådant. Och det är troligen därför det beter sig som det gör.)
    Har dina egna barn aldrig trotsat och betett sig som barn eller är de helt perfekta?
  • molly50
    Ess skrev 2020-12-29 13:38:33 följande:
    Jo de har inte valt varann, lika lite som man väljer partnerns övriga släktingar.

Ts ska överhuvudtaget inte ha en sådan roll där hon tvingas uppfostra och säga till barnet på skarpen, det är pappans sak att sköta.

Men han har kanske tacksamt tagit emot chansen att lämpa över barnet, som även händer i kärnfamiljer. Skillnaden är bara att det inte funkar att trycka ihop två främlingar utan minsta band till varann, det kan vara sluta på ett sätt, i bråk och katastrof.
    Men TS har valet att flytta,om hon vill. Det har inte barnet. Så nej,hon är inte påtvingad barnet,
    Däremot är barnet påtvingad henne så länge pappan inte sätter ner foten och säger ifrån eller TS självmant flyttar.

Ja,självklart har föräldern det yttersta ansvaret.
    Men i det här fallet så tycker jag att det verkar som att TS själv har tagit sig friheter att försöka uppfostra hans barn. Som när barnet öppnade julklappen på morgonen och TS stängde in barnet på rummet t ex.
    Jag förstår,och tycker det är bra,att pappan skällde ut TS då¨.
    Det är,som sagt,en 4-åring vi pratar om.och Inte en strulig tonåring.
  • molly50
    Ess skrev 2020-12-29 20:52:06 följande:
    Pappan har valet att säga ifrån att han uppfostrar sitt barn och ts sina. Men då får han också leva fullt ut med detta att var och en sköter sitt, vilket jag tycker är det allra bästa. Det finns ingen anledning att låtsas att man är en familj, för det är man inte och kommer aldrig heller bli.
    Var står det att han låtsas att han och TS är en familj?
    Jag tycker snarare att det verkar som att TS försöker styra och ställa och beter sig värre än 4-åringen.
  • molly50
    Ess skrev 2020-12-29 21:51:57 följande:
    Någonstans går det fel så att ts anser att hon måste säga ifrån.

Med mitt sätt så ska hon aldrig ta konfrontationen med barnet, utan med pappan istället och sen får han i sin tur ta itu med problemet. Men det vill då till att båda accepterar att leva som två separata enheter fullt ut med sina respektive barn, fast under samma tak. Det är nog det enda som kan rädda förhållandet, om båda tror att det fortfarande finns något värt att rädda.
    Felet verkar vara att TS är omogen och egoistisk och slåss med barnet om pappans uppmärksamhet.
    Pappan verkar ju säga ifrån,men det verkar inte bita på TS.
    Han säger även ifrån till barnet när det t ex klagar på TS mat.
    Så,som jag ser det,så verkar TS vara problemet här.
Svar på tråden Bonusfamilj from hell