• Ess

Bonusfamilj from hell

Anonym (Arg bonusmamma) skrev 2020-12-28 17:00:21 följande:

Ungen har något emot mig och beter sig därefter. Innan jul började vi med familjerådgivning/familjeterapi men tycker inte så mycket har hänt. Ska fortsätta med detta nu efter jul. Varför mamman inte är med i bilden vet inte jag. Men jag vet att ungen trotsar mig extra mycket eftersom X uppenbart har något emot mig.

Backa helt och överlåt allt åt pappan, vill x inte äta din mat så får pappa ställa sig och laga något annat. Koncentrera dig helt på dina egna barn och lev parallellt med hans bara, är pappan inte hemma en dag så får han fixa en barnvakt åt x, ta inte på dig något som har med x att göra alls.
  • Ess
    Anonym (J) skrev 2020-12-28 20:47:18 följande:
    Ja men BRAAA där! Uteslut barnet ÄNNU mer från familjen. Jävla psyko. En del borde faan inte ha barn eller någonsin vara i närheten av barn. Idioter!!!
    Anonym (J) skrev 2020-12-28 20:48:36 följande:
    Faan va trött jag är på dina mobbarinlägg som har med andras SMÅ barn att göra. Det är fan bara sjuka människor som resonerar såhär.

Bättre pappan tar hand om sin avkomma, än att den ska tvingas på någon som definitivt inte vill veta av den.
    Börjar föräldern ta sitt fulla ansvar så lär det bli lättare för alla parter, men uppenbarligen fattar inte vissa idioter det. Hoppas de idioterna inte har några barn för då är det synd om dem med sådana odugliga föräldrar som anser att andra ska dras med deras avkommor.
  • Ess
    Anonym (z) skrev 2020-12-29 04:54:05 följande:

Ts är inte påtvingad barnet, det är barnet som är påtvingad ts, en vuxen människa som avskyr barnet. Ts är dock fri att inte bo tillsammans med barnet, barnet har inte det valet tyvärr.

Båda är påtvingade varann, och går inte pappan in och tar ansvar för det barn han skaffat så kommer det gå ännu mer åt helvete än nu.
  • Ess
    Anonym (F) skrev 2020-12-28 22:04:00 följande:

Sök hjälp

För att jag anser att det enbart är föräldern som ska ta hand om sina barn?

Att det går åt helvete när föräldern abdikerar?
  • Ess

Ts, vill du inte bli av med dina egna barn så separera nu innan bebisen föds, för sen blir det mycket svårare.

• Ess
    molly50 skrev 2020-12-29 12:40:05 följande:

Nej,de är inte påtvingade varandra. TS har valet att flytta. Det har inte barnet.

Det pappan borde göra är att sätta ner foten och markera att han inte tänker acceptera TS beteende mot hans barn.

Det är den 4-åring vi pratar om. Inte en tonåring.

Om jag skulle skilja mig från min man och träffa en ny så hade jag aldrig accepterat ett sådant beteende mot mina barn.

Jo de har inte valt varann, lika lite som man väljer partnerns övriga släktingar.

Ts ska överhuvudtaget inte ha en sådan roll där hon tvingas uppfostra och säga till barnet på skarpen, det är pappans sak att sköta.

Men han har kanske tacksamt tagit emot chansen att lämpa över barnet, som även händer i kärnfamiljer. Skillnaden är bara att det inte funkar att trycka ihop två främlingar utan minsta band till varann, det kan vara sluta på ett sätt, i bråk och katastrof.
  • Ess
    Anonym (styvförälder) skrev 2020-12-29 08:32:57 följande:

Allvarligt talat, barnet är 4 år, att en fyraåring säger att det inte gillar maten är väl inte helt ovanligt, det gör väl alla barn ibland utan att man behöver gå i taket för det. Hon och sambon ska ha filmkväll och fyraåringen vaknar och kommer upp och vill ha sin pappa, är det onormalt?

Fyraåringen öppnar ett paket på julaftonsmorgon och ts börjar skrika om att barnet förstört julen! Vem är det som uppförde sig sämst?

Någon måtta på dumheter får det faktiskt vara när man lever tillsamman i en familj. Ts har avskytt barnet sen dom flyttade i hop när barnet var 2 1/2 och uppförde sig precis som sin ålder, troligtvis för att ts upplever att barnet är i vägen.

Vad trodde hon? att barnet skulle uppföra sig och sitta tyst och inte störa.

Nej man behöver inte stå ut med alla möjliga olika saker som bonus/styvförälder/sambo till förälder men man måste också förstå att vissa saker får man dock räkna med och stå ut med om man flyttar i hop med person som har barn som att en fyraåring vaknar trots filmkväll och vill ha sin pappa eller att en fyraåring inte gillar maten osv det ingår då en person har barn.

Det finns odrägliga bonusbarn, det finns odrägliga ex men det finns faktiskt också odrägliga sambos till förälder/styvföräldrar/bonusföräldrar eller vad man vill kallas.

Det finns personer som helst inte vill att personen dom flyttar i hop med ska ha barn alls och önskar att barnen inte ska vara i hemmet alls och beter sig dåligt mot barnet/barnen.

Man måste ändå agera vuxet om man flyttar i hop med någon som har barn och förstå att det är en familj och som i alla familjer uppstår olika situationer.

Här talar vi om en fyraåring!

Ett barn som helt normalt vill ha sin pappa trots filmkväll mm.

Man får faktiskt skilja på truliga tonåringar och en fyraåring!

Det är fortfarande pappans sak att ta hand om sitt barn, och om det innebär att han får stå för matlagningen, så får han ju göra det.

Det var så många om och men runt matlagningen när det gällde särkullarna, så det fick maken stå för. Jag skulle inte ens drömma om att laga något åt dem.

Frågan är hur de hamnat i situationen de är i nu. Har ts avskytt barnet innan hon ens träffat det, eller pappan har agerat som om han levde i en kärnfamilj och abdikerat?

Eftersom ts har egna barn så finns det endel som talar för att han tyckt det varit skönt att lägga över arbetet på henne när hon ändå skötte sina egna.

Hade hon inte haft barn så hade hon bara kunnat dra iväg om kvällarna och lämna ansvaret där det hör hemma.
  • Ess
    molly50 skrev 2020-12-29 20:43:12 följande:
    Men TS har valet att flytta,om hon vill. Det har inte barnet. Så nej,hon är inte påtvingad barnet,
    Däremot är barnet påtvingad henne så länge pappan inte sätter ner foten och säger ifrån eller TS självmant flyttar.

Ja,självklart har föräldern det yttersta ansvaret.
    Men i det här fallet så tycker jag att det verkar som att TS själv har tagit sig friheter att försöka uppfostra hans barn. Som när barnet öppnade julklappen på morgonen och TS stängde in barnet på rummet t ex.
    Jag förstår,och tycker det är bra,att pappan skällde ut TS då¨.
    Det är,som sagt,en 4-åring vi pratar om.och Inte en strulig tonåring.
    Pappan har valet att säga ifrån att han uppfostrar sitt barn och ts sina. Men då får han också leva fullt ut med detta att var och en sköter sitt, vilket jag tycker är det allra bästa. Det finns ingen anledning att låtsas att man är en familj, för det är man inte och kommer aldrig heller bli.
  • Ess
    molly50 skrev 2020-12-29 21:34:12 följande:

Var står det att han låtsas att han och TS är en familj?

Jag tycker snarare att det verkar som att TS försöker styra och ställa och beter sig värre än 4-åringen.

Någonstans går det fel så att ts anser att hon måste säga ifrån.

Med mitt sätt så ska hon aldrig ta konfrontationen med barnet, utan med pappan istället och sen får han i sin tur ta itu med problemet. Men det vill då till att båda accepterar att leva som två separata enheter fullt ut med sina respektive barn, fast under samma tak. Det är nog det enda som kan rädda förhållandet, om båda tror att det fortfarande finns något värt att rädda.
  • Ess
    Rostig cykel skrev 2020-12-29 22:40:27 följande:

Men lägg av nu Ess. Hur kan du ens försvara ts sinnessjuka beteende?

Jag försvarar inget, jag spånar om varför det blivit som det blivit.
  • Ess
    Anonym (z) skrev 2020-12-30 02:49:59 följande:

Du antar att ts är en rationell person som tvingas gå in och uppfostra sambons barn för att sambon lämpat över ansvaret på henne. TS har inte framställt sig på detta sätt, en rationell person står inte och skriker att ett så litet barn förstört julen för att det öppnade en julklapp, en rationell person tror inte att en fyraåring provocerar henne medvetet genom att söka upp sin förälder om han vaknar sent på kvällen i syfte att förstöra deras filmkväll, en rationell person lägger inte ansvaret för deras relation på en 4-åring. TS egna barn vill inte bo med henne längre för kaoset de vuxna skapat. Förstår verkligen inte varför du tycker att ts framställt sig som den vuxne i hemmet som agerar rationellt istället för någon som ser sig på samma nivå som 4-åringen och har fullt krig i sandlådan.

Även en rationell person kan nå gränsen.
  • Ess
    Anonym (fx) skrev 2020-12-30 01:12:47 följande:

är det samma person som skrivit trådarna?

Det verkar rätt lika. Är det samma ts så lär jag ha rätt i att pappan gladeligen dumpar över sitt ansvar på ts.
Svar på tråden Bonusfamilj from hell