• TvillingmammaVästgöte

    Konstiga föräldrar

    Vad är det för fel på alla dessa föräldrar som letar fel på sina barm? Som startar trådar för att ta reda på vilken diagnos deras barn ännu inte har?  Som blir tokiga av att umgås en vecka med sina barn? Det måste väl finnas en diagnos för sådana föräldrar?

  • Svar på tråden Konstiga föräldrar
  • Litorina

    Att leta efter en diagnos är inte att leta fel, det är att leta efter en förklaring och hjälp att hantera ett barn som inte fungerar som de flesta andra.

  • Litorina

    Och att jag inte alltid orkar med mina barn dygnet runt i en vecka beror tidigare stress-skador. En ganska vanlig diagnos, tyvärr.

    Har du någon diagnos som gör att du har svårt att föreställa dig andra livsomständigheter än din egen?

  • TvillingmammaVästgöte
    Litorina skrev 2020-12-30 18:45:12 följande:

    Och att jag inte alltid orkar med mina barn dygnet runt i en vecka beror tidigare stress-skador. En ganska vanlig diagnos, tyvärr.

    Har du någon diagnos som gör att du har svårt att föreställa dig andra livsomständigheter än din egen?


    Kanske har jag det. Eller borde kanske, för jag har ingen ännu. Men snart har väl alla en diagnos eller två. Vem är egentligen normal?
  • Disa35
    TvillingmammaVästgöte skrev 2020-12-30 18:55:16 följande:

    Kanske har jag det. Eller borde kanske, för jag har ingen ännu. Men snart har väl alla en diagnos eller två. Vem är egentligen normal?


    Den som inte är tillräckligt undersökt, enligt någon finsk storhet på området vars namn jag inte minns just nu.

    Jag har ställt mig samma fråga som du, kan jag tillägga.
  • nytt eller gammalt

    Jag tror att många av oss som är en aning äldre frågar sig detta. Jag tycker det är problematiskt att ramen för vad som är normalt verkar blir allt snävare. Jag tycker också att det är ett rätt allvarligt problem att man letar efter fel på barnet istället för att se strukturella problem i förskola/skola/samhälle som gör att barnen beter sig på ett icke önskvärt sätt. 

  • Hyllemor
    TvillingmammaVästgöte skrev 2020-12-29 20:53:11 följande:

    Vad är det för fel på alla dessa föräldrar som letar fel på sina barm? Som startar trådar för att ta reda på vilken diagnos deras barn ännu inte har?  Som blir tokiga av att umgås en vecka med sina barn? Det måste väl finnas en diagnos för sådana föräldrar?


    Jag skulle tro att mycket handlar om att man inte umgås tillräckligt mycket med andra, utan att man enbart går på vackra bilder på instagram och tror att föräldraskapet är rosenrött. Utöver det är jag ganska övertygad om att mycket av det här uppstod när förskolan blev mer eller mindre "förbjudna" att ge ordentliga utvecklingssamtal till föräldrar. Man skulle inte anta; ge råd; bedömma etc, vilket innebar att föräldrar frågar om råd på förskolan och förskolepersonalen i många fall nickar och svarar svävande, för att inte riskera att "kränka" någon och plötsligt står föräldrarna helt rådvilla eftersom ALLT är normalt, när de egentligen bara hade behövt att en förskolepersonal eller BVC-sköterska eller någon annan hade sagt att: "Vet du vad? När du gör SÅ och SÅ så blir det SÅ HÄR."
  • Litorina
    Hyllemor skrev 2020-12-31 03:20:29 följande:

    Jag skulle tro att mycket handlar om att man inte umgås tillräckligt mycket med andra, utan att man enbart går på vackra bilder på instagram och tror att föräldraskapet är rosenrött. Utöver det är jag ganska övertygad om att mycket av det här uppstod när förskolan blev mer eller mindre "förbjudna" att ge ordentliga utvecklingssamtal till föräldrar. Man skulle inte anta; ge råd; bedömma etc, vilket innebar att föräldrar frågar om råd på förskolan och förskolepersonalen i många fall nickar och svarar svävande, för att inte riskera att "kränka" någon och plötsligt står föräldrarna helt rådvilla eftersom ALLT är normalt, när de egentligen bara hade behövt att en förskolepersonal eller BVC-sköterska eller någon annan hade sagt att: "Vet du vad? När du gör SÅ och SÅ så blir det SÅ HÄR."


    Säger inte att det här inte förekommer. Men vi har i alla fall haft jättebra samtal med både förskolepersonal och sedan lärare. De har gett råd och kommit med förslag. Och de har berömt. Känner inte heller alls igen det du säger om att man inte har riktiga utvecklingssamtal. Vi har tom bett om, och fått, extra utvecklingssamtal för att synka förskolans och vårt förhållningssätt.

    Och jag tror inte att man skulle misstänka diagnos för att man inte träffar andra. Det är ju just när man gör det som man ser att det egna barnet fungerar annorlunda än de flesta andra.

    Och till sist: det är för barnets skull man söker hjälp hos vården. För att barnet ska kunna må bra och få det stöd som behövs. Jag förstår inte hur ni kan tycka att det är något negativt. De som får sin npf-diagnos som vuxna söger ju ofta att de önskar att någon hade förstått redan när de var små - att de hade besparats en hel del lidande då.
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2020-12-29 20:53:11 följande:

    Vad är det för fel på alla dessa föräldrar som letar fel på sina barm? Som startar trådar för att ta reda på vilken diagnos deras barn ännu inte har?  Som blir tokiga av att umgås en vecka med sina barn? Det måste väl finnas en diagnos för sådana föräldrar?


    Innan man har tillbringat en vecka med ett sånt barn har man INGEN aning! Allvarligt. Jag har varit med om såna många människor som inte förstod vad jag pratade om, tills de har fått uppleva det. Nu var min son extremt hyperaktiv, men man kan bli utmattad av mindre. Jag har varit med om flera stycken som sedan har sagt: "Jag hade ju ingen aning"  eller "jag ber om ursäkt, jag trodde ju inte att det var så extremt."

    Det är klart att man då undrar vad det är! Sedan kan det ju finnas de som oroar sig över helt vanliga barn. Det är förstås möjligt. 
Svar på tråden Konstiga föräldrar