• Anonym (bonus)

Sambon vill inte betala underhåll

Hej
    Jag lever med en man som har 2 barn sedan tidigare. Den ena är 4 och den andra är under 1, den har jag inte träffat men den som är 4 bor växelvis. Tidigare har 4 bott nästan helt hos sin mamma och varit hos mig och sambon vh och några dagar till då och då, men då var sambon tvungen att betala underhåll och det vill han inte, så 4 ska bo vv. Sambon vill även att hans bebis ska bo vv hos oss när han är större.
    Jag tycker inte det här fungerar bra, jag och 4 kommer inte överens och han beter sig dåligt när han är här. Han kan vara jättego ibland men för det mesta är han olydig och högljudd, skriker rakt ut och förstår inte att sambon har andra saker att göra än att leka med honom hela tiden. Nu väntar jag själv mitt första barn och tycker att det blir ohållbart. När vår bebis kommer behöver ju all uppmärksamhet vara på den. Sambon vill ju inte ha 4 hemma för att spendera tid med honom heller utan jag tror bara det handlar om att han inte vill betala underhåll. Han hämtar 4 precis innan nattning dagarna han ska hit, och lämnar bort honom direkt efter frukost när han ska tillbaka till mamman. På heldagarna därimellan får han gå fullt på förskolan även om sambon är hemma.
    Sambon säger att han inte vill betala underhåll för han vill lägga de pengarna på roligare saker, och han tycker det funkar bra med 4 som vi har det nu. Hur får jag honom att förstå att det blir bättre för alla om 4 bara bor hos sin mamma, speciellt när vårt barn kommer? Kanske att vi ska ha det som innan det blev vv, dvs vh + några dagar till när sambon kände för det.
    Vi har det inte dåligt ställt ekonomiskt så de där 1500 kr i underhåll är något vi kan leva utan.

• Svar på tråden Sambon vill inte betala underhåll
  • MsM84

TS, har du tänkt på att din sambo har ett till barn som kommer bo VV? Du skaffar ditt första barn, men din sambo skaffar sitt tredje. Han måste ta hand om alla sina barn, inte bara det yngsta. Han behöver också lära sig vad det innebär att vara förälder, för det vet han inte. Och NEJ, det är inte att ha barnet på Fsk från frukost till läggningsdags och umgås så lite med det som möjligt och hälsa på sin bebis ett par dagar i veckan. Att vara förälder innebär att ta hand om sina barn både fysiskt och känslomässigt, få dem att känna sig trygga med en och alltid älskade. Att se till att de uppfostras och blir bra medmänniskor, se till att de har kläder, bra mat och hälsosamma rutiner. Att sätta barnen före ens egna behov ofta. Slutligen, så går det att bonda med en bebis samtidigt som man har äldre barn, det vet alla vi som har fler än ett barn.

• Anonym (Moa)
    Anonym (bonus) skrev 2020-12-29 23:56:22 följande:
    Hej
    Jag lever med en man som har 2 barn sedan tidigare. Den ena är 4 och den andra är under 1, den har jag inte träffat men den som är 4 bor växelvis. Tidigare har 4 bott nästan helt hos sin mamma och varit hos mig och sambon vh och några dagar till då och då, men då var sambon tvungen att betala underhåll och det vill han inte, så 4 ska bo vv. Sambon vill även att hans bebis ska bo vv hos oss när han är större.
    Jag tycker inte det här fungerar bra, jag och 4 kommer inte överens och han beter sig dåligt när han är här. Han kan vara jättego ibland men för det mesta är han olydig och högljudd, skriker rakt ut och förstår inte att sambon har andra saker att göra än att leka med honom hela tiden. Nu väntar jag själv mitt första barn och tycker att det blir ohållbart. När vår bebis kommer behöver ju all uppmärksamhet vara på den. Sambon vill ju inte ha 4 hemma för att spendera tid med honom heller utan jag tror bara det handlar om att han inte vill betala underhåll. Han hämtar 4 precis innan nattning dagarna han ska hit, och lämnar bort honom direkt efter frukost när han ska tillbaka till mamman. På heldagarna därimellan får han gå fullt på förskolan även om sambon är hemma.
    Sambon säger att han inte vill betala underhåll för han vill lägga de pengarna på roligare saker, och han tycker det funkar bra med 4 som vi har det nu. Hur får jag honom att förstå att det blir bättre för alla om 4 bara bor hos sin mamma, speciellt när vårt barn kommer? Kanske att vi ska ha det som innan det blev vv, dvs vh + några dagar till när sambon kände för det.
    Vi har det inte dåligt ställt ekonomiskt så de där 1500 kr i underhåll är något vi kan leva utan.

Varför vill du ha barn med en man som uppenbarligen inte vill ha barn och inte kommer att ta hand om sina barn!

OM det är tidigt i graviditeten, fundera riktigt ordentligt.

• Anonym (Moa)
    Anonym (bonus) skrev 2020-12-30 02:17:31 följande:
    Råkade bli så för inget hände när jag tryckte så jag tryckte igen och helt plötsligt var det 2. mitt fel. Tänker såklart inte lämna min sambo som jag älskar och väntar barn tillsammans med.

Vi pratade inte om det. Det borde vi såklart gjort men trodde ju inte det skulle bli några problem eftersom 4 bara brukade vara här vh och när sambon ville hitta på nåt speciellt eller hans föräldrar ville träffa sitt barnbarn. Det var jag nöjd med.

Vilken idiotisk jämförelse. För det första vill jag bara ha ett barn, och för det andra, om det skulle bli fler skulle de vara helsyskon, inte halvsyskon som 4 är.
    Som jag skrev ovan "valde" jag inte 4, när jag och hans pappa blev ett par var 4 mycket mindre hos sambon. Det är bara de senaste 2-3 månaderna det varit vv. Självklart behöver bebisen mycket mer uppmärksamhet när den kommer, och jag och sambon behöver få bonda med den ifred. Han säger att han blev deprimerad när hans första kom, och att det säkert är därför de inte har en närmre relation idag också, så självklart måste det ju undvikas att han får det igen = vi behöver mycket egentid med bebisen i början.

Det är samma mamma. Vi har gemensam ekonomi så det är ju jag som betalar underhållet lika mycket som han gör för bebisen, och det skulle ju vara samma sak för 4åringen också. Tror knappast jag kommer bli ensamstående, vi är helt rätt för varandra och sambon säger att han absolut inte skulle vilja gå igenom en sådan separation igen som han hade med sitt ex.

till alla: tänker inte diskutera hur bra pappa min sambo är. Jag vet att han kommer vara en jättebra pappa till vårt egna barn annars hade jag ju aldrig skaffat barn med honom. Han anstränger sig till och med för att åka och träffa sin bebis från tidigare, flera gånger i veckan fast han behöver stå ut med sitt ex då.

Visst är det du som kallar 4-åringen för X och skriker på det på julaftonen?

Du tålde inte 4-åringen för 1,5 år sedan heller när hen var 2,5 år.

Säg mig hur tidigt i exets graviditet var din sambo otrogen? Direkt efter hans ex blev gravid med deras andra barn? Tror du verkligen denna man kommer vara dig trogen? Varför tror du det?

• Anonym (Moa)
    Råkade bli så för inget hände när jag tryckte så jag tryckte igen och helt plötsligt var det 2. mitt fel. Tänker såklart inte lämna min sambo som jag älskar och väntar barn tillsammans med.

Vi pratade inte om det. Det borde vi såklart gjort men trodde ju inte det skulle bli några problem eftersom 4 bara brukade vara här vh och när sambon ville hitta på nåt speciellt eller hans föräldrar ville träffa sitt barnbarn. Det var jag nöjd med.

Vilken idiotisk jämförelse. För det första vill jag bara ha ett barn, och för det andra, om det skulle bli fler skulle de vara helsyskon, inte halvsyskon som 4 är.
    Som jag skrev ovan "valde" jag inte 4, när jag och hans pappa blev ett par var 4 mycket mindre hos sambon. Det är bara de senaste 2-3 månaderna det varit vv. Självklart behöver bebisen mycket mer uppmärksamhet när den kommer, och jag och sambon behöver få bonda med den ifred. Han säger att han blev deprimerad när hans första kom, och att det säkert är därför de inte har en närmre relation idag också, så självklart måste det ju undvikas att han får det igen = vi behöver mycket egentid med bebisen i början.

Det är samma mamma. Vi har gemensam ekonomi så det är ju jag som betalar underhållet lika mycket som han gör för bebisen, och det skulle ju vara samma sak för 4åringen också. Tror knappast jag kommer bli ensamstående, vi är helt rätt för varandra och sambon säger att han absolut inte skulle vilja gå igenom en sådan separation igen som han hade med sitt ex.

till alla: tänker inte diskutera hur bra pappa min sambo är. Jag vet att han kommer vara en jättebra pappa till vårt egna barn annars hade jag ju aldrig skaffat barn med honom. Han anstränger sig till och med för att åka och träffa sin bebis från tidigare, flera gånger i veckan fast han behöver stå ut med sitt ex då.

OM du menar allvar med att du vill att din sambo ska få en bra relation med ert gemensamma barn så ser du till att han tar halva föräldraledigheten, i ett svep, inte under helger och någon månad medan OS går....

Hur ser era planer för föräldraledigheten ut?

Men helt allvarligt om det är tidigt i graviditeten så fundera några varv till på denna oplanerade graviditet!

• Anonym (styvförälder)

En fråga till, vad menar han med att han inte vill lägga pengarna på underhåll utan han vill lägga dom på roligare saker, vad är det för saker?
    Som sagt barn kostar och nu har han snart 3 barn att försörja och barnen kostar ju inte mindre för att han har dom varannan vecka eftersom han då får betala kostnader som mamman annars betalar om han betalar underhåll.
    Hoppas också han förstår att så mycket tid och pengar på fritid för egen skull kommer han ju inte ha med 3 barn.
    Det är tråkigt att han inte verkar vilja umgås mycket med 4 åringen men det är ju bra att han besöker sin bebis hos exet flera gånger i veckan och bygger upp relationen.

Har du insett att ni förmodligen om ett par år kommer att ha 3 barn varannan vecka hemma hos er?
    Den veckan ni bara har ert barn kan han lägga all tid på det men varannan vecka kommer han att behöva fördela tiden lika mycket på alla 3, då kommer du att märka skillnad när han inte kan lägga lika mycket tid på ert barn utan då får du göra mer.
    Däremot ska du inte ta på dig ansvaret att sköta hans barn, han får inte lägga över ansvaret på dig utan han får ta ansvar.

Jag kan tycka att det vore snällt av exet att ha barnen några extra dagar när ert barn så ni får landa men det är också just ett par extra dagar men sen är det varannan vecka igen som gäller och hans yngsta barn hos exet kommer ju då att vara mer hos mer, kanske varannan helg plus dagar precis som 4 åringen gjorde i början men du får nog inse att inom ett par år är bägge barnen där varannan vecka och ni har 3 barn varannan vecka med allt det innebär.

Varför har ni inte pratat igenom det här innan du blev gravid?
    Om det var oplanerat, varför har ni inte pratat igenom det nu då?

• Anonym (Mammatill9)

Om ni båda försöker göra tiden med 4 åringen positiv och lär känna grabben ordentligt och får bra rutiner så kommer ni får det lättare. Att säga att ni ska lägga all tid på er gemensamma är bara egoistiskt av dig. Barnen som redan finns fanns före dig och ska prioriteras av pappan innan han borde skaffat några nya. Han borde inte skaffat fler när han ändå inte tar hand om dom han har. Ni har ju tid att få saker och fungera innan förlossningen. Hitta på saker med 4 åringen så ska ni se att det blir lättare att hantera än att ha på förskolan hela tiden.

• Anonym (ddd)

Oj, stackars barn. Det är fel på pappan och det är tyvärr fel även på dig, TS, om man får säga så. 8jag har inte läst alla inlägg så sorry om jag upprepar sak som redan är sagda) 

Barn kommer först. Att pappan vägrar betala underhåll är för det första väldigt sjukt, men att han så uppenbart inte vill ha barnet hemma är sjukare! Att du som inte är barnets mamma kanske inte älskar denne är väl mer förståeligt. Man måste inte älska andras barn men man måste ställa upp på att skapa en vettig atmosfär i hemmet! Det gör varken du eller pappan. Inte konstigt att 4-åringen söker sin pappas kärlek och uppmärksamhet.
    Att du har drömmar om att du och pappan ska sitta där och gulla med er lilla bebis är en utopi. Du borde skaffat barn med någon som inte hade barn sedan innan. Hur kan pappan avla fler barn när han knappt vill ha de han redan har? Träffades ni genom att han var otrogen? Jag bara undrar eftersom hans andra barn inte ens är ett år gammalt och du redan är gravid? 

Jag tycker att du ska ringa Socialtjänsten och be om föräldrastöd för er familj. Det gäller i första hand pappan men eftersom ni bor ihop kan du också vara med, men det kommer gå åt skogen för de här barnen om det inte blir bättre! Jag förstår att denne pappa inte kommer tycka det är en bra idé men något måste göras! Du kan ringa dit och bara bolla idéer först. Om du tycker, kan du faktiskt också göra en orosanmälan utifrån att 4-åringen inte har det bra hos er (du är ju orolig, även om det kanske inte är de av rätta orsakerna, men det kommer ju skaka om pappan i alla fall). Du gör i så fall detta för att skapa en förändring. pappan kan bli kallad på samtal hos Soc tex och de kan där förklara för honom vad som förväntas i hans föräldraskap. 
    Visst kan man tänka sig att de bara bor hos mamman, men eftersom pappan inte går med på det utifrån pengahåll så måste han vara en bättre pappa när barnen är hos er. Han har väl två val: steppa upp som pappa eller ge upp och låta barnen vara hos mamman/betala underhåll. 

Har mamman och pappan varit i familjerätten och gjort upp om umgänge/underhåll? Hur ställer sig mamman till alltsammans? Skulle mamman önska att barnen bara bor hos henne? 

Tyvärr ser jag för mig hur du själv är singel om ett år eller två också, för det här är uppenbarligen en pappa som inte vet hur man ska vara pappa, du kommer få nog och lämna honom (och inte få något underhåll eftersom han inte vill betala sånt). Avla ungar är lätt- att sedan ta hand om dem är svårare. 

• Mimosa86

Ja vad ska man säga..

White Trash livet lyser igenom

Stackars barn, snart alla tre.

• Anonym (Isdrottning)

Råkade bli så för inget hände när jag tryckte så jag tryckte igen och helt plötsligt var det 2. mitt fel. Tänker såklart inte lämna min sambo som jag älskar och väntar barn tillsammans med.Vi pratade inte om det. Det borde vi såklart gjort men trodde ju inte det skulle bli några problem eftersom 4 bara brukade vara här vh och när sambon ville hitta på nåt speciellt eller hans föräldrar ville träffa sitt barnbarn. Det var jag nöjd med.Vilken idiotisk jämförelse. För det första vill jag bara ha ett barn, och för det andra, om det skulle bli fler skulle de vara helsyskon, inte halvsyskon som 4 är.

Som jag skrev ovan "valde" jag inte 4, när jag och hans pappa blev ett par var 4 mycket mindre hos sambon. Det är bara de senaste 2-3 månaderna det varit vv. Självklart behöver bebisen mycket mer uppmärksamhet när den kommer, och jag och sambon behöver få bonda med den ifred. Han säger att han blev deprimerad när hans första kom, och att det säkert är därför de inte har en närmre relation idag också, så självklart måste det ju undvikas att han får det igen = vi behöver mycket egentid med bebisen i början.Det är samma mamma. Vi har gemensam ekonomi så det är ju jag som betalar underhållet lika mycket som han gör för bebisen, och det skulle ju vara samma sak för 4åringen också. Tror knappast jag kommer bli ensamstående, vi är helt rätt för varandra och sambon säger att han absolut inte skulle vilja gå igenom en sådan separation igen som han hade med sitt ex.

Mmm fast man kan inte bonda i fred när det finns syskon med i bilden. Inga föräldrar har lyckats med det konststycket oavsett om det är hel, halv eller bonus syskon. Finns barn sen tidigare så kan man inte lägga 100% på den nya bebisen.

Oj... du får det nästan att låta som en bedrift att han åker för att träffa sin bebis varje vecka. När du själv blir förälder TS kommer du fatta att det inte är en ansträngning utan en självklarhet. Och de flesta föräldrar brukar inte få en guldstjärna för att man gör sin föräldraplikt..

Funderar på om ni båda är svagbegåvad eller om ni bara är WT? För ditt inlägg och beskrivning av er... är inte normal
  • Anonym (Mira)

Sök familjerådgivning/familjestöd omedelbums. Ni kan få rätsida på det här men det är tydligt att ni behöver hjälp.

Svar på tråden Sambon vill inte betala underhåll