• Anonym (bonus)

Sambon vill inte betala underhåll

Hej
    Jag lever med en man som har 2 barn sedan tidigare. Den ena är 4 och den andra är under 1, den har jag inte träffat men den som är 4 bor växelvis. Tidigare har 4 bott nästan helt hos sin mamma och varit hos mig och sambon vh och några dagar till då och då, men då var sambon tvungen att betala underhåll och det vill han inte, så 4 ska bo vv. Sambon vill även att hans bebis ska bo vv hos oss när han är större.
    Jag tycker inte det här fungerar bra, jag och 4 kommer inte överens och han beter sig dåligt när han är här. Han kan vara jättego ibland men för det mesta är han olydig och högljudd, skriker rakt ut och förstår inte att sambon har andra saker att göra än att leka med honom hela tiden. Nu väntar jag själv mitt första barn och tycker att det blir ohållbart. När vår bebis kommer behöver ju all uppmärksamhet vara på den. Sambon vill ju inte ha 4 hemma för att spendera tid med honom heller utan jag tror bara det handlar om att han inte vill betala underhåll. Han hämtar 4 precis innan nattning dagarna han ska hit, och lämnar bort honom direkt efter frukost när han ska tillbaka till mamman. På heldagarna därimellan får han gå fullt på förskolan även om sambon är hemma.
    Sambon säger att han inte vill betala underhåll för han vill lägga de pengarna på roligare saker, och han tycker det funkar bra med 4 som vi har det nu. Hur får jag honom att förstå att det blir bättre för alla om 4 bara bor hos sin mamma, speciellt när vårt barn kommer? Kanske att vi ska ha det som innan det blev vv, dvs vh + några dagar till när sambon kände för det.
    Vi har det inte dåligt ställt ekonomiskt så de där 1500 kr i underhåll är något vi kan leva utan.

• Svar på tråden Sambon vill inte betala underhåll
  • Anonym (Vidrigt)

Ni är ju båda helt vidriga. Stackars barn! Ta lite jävla ansvar, främst din dåre till sambo men även du. Och nej, all uppmärksamhet behöver inte riktas mot bebisen när den kommer, hur tror du andra klarar av att ha fler än ett barn. Men om din sambo nu är så inkompetent och efterbliven att han inte klarar av att ta hand om befintliga barn ska han kanske inte ha fler? Du låter heller inte riktigt klok.

Dessutom kommer du bli ensamstående längre fram, när losern inser att det inte blev roligare med ytterligare ett barn. Då kommer han ha även det behövs er varannan vecka för att slippa underhåll och ungen kommer spendera all vaken tid på förskolan. Grattis.

• Anonym (Blipp)

Det är ungefär 100% troligt att din sambo inte kommer bry sig om er bebis heller. Han kommer vilja göra ?roligare saker? precis som med hans två tidigare barn.

Du kommer nog snart se att du sitter där själv med allt ansvar. Han kommer inte förändra sig pga ett tredje barn, tvärtom skulle jag tro, att han blir ännu värre pga mer jobb med alla barn och mer pengar som måste betalas.

Tänk på att en människa kan inte bedömas utifrån sina ord, utan för sina handlingar, och det är de värsta handlingarna man ska se på. Han har två barn som han knappt vill ha med att göra. Det säger otroligt mycket om en person.

• Xenia
    Anonym (bonus) skrev 2020-12-30 02:17:31 följande:
    Råkade bli så för inget hände när jag tryckte så jag tryckte igen och helt plötsligt var det 2. mitt fel. Tänker såklart inte lämna min sambo som jag älskar och väntar barn tillsammans med.
    Anonym (Peter) skrev 2020-12-30 01:13:21 följande:

Hur pratade ni om att göra med hans tidigare barn när ni planerade för ert kommande TS?

Vad har ändrats eftersom du nu inte verkar nöjd?

Vi pratade inte om det. Det borde vi såklart gjort men trodde ju inte det skulle bli några problem eftersom 4 bara brukade vara här vh och när sambon ville hitta på nåt speciellt eller hans föräldrar ville träffa sitt barnbarn. Det var jag nöjd med.
    Vilken idiotisk jämförelse. För det första vill jag bara ha ett barn, och för det andra, om det skulle bli fler skulle de vara helsyskon, inte halvsyskon som 4 är.
    Som jag skrev ovan "valde" jag inte 4, när jag och hans pappa blev ett par var 4 mycket mindre hos sambon. Det är bara de senaste 2-3 månaderna det varit vv. Självklart behöver bebisen mycket mer uppmärksamhet när den kommer, och jag och sambon behöver få bonda med den ifred. Han säger att han blev deprimerad när hans första kom, och att det säkert är därför de inte har en närmre relation idag också, så självklart måste det ju undvikas att han får det igen = vi behöver mycket egentid med bebisen i början.
    Anonym (Hmm...) skrev 2020-12-30 00:20:11 följande:
    Håller med. Fruktansvärt bedrövligt! Dessutom har den genomusla farsan valt fel tant som morsa ännu en gång. En häxa som vill få bort hans förstfödda barn för hennes ofödda avkomma.

Ja ts, låt mamman (eller om det är 2 mammor?) ta hand om barnen så de får en trygg och bra uppväxt. Betala underhållet själv då om farsan vägrar. Du är snart ensamstående morsa själv och kommer ha din unge på halvtid - garanterat! Sen kommer nästa kärleksbarn med nästa ras han hittar.... Suck, bedrövligt som sagt!
    Det är samma mamma. Vi har gemensam ekonomi så det är ju jag som betalar underhållet lika mycket som han gör för bebisen, och det skulle ju vara samma sak för 4åringen också. Tror knappast jag kommer bli ensamstående, vi är helt rätt för varandra och sambon säger att han absolut inte skulle vilja gå igenom en sådan separation igen som han hade med sitt ex.

till alla: tänker inte diskutera hur bra pappa min sambo är. Jag vet att han kommer vara en jättebra pappa till vårt egna barn annars hade jag ju aldrig skaffat barn med honom. Han anstränger sig till och med för att åka och träffa sin bebis från tidigare, flera gånger i veckan fast han behöver stå ut med sitt ex då.
    Det är en självklar jämförelse. Din sambo har redan två barn, som behöver honom även när han får ett tredje. Du tänker helt fel att ni två ska vara i en bebisbubbla medan han lägger undan sina tidigare två barn på en hylla. Ska inte 4-åringen få känna att han fått ett syskon? Om ni envisas med att ni ska få "bonda" med nya bäbisen ifred, ja, då är sambon en usel pappa för sina äldsta två barn och du en usel bonusmamma.

Kanske blir din sambo en bra pappa för ditt barn, men du är helt nöjd med att han är en dålig pappa för sina andra två barn? 

Du verkar också övertygad om hans ex är hemsk. Hur kan du veta det, du har ju bara hans ord på det? Men det är förstås bekvämast för dig att tro det.

Om ni separerar så blir det dig han kommer att kalla hemsk för sin nya. Nej, ni har inga planer på att separera nu men du har ingen aning om hur det blir i framtiden.

Jo, du valde att bli bonusmamman när du valde den här mannen. Att det fungerade bra när du bara behövde träffa 4-åringen varannan helg var ingen garanti för framtiden. Tänk om mamman blir sjuk, då får de bo på heltid hos er. Den nuvarande ettåringen ska väl också bo hos er då.

Nej, ni behöver familjeterapi. Ni är en bonusfamilj, ingen kärnfamilj. Pappan behöver lära sig bli en bättre mer närvarande pappa till ALLA sina barn. Du behöver lära dig att inkludera dina bonusbarn i familjen.
  • Anonym (bonus)

Nu är det för många som skrivit för att ge alla egna svar. Ursäkta för det. Självklart kostar barn pengar, men verkligen inte så mycket som vi betalar hans ex i underhåll för bebisen han har. Kläder kan man ju köpa second hand och maten är gratis om man ammar. Man kan ha tygblöjor istället för engångs. 4 är ju lite dyrare men han har inga fritidsaktiviteter osv så även där tror jag det skulle kosta mer för oss att betala underhåll än att ha honom vv. Men det spelar ingen roll, jag tycker det skulle vara värt det för friden vi skulle få med vårt barn.

Vad gäller att jag vet att han kommer vara en bra pappa för vårt barn även om ni inte tycker han verkar vara en bra pappa nu, så tror jag att hans ex övertygade(/mobbade) honom till att skaffa barn innan han ville egentligen. Det påverkar ju såklart hans relation till dem. Jag och sambon har en mycket bättre relation än vad de någonsin hade, enligt honom själv. Och vi träffades inte genom att han var otrogen som någon frågade. Deras relation var helt över när jag träffade honom. Var en chock att höra att han hade ett ex som var gravid, men jag smälte det för jag visste redan från början att vi är som gjorda för varandra.
    Vårt barn är verkligen planerat och efterlängtat och han är helt med på noterna. Det är jag som kommer vara föräldraledig eftersom vi får in mest pengar på det viset.

Sambon och hans ex har inte varit hos tingsrätten men jag hoppas nästan på att det går dit, för exet vill ha båda deras barn på heltid. Men förstår ju att det blir svårt för henne att få det om min sambo fortsätter säga att han vill ha vv...

Och ni som hintar om att jag borde göra abort kan ju bara dra åt skogen. Det är för sent för det i alla fall även om jag skulle ha velat.

• Anonym (Mhm)
    Anonym (bonus) skrev 2020-12-30 15:56:55 följande:

Nu är det för många som skrivit för att ge alla egna svar. Ursäkta för det. Självklart kostar barn pengar, men verkligen inte så mycket som vi betalar hans ex i underhåll för bebisen han har. Kläder kan man ju köpa second hand och maten är gratis om man ammar. Man kan ha tygblöjor istället för engångs. 4 är ju lite dyrare men han har inga fritidsaktiviteter osv så även där tror jag det skulle kosta mer för oss att betala underhåll än att ha honom vv. Men det spelar ingen roll, jag tycker det skulle vara värt det för friden vi skulle få med vårt barn.

Vad gäller att jag vet att han kommer vara en bra pappa för vårt barn även om ni inte tycker han verkar vara en bra pappa nu, så tror jag att hans ex övertygade(/mobbade) honom till att skaffa barn innan han ville egentligen. Det påverkar ju såklart hans relation till dem. Jag och sambon har en mycket bättre relation än vad de någonsin hade, enligt honom själv. Och vi träffades inte genom att han var otrogen som någon frågade. Deras relation var helt över när jag träffade honom. Var en chock att höra att han hade ett ex som var gravid, men jag smälte det för jag visste redan från början att vi är som gjorda för varandra.

Vårt barn är verkligen planerat och efterlängtat och han är helt med på noterna. Det är jag som kommer vara föräldraledig eftersom vi får in mest pengar på det viset.

Sambon och hans ex har inte varit hos tingsrätten men jag hoppas nästan på att det går dit, för exet vill ha båda deras barn på heltid. Men förstår ju att det blir svårt för henne att få det om min sambo fortsätter säga att han vill ha vv...

Och ni som hintar om att jag borde göra abort kan ju bara dra åt skogen. Det är för sent för det i alla fall även om jag skulle ha velat.

Det är uppenbart att du bara tänker på dig själv. Hans barn behöver ju sin pappa lika mycket som sin mamma. Vad du tycker är smidigast är helt oväsentligt. Självklart vill han ha sina befintliga barn vv av kärlek och inte av ekonomiska själ. Annars skulle du väl inte tycka att han är en bra pappa?

Lycka till!
  • Anonym (Vidrigt)

Du är så jävla naiv. Herregud vilken smörja han lurat i dig, hans stora stygga ex mobbade honom till att skaffa två barn. Är du helt efterbliven? Vet inte vem av er som är den större idioten. Vilket wake up call du kommer att få när han tröttnar på dig och börjar baktala dig inför nästa bimbo han träffar. Stackars barn, befintliga och kommande. Ja, barnen bör vara hos mamman eftersom ni två inte är lämpade att ta hand om barn. Fy vilka hemska människor ni är.
  • Anonym (Mhm)
    Anonym (Mhm) skrev 2020-12-30 16:12:19 följande:

Det är uppenbart att du bara tänker på dig själv. Hans barn behöver ju sin pappa lika mycket som sin mamma. Vad du tycker är smidigast är helt oväsentligt. Självklart vill han ha sina befintliga barn vv av kärlek och inte av ekonomiska själ. Annars skulle du väl inte tycka att han är en bra pappa?

Lycka till!

Själ = skäl
  • Törstiga tuppen

Så mamman ska ta allt ansvar för barnen och även leta kläder på second hand och skrapa skit ur tygblöjor för att din kille ska spara ett par kronor? Är du på riktigt? 
    Kommer du göra liknande uppoffringar om han lämnar dig?
  • Anonym (Ehmmm)
    Törstiga tuppen skrev 2020-12-30 16:27:36 följande:
    Så mamman ska ta allt ansvar för barnen och även leta kläder på second hand och skrapa skit ur tygblöjor för att din kille ska spara ett par kronor? Är du på riktigt? 
    Kommer du göra liknande uppoffringar om han lämnar dig?
    På TS låter det som om barnen alltid kommer att ha tygblöja och få handla underkläder på loppis. Barnen blir äldre och de växer snabbt och ska mamman amma dem tills de går ut ur gymnasiet?
  • Anonym (Mira)

Jag hade generellt aktat mig för en man som talar illa om ex. Och hade definitivt inte skaffat barn med någon så snabbt in i förhållandet. I synnerhet inte om han redan har en bebis att ta hand om. Det går inte ihop att han inte ville ha sina tidigare barn när han skaffar ett till när yngsta bara är en liten bebis.

Du kommer förmodligen att bli förvånad över vad det kostar att ha barn.

Man flyttar inte ut storasyskon när det kommer nya barn i familjen. Känner du några friska fungerande föräldrar som gjort så? Det är skrämmande att du som resonerar så själv snart är förälder. Hur ska du göra om du får ett barn till? Sätta storasyskobet i en korg utanför fattighuset?

Du valde att få barn med en man du knappt hunnit bo ihop med och som har två barn han egentligen inte vill ha.

Kontakta kommunen och be om hjälp. Ni behöver båda stöd i föräldraskap. Det du skriver om barnen är väldigt upprörande för normalt fungerande föräldrar.
Svar på tråden Sambon vill inte betala underhåll