• Kjell2

Kan en privatperson anlita en börsmäklare?

Anonym (Fyrklöver) skrev 2020-12-30 10:20:16 följande:

Jag undrar om man som privatperson kan anlita någon som hjälper till att t ex köpa sälja aktier, hålla stenkoll på de alltså samt hjälpa till att få ihop ett sparande.

Vart i så fall hittar man en professionell sådan person ?

Tacksam för svar

Banker och andra finansinstitut erbjuder denna typ av tjänster, kallas ofta något i stil med  aktiv förvaltning, privat bankning eller asset management.

Nackdel är att de oftast krävs ett större kapital för att du ska vara intressant som kund, gränserna hos t ex SEB är 2 och 10 MSEK beroende på nivå.

Vill du bara ha en översyn av din portfölj och lite generella råd så boka tid med din bank.
  • Kjell2
    Anonym (Fyrklöver) skrev 2020-12-30 10:34:29 följande:

Tack! Jag har fonder men hade behövt lite mer snabba pengar till bostad. Och tänkte då att aktier vet jag flera på jobbet gått mkt plus på. Dock så sitter de ?dag som natt? och köper och säljer och följer allt och det har jag tyvärr inte möjligen till.

Kort tidshorisont och önskemål om hög avkastning är samma sak som hög risk. Går du in med det målet är risken för förlust betydligt större än om du satsar på lång sikt och med mer måttlig avkastningskrav.
Svar på tråden Kan en privatperson anlita en börsmäklare?