• Anonym (Syster)

    Ect behandling

    Hej! Min lillebror har precis genomgått sin 5e ect behandling efter en stark depression. Men efter varje behandling blir han bara yrare och yrare. Ringer och glömmer vad han ville, säger att han inte orkar ses idag, sekunden senare säger han ?kanske kommer förbi ikväll?. Konstiga sms med felstavningar... han säger att han är trött, men han låter jättepigg.

    Vet att minnet kan bli såhär men jag börjar bli orolig för att han tar xanor igen... någon som gjort behandlingen som blivit såhär virrig efter 10 timmar? Och trötta fast pigga? Och inte kunnat skriva ett normalt sms? Svamlat?

  • Svar på tråden Ect behandling
  • Anonym (Min erfarenhet)

    Min pappa genomgick en lång rad ECT-behandlingar för 1,5 år sedan. Depressionen i sig var så djup att han liksom försvann in i den. Kunde inte prata eller ta hand om sig själv, och fick spendera 3 månader på psyk. Han blev sakta men säkert bättre, men depressionen i kombination med ECT-behandlingarna gjorde honom väldigt förvirrad, glömsk och vilsen. Han kunde skriva och säga osammanhängande och förvirrande saker och klarade inte av enklare göreomål så som att hantera bank-ID, betala räkningar, skicka en bild via sms/messenger, betala med kort osv. Väldigt glömsk, och gav olika besked och info till mig och mina syskon. Successivt blev detta bättre efter hand som behandlingarna trappades ut, och återhämtningen fortsatte under lång tid efter att behandlingarna avslutats. Idag lever han självständigt och har inga märkbara men från just behandlingarna. Minnet är som det ska.

    Jag hoppas detta kan ge dig lite ro, och jag hoppas att din bror mår bättre snart :)

  • Anonym (Somi)

    Jag fick ect-behandling och minnet blev rätt påverkat. Minns knappt tiden då jag fick behandlingen, eller vissa saker i nära anslutning till den. Te.x kom min kompis hem till oss, och jag visade henne runt eftersom vi nyss flyttat. Det visade sig att hon redan hade hälsat på tidigare! Trött blev jag också! Ingen aning om hur jag uppfattades utåt när det gällde energi, men den var rätt upp och ned. Det var som att få lite större och större doser energi att fördela över dagen, så även om jag var väldigt pigg ett tag så kraschade jag lite när "dosen" var slut.

    Jag känner att mitt minne har blivit något påverkat även i efterhand, men skulle rekommendera behandlingen utan problem! Hellre lite glömsk än död.

  • urbanlarsson59
    Hemskt att höra. 
     
    Jag hoppas att han hittar en bättre väg till ett bättre mående.

    Det är viktigt att skaffa sig fullständig information om vad psykiatrins ECT-behandling egentligen är.
     
    Tänk på att det finns en baksida till ECT-behandlingarna. Jag tycker att man skall söka sig till alternativa behandlingar istället.
     
    ECT är en omstridd, kontroversiell metod. Många har fått svåra skador som de har anmält och skadestånd har betalats ut i flera fall. Flera har också vittnat i media om förstörda liv och till och med dödsfall. Det finns även åtskilliga vetenskapliga studier mot ECT: Psykiatrins ECT-behandling

     
    Satsa psykiatrins miljarder istället på att lyfta fram och erbjuda alternativa behandlingar. De finns även för riktigt dåligt mående:
    Hur du trots allt kan må bättre 

    Jag tycker att man skall förstärka valmöjligheterna och de mänskliga rättigheterna för de som mår dåligt.
  • Anonym (Somi)

    874941][quote-nick]urbanlarsson59 skrev 2021-01-07 15:15:18 följande:[/quote-nick]


    Hemskt att höra. 
     
    Jag hoppas att han hittar en bättre väg till ett bättre mående.

    Det är viktigt att skaffa sig fullständig information om vad psykiatrins ECT-behandling egentligen är.
     
    Tänk på att det finns en baksida till ECT-behandlingarna. Jag tycker att man skall söka sig till alternativa behandlingar istället.
     
    ECT är en omstridd, kontroversiell metod. Många har fått svåra skador som de har anmält och skadestånd har betalats ut i flera fall. Flera har också vittnat i media om förstörda liv och till och med dödsfall. Det finns även åtskilliga vetenskapliga studier mot ECT: Psykiatrins ECT-behandling
    Psykiatrin ger till och med elchocker till barn i Sverige: 
     
    Satsa psykiatrins miljarder istället på att lyfta fram och erbjuda alternativa behandlingar. De finns även för riktigt dåligt mående:

    Hur du trots allt kan må bättre 
    Jag tycker att man skall förstärka valmöjligheterna och de mänskliga rättigheterna för de som mår dåligt.
    [/quote]

    Tvärtom är ect en mycket beprövad metod, och på rätt indikation mycket effektiv. Tidigare har det säkert funnits en hel del som behandlats på fel indikation och/eller för mycket, vilket gett större konsekvenser.

    Man följer numera upp patienterna i ett nationellt kvalitetsregistee, där man själv rapporterar in eventuella kvarstående men.

    Varför ska man inte ge ect om det funkar? Har du någonsin genomgått en behandling själv?
Svar på tråden Ect behandling