• Habbe

    Har ni också sparat mycket pengar pga Corona?

    2020 har ju varit ett riktigt skitår på många sätt; men något positivt är alla fall att jag gjort av med mycket mindre pengar än normalt.

    Jag har jobbat hemma sedan i mars så inga resekostnader. Nästan 10000 inbesparade pga det. Inga jobbluncher på restaurang; där har man sparat rätt många tusenlappar till.

    Jag har följt restriktionerna noga så nästan ingen shopping förutom mat. Knappt varit på restaurang alls sedan i mars. Har inte summerat totalt; men det är säkert 10.000 tals  kronor som jag sparat i år pga pandemin.

    Hur är det med er andra? Förstår många inte har det lika bra som jag som blivit arbetslösa pga Coronan..

  • Svar på tråden Har ni också sparat mycket pengar pga Corona?
  • Themis

    Ja, det blev en bra slant över.

    Ingen semester utomlands
    Mycket mindre drivmedel
    Inga uteluncher
    Knappt några tillställningar där man ska ha med present eller värdgåva
    Kunde inte hålla fyllajämnt-fest som vi tänkt, minimal midsommar, jul ganska litet  och ingen nyårsfest.

    Sålt ena bilen då en av oss bara behöver vara på jobbet en dag i veckan och det funkar en elmoppe till när det inte är mer än så.

    Men det finns väl lite renovering att göra nästa år också så det går nog åt.


    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • tinus

    Näää, inte har jag blivit rik detta skitår. Har tröstshoppat kopiösa mängder online för att jag varit uttråkad, frustrerad och för att känna lite lycka ibland. Må vara ytligt, men något ska man ju spendera pengar på.

  • riboflavin

    Ja, vi har bägge jobbat platsförlagt men ju inte spenderat speciellt mycket på nöjen/resande. Skulle tro att det handlar om 3-5000 kr/mån i minskade utgifter sen mars.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • MinaBernt

    Nä. Är ensamstående och vabbat sammanlagt tolv veckor sedan mars. Visst har utgifterna blivit något lägre, men det är marginellt. Vabben däremot känner jag av ekonomiskt.

  • svartakatten98

    Förlorade jobbet i mars så nää, typ alla jag känner har förlorat jobb, delar av jobb och företag. Förutom en som jobbar hemifrån (kontorsjobb) Känns så orättvist det här, att de som råkar ha jobb i rätt bransch kan lägga undan en passa pengar medan andra knappt kan betala hyran nu...

  • Frontline

    Ett otroligt bra år ekonomiskt för oss.
    Mer jobb pga Coronan har gett mer pengar och mer jobb har gjort att vi spenderat mindre pengar.
    Fonderna har gått fantastiskt bra.

    Mindre bra är väl att barnen har haft det tråkigt, inte för att vi har varit borta mycket från pga jobb då jag jobbar när dom sover och sover när dom är i skolan, men allt som vi brukar göra har ju liksom brunnit inne så som resor, bio, simhall mm.

    Har betat av en hel del lån och annat med pengarna som vi har sparat..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Jinks

    Sparat men snarare trots corona än på grund av. Känns ändå som att pinka i byxorna. Med den här utvecklingen finns snart inga jobb kvar.

  • Jemp

    Förmodligen, men en hel del vab och sjukskrivning ligger i andra vågskålen.

  • Frontline
    Jinks skrev 2020-12-31 00:49:57 följande:
    Sparat men snarare trots corona än på grund av. Känns ändå som att pinka i byxorna. Med den här utvecklingen finns snart inga jobb kvar.
    Både jag och min fru har fått mer jobb trots Coronan..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Veronica S

    Jag har också sparat pengar. Har fått avboka en stor födelsedagsresa för cirka 15.000 (fyllde jämt) och en födelsedagsfest för cirka 30.000. Har inga resekostnader, aw eller sociala grejer som har kostat. Har shoppat mindre och lagt mindre pengar på nöjen.

    Det som däremot har blivit dyrare är mat. Vi har försökt att beställa hem mycket för att stötta lokala restauranger så vi har "ätit ute" mycket oftare än vanligt. Har också handlat online på coop och ica vilket är mycket dyrare än att handla på plats...

Svar på tråden Har ni också sparat mycket pengar pga Corona?