Inlägg från: Anonym (Zvampen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Zvampen)

"blöjeksem" av bindor ?

En del reagerar med allergi eller överkänslighet på kemikalierna som används för att bleka/behandla bindor och trosskydd.

Blir det för tätt och vått kan man få problem med svamp och vi har alla svamp i underlivet/analen. Det är bara när det blir överväxt av svamp som kroppen ger en symptom som klåda, rodnad eller flytningar.

Testa ett annat märke på binda, lufta underlivet mer (t.ex. gå med bara trosor och binda samt ev. kjol i hemmet så du inte är instängd i tajta byxor hela dagen) och undvik socker den veckan om du tror att det har med svamp att göra.

• Anonym (Zvampen)
    Anonym (Har ett problem) skrev 2020-12-31 14:41:02 följande:
    Om det berodde på svamp så borde jag väl få besvär varje gång av det ? Det var som sagt i höstas som jag fick besväret första gången.
    Det är inte säkert, ibland kan svamp ligga och balansera nära infektion utan att det blir det fullt ut.

Många känner att de är extra sårbara för svamp veckan innan mens eller vid mens, och om man då också får i sig mycket socker samtidigt så kan det räcka.
    Om man PMS-äter sött som jag så känns skillnaden tydligt, för om jag äter samma mängd socker en annan vecka har det inte samma effekt på mitt underliv.

Om du inte har haft rejäla klådbesvär så är det kanske just början till en svampinfektion och då har reaktionen lagt sig igen när du kommit ur den känsligaste delen av cykeln (och/eller ätit mindre sött, om det är en faktor).
Svar på tråden "blöjeksem" av bindor ?