• EpicF

Berätta för dejt om missbruk/prostitution?

Tomelilla15 skrev 2021-01-01 09:11:36 följande:

Du måste berätta men kan ju göra det stegvis. Du måste ganska snabbt säga något om att du varit med om mycket och har en speciell historia men att du kanske inte är redo att prata om allt nu. Berätta något och invänta tillfällen när det passar att berätta mer. Sen tror jag inte man behöver berätta detaljer eller exakt vad man varit med om men hur det påverkade dig och hur du kan påverkas av det numera är något du kanske borde försöka vara öppen med. Det ger en djupare relation att berätta om jobbiga saker man varit med om.

Nej, hon måste inte berätta. Däremot är det bra om hon gör det. Men enbart om hon själv vill.
  • EpicF
    Tomelilla15 skrev 2021-01-01 16:15:57 följande:

Kanske borde ha skrivit det som jag trodde var underförstått: hon måste berätta om hon vill ha en bra relation som bygger på ärlighet och djup emotionell förståelse för varandra. I andra fall bör hon verkligen berätta utifrån sexuell hälsa såvida hon inte är testad och fri från alla sexuellt överförbara sjukdomar. Om hon varken vill ha en djup och bra relation och inte har sexuellt överförbara sjukdomar då håller jag med. Då behöver hon inte berätta.

Fortfarande är det enbart om hin VILL och inget hon MÅSTE.
  • EpicF
    Tomelilla15 skrev 2021-01-01 16:15:57 följande:

Kanske borde ha skrivit det som jag trodde var underförstått: hon måste berätta om hon vill ha en bra relation som bygger på ärlighet och djup emotionell förståelse för varandra. I andra fall bör hon verkligen berätta utifrån sexuell hälsa såvida hon inte är testad och fri från alla sexuellt överförbara sjukdomar. Om hon varken vill ha en djup och bra relation och inte har sexuellt överförbara sjukdomar då håller jag med. Då behöver hon inte berätta.

Inget hindrar henne från att testa sig mot STD. Det är väl förövrigt rätt naturligt att göra när man träffar en ny partner.
  • EpicF
    Tomelilla15 skrev 2021-01-01 18:16:10 följande:

Tänker du typ juridiskt då eller vad är det du utgår ifrån?

Ts är inte skyldig att berätta något om sin bakgrund om hon inte vill.
  • EpicF
    Anonym (J) skrev 2021-01-01 19:08:35 följande:

Och killen är inte skyldig att stanna hos TS om han får veta om hennes förflutet.

Det är bättre för TS att killen sticker innan de gifter sig , skaffar barn , köper hus osv. om han är en person som bryr sig om TS tidigare liv och inte ser TS för vem hon är idag.

Det handlar inte om TS skyldigheter mot killen , utan det är för hennes egen skull hon ska inte slösa tid på en man som ser ner på en kvinna som hon.

Självklart inte.
  • EpicF
    Tomelilla15 skrev 2021-01-01 21:12:14 följande:

Du citerade ju mitt inlägg. Normalt brukar det betyda att man svarat den som skrivit inlägget men ok, vill du köra med andra regler så helt ok.

Sen förstår jag ändå inte vilket perspektiv du utgår ifrån när du säger att ts inte måste berätta. Nej, såklart hon inte måste enligt någon lag eller tvång på annat sätt, ingen dör av hemligheten, ingen har kniv mot strupen... men tråden handlar ju om relationsråd. Ts undrar när det är läge att berätta (underförstått för att värna relationen).

Menar du att relationen kan bli bra även om ts inte berättar något om detta och fortsätter relationen, kanske hela livet, utan att varje sig ts eller partnern far illa på något vis? I så fall får du såklart tro det och gärna berätta hur ts ska tänka kring hemligheten men jag tror då absolut tvärt om. På något sätt och i viss grad måste ts berätta (om än inte allt eller detaljer) för att själv kunna må bra och för partnerns skull (förtydligande om att detta är min uppfattning). Se mitt första inlägg i tråden för en längre beskrivning av vad jag tycker ts ska ta upp.

Perspektiv? Det finns inget. Ts ska berätta om hon vill. Hon måste inte varken utifrån juridiken eller något annat perspektiv.

Vill hon inte berätta så gör hon inte det. Oavsett om de blir en seriös relation med giftemål, barn etc.

Den enda som kan fara ill av att inte berätta är ts, som kan känna på dåligt samvete för att hon inte har varit ärlig.
  • EpicF
    Tomelilla15 skrev 2021-01-02 10:05:34 följande:

Ok, jag lägger ner. Vi har avgrundsstora skillnader i hur vi ser på vad en bra och lång relation ska bygga på.

Förstår inte du att ingen kan tvinga ts att berätta och hon har heller ingen skyldighet att berätta.
Svar på tråden Berätta för dejt om missbruk/prostitution?