Inlägg från: Anonym (Trappa ner?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trappa ner?)

Välja bort karriär? (Långt)

Hej!

Nytt år och nya möjligheter, eller hur?

Jag är för närvarande föräldraledig med mitt fjärde barn. Snart är det dags för min man att vara föräldraledig och mig att börja jobba igen. Inga fler barn planerade. :)

Jag är relativt hög chef och har ett roligt men stressigt jobb. Detsamma gäller min man. Vi båda har höga löner.

Under den här föräldraledigheten har jag börjat fundera på mitt jobb och vilka alternativ som finns.

Det har varit så skönt att vara föräldraledig och verkligen räcka till för mina barn. Alltid ha rätt kläder efter väder, inte glömma matsäck till utflykter, inte stressa över VAB. :)

Ekonomiskt kan min man försörja oss (och är OK med det) så det är egentligen inte en ekonomisk fråga. Jag har gott ställt och även om vi skulle skilja oss så har jag tillräckligt för att inte behöva jobba om jag inte vill. (Inte aktuellt men viktigt för mig att vara självständig). Min man vill inte sluta jobba eller ens gå ner i tid.

Jag funderar nu på mina möjligheter. Mitt nuvarande jobb utvecklar mig, ökar mitt självförtroende och ger mig socialt sammanhang där jag känner mig behövd.

Skulle jag inte jobba alls kan jag inte se att jag skulle bli uttråkad så länge den minsta är under 10 år i alla fall. Jag gillar att vara hemma också.

Bäst hade kanske varit att jobba ca halvtid men då måste jag jobba med något helt annat. Vad?

Jag har ingen direkt fråga men diskuterar gärna med dig som befinner dig i någorlunda liknande situation. Funderar du att kliva ner helt eller delvis?

Har du redan gjort det? Hur har det blivit?

Gott nytt 2021!

• Svar på tråden Välja bort karriär? (Långt)
  • Anonym (Trappa ner?)
    Anonym (Liknande sits) skrev 2021-01-02 13:01:10 följande:

Inte funderat på att anlita en barnflicka kommande 1-2 åren på halvtid, för att underlätta i vardagen?

Vi får också barn 4 snart och båda har krävande jobb. Vi vill båda jobba så mycket som möjligt, men även ha tid för barnen.

Visst det är inte samma sak som att ta hand om barnen helt själv, men helt klart en kompromiss för att underlätta vardagen.

Slippa stressa över VAB (om barnflickan tar de som är mer lindriga). Kanske inte behöva stressa för hämtning varje dag, kanske ha maten färdig när man hämtar själv, etc.

Tack för ditt svar. Vi har haft lite hjälp av släktingar men inte i den omfattningen. Det är helt klart ett alternativ om jag väljer ?jobbspåret?.

Kommer ni ha barnflicka?
  • Anonym (Trappa ner?)
    Anonym (ppp) skrev 2021-01-02 13:21:57 följande:

Jag tolkar inte TS som att hon vill ha avlastning med barnen. Snarare vill hon diskutera hur man kan tänka om man inte ska jobba? Då behöver man inte avlastning för Vab osv, om man är hemma på heltid. 

Jag har inga bra svar TS. Funderar själv på att vara tjänstledig tex från augusti men jag tror inte jag vågar ta steget. Har råd att vara ledig ett år, och jag har några drömmar jag skulle vilja satsa på för att se om det bär. Är inte alls färdigtänkt, så jag har inte sagt något till någon än. Kanske väntar jag ett år till. 

Grrr, jag har skrivit svar som försvunnit två gånger. Jag svarar lite senare idag.
  • Anonym (Trappa ner?)
    Anonym (ppp) skrev 2021-01-02 13:21:57 följande:

Jag tolkar inte TS som att hon vill ha avlastning med barnen. Snarare vill hon diskutera hur man kan tänka om man inte ska jobba? Då behöver man inte avlastning för Vab osv, om man är hemma på heltid. 

Jag har inga bra svar TS. Funderar själv på att vara tjänstledig tex från augusti men jag tror inte jag vågar ta steget. Har råd att vara ledig ett år, och jag har några drömmar jag skulle vilja satsa på för att se om det bär. Är inte alls färdigtänkt, så jag har inte sagt något till någon än. Kanske väntar jag ett år till. 

Jag känner som dig, jag vet inte om jag vågar. Jag har precis tänkt tanken för första gången och har inte pratat med någon om det. Tjänstledigt var ju en intressant tanke, det skulle jag kanske kunna göra under ett par år kanske...

Jag gillar ju mitt jobb men det är tufft med 4 barn.
  • Anonym (Trappa ner?)
    Anonym (Lejon) skrev 2021-01-02 14:10:36 följande:

Vi har båda universitetsutbildning och ansvar på jobbet i form av projekt- och arbetsledning. När vi fick barn gick vi ner till 75%. När yngsta började förskoleklass gick vi upp till 85%, men jag funderar på om det inte är för mycket. Å andra sidan behöver vi pengarna, vi jobbar inte i några pengastinna brancher direkt och är långt ifrån höginkomsttagare. Hade vi haft högre löner hade jag inte tvekat en sekund att jobba 50 eller 75%.

Just att båda jobbar deltid passar oss jättebra. Vi har därmed lika mycket ansvar för hem och barn och vi har tid hela familjen tillsammans.

Jag hade inte velat vara enda föräldern som deltidsjobbade. Tänker att man lever så olika liv då. Den som är hemma mest blir ofrånkomligen familjeprojektledare istället för som nu, att vi gör det tillsammans.

Tack för ditt svar. Som det är idag delar vi helt lika på ansvar för hemmet då vi båda jobbar heltid. Men kvaliteten blir ju därefter, vi håller oss flytande men får stressa många gånger.

Min man tycker att det är gott nog, medan jag funderar på att gå ner i tid/sluta jobba/jobba med annat.

Fick jag välja helt fritt skulle jag gärna jobba 50%, men det är tyvärr helt uteslutet med nuvarande jobb. Men det finns ju andra jobb såklart.

Blir det så så kommer jag helt klart att ta större del av hemmajobbet (men inte allt!). Det blir väl en del av valet så att säga.

Jag skulle gärna se att vi båda jobbade deltid, men då behöver vi båda byta jobb plus att min man inte vill då.

Jag tycker att det är kul att det fungerar för er och jag tror som du säger att det ofta är det bästa att dela lika.
  • Anonym (Trappa ner?)
    Anonym (Sanna) skrev 2021-01-02 15:36:41 följande:

Jag gjorde faktiskt det - när tredje barnet kom! Är gravid med nr 4 nu. Vi har båda TUFFA och välbetalda jobb. Men tiden, tålamodet och orken för alla barnen och hemmet - OCH ett jobb där jag skulle prestera - blev för mycket! För min man med, men i synnerhet för mig som ärligt talat tappade passionen för jobbet och bara längtade efter barnen dagarna i ända...

Så jag sa upp mig. Vi har mycket sparat, och på 'bara' min mans lön kan vi leva gott, men jag har också skyddat min SGI. Nästa (för oss) stora grej vi kommer göra är att down-size:a. Vi ska sälja vår stora, krävande, DYRA, villa och flytta till en lägenhet centralt. En av bilarna ska säljas. Detta kommer frigöra både tid och pengar, så livet med mig hemma fungerar ännu bättre.

Vi tänker inte att vi ska ha det såhär föralltid, men tills yngsta (som jag är gravid med) börjar skolan.

Vad spännande att läsa, vi verkar vara i samma sits. Eller ja, innan du slutade jobba då. Blev det som du tänkte dig?

Jag skulle GÄRNA vara hemma och sköta hem och barn tills minstingen börjar skolan. Det som (bland annat) gör att jag tvekar är att jag är osäker på om jag kan komma tillbaka till min nuvarande karriär efter det. Det är nog uteslutet... Så det blir ett stort beslut.

Skulle också gärna downshifta men där är min man väldigt tveksam och rent ekonomiskt går det ändå.
  • Anonym (Trappa ner?)
    Anonym (Tesla) skrev 2021-01-02 21:00:51 följande:

Det är lite svårt att ge råd utan att veta vilken bransch eller utbildning du har (jag har full förståelse för att du inte uppger det).

Jag och min man jobbar fulltid för att ha råd med allt för att vara helt ärlig. Vi bor i ett hus med renoveringsbehov som kräver sitt (vi hade inte råd med annat för att vara ärlig för priserna är hög där vi bor).

Jag är civilingenjör och jobbar statligt. Det är en blandning av projektledelse och projektmedarbetare i olika projekt. Större och mindre uppdrag så att säga. Samt endel egna ansvarsområden som är kontinuerliga. Efter arbetstiden är slut är det ingen som förväntar arbete av mig (även om jag gör det självmant vid behov). Det är väldigt skönt. Just nu är jag ganska mättad men det handlar egentligen inte om arbetet i sig (eller kanske lite men förvärvsarbete är sällan lika utvecklande som utbildning...) utan om att jag varit där en stund och gärna hade vidareutvecklat mig och saknar mentala utmaningar.

Beroende på din kompetens och erfarenhet kanske det finns något inom din bransch som innebär projektledning av mindre projekt eller chef inom statlig verksamhet (min chef jobbar sällan efter kontorstid ;)).

Jag jobbar inte statligt men kan absolut hitta andra arbetsuppgifter hos nuvarande arbetsgivare (t ex projektledning) som skulle vara möjligt att göra på deltid. Det är dock ett stort beslut för mig då det på något vis betyder att jag lägger min?karriär? bakom mig, alltså min nuvarande bana med chefs- och företagsledande ambitioner. Det låter löjligt när jag skriver det men så är det. :) Så det behöver absolut inte vara svart eller vitt, 100% karriär eller hemmafru. Deltid är nog det jag hade mått bäst av.
  • Anonym (Trappa ner?)
    Anonym (K) skrev 2021-01-03 03:15:16 följande:

Kan inte din man jobba deltid eller vara hemmaman?

Nej han vill inte det. Vi delar båda lika på allt hemmaarbete nu när båda jobbar heltid men jag skulle för egen del vilja trappa ner. Tycker det blir för stressigt medan han tycker att det ändå fungerar.

Tycker generellt att jämlikhet är viktigt (vi har alltid delat på föräldraledighet, VAB, hushållsarbete mm). Så frågan är komplex för mig. :)
  • Anonym (Trappa ner?)
    hammarhajen skrev 2021-01-03 06:54:00 följande:

Jag är tveksam till att en är hemmafru, av de skäl du skriver om. Inte nödvändigtvis att man behöver komma tillbaka till en karriär, men till försörjning och ett sammanhang. 

OM din man skulle bli sjuk eller OM ni skulle skilja er, då måste du kunna få tag på ett jobb och det är inte så lätt om man varit borta en 6-8 år...

Finns det någon möjlighet att jobba 50% på ditt nuvarande jobb, om du tar andra arbetsuppgifter? Tillfälligt byter tjänst men är kvar på samma ställe? I så fall kan du ju testa ett halvår och se. 

Finns det något du skulle vilja plugga? Kanske något som kan gynna din karriär rent av? I så fall kanske du kan läsa på deltid på distans något år?

Jag håller med dig! Rent ekonomiskt kommer jag klara mig utan honom även utan jobb, MEN jag underskattar inte känslan av sammanhang och att få känna sig behövd.

Jag kan jobba 50% om jag byter arbetsuppgifter. Men då kan jag inte sen komma tillbaka till nuvarande karriär. Jag tror det är lättare att vara tjänstledig/plugga något. Bra tips!
  • Anonym (Trappa ner?)
    Anonym (Embla) skrev 2021-01-03 07:32:57 följande:

Jag går i liknande tankar. Hade en spännande men båda fysiskt och psykiskt krävande internationell karriär innan jag fick barn. Vi flyttade hem till Sverige när det var dags att skaffa barn med tanken att ge oss ut igen när barnet blev ett par år. Det gjorde ett jag tog en tjänst på huvudkontor som är bra, bra kolleger, lön, vilkor, uppgifter, men båda mindre intressant och mindre krävande än utlandsjobben. Ena stunden längtar jag vansinnigt tillbaka till det internationella livet, andra sekunden vill jag bara ha bekvämligheten hemma. I synnerhet nu under Covid när jag har jobbat hemma har jag haft en så bra balans mellan jobb och familjeliv. Visst, en hel del kvällsarbete, men utan pendling och kontorstid har jag kunnat lämna och hämta på fsk nästan varje dag och haft tid att vara med barnet de flersta eftermiddagarna. Jag har också kunnat ta extra ledigt tex en dag i veckan när han var mindre, och ca två-tre månaders ledighet under sommaren. Nu är sonen fyra och jag funderar på att gå ner i arbetstid ett par år. Vi vill inte ha mer än ett barn och vill kunna ägna oss åt honom. Det känns som att han växer upp så snabbt nu. Att vara hemmamamma på heltid är inget för mig - jag älskar mitt jobb och behöver den intellektuella stimulansen och mitt samnanhang och egna liv, dessutom är det bättre för balansen i vår familj att båda föräldrarna jobbar deltid och vi kan dela på ansvaret, hjälpas åt med inkomsten och båda ha friheten om vi tex vill hyra ett hus på landet över sommaren eller tillbringa lite längre tid hos släkten utomlands. Men däremot att stanna hemma i Sverige och jobba 50% känns däremot väldigt lockande.

Jag känner igen mig mycket i det du skriver.

Jag får mycket energi och stor del av självbilden kommer från jobbet, så vill eg inte sluta helt.

Jag har ju varit föräldraledig under Covid och vet inte hur företaget ställer sig till att jobba hemifrån.

Kanske jobba hemifrån 2 dagar i veckan skulle minska stressen. Min man blir inte stressad av att hämta/lämna men jag blir det.
  • Anonym (Trappa ner?)
    Anonym (100) skrev 2021-01-03 07:47:51 följande:

100% säker på att ts är chef inom statligt/kommun/landsting

Nej det är jag inte. :) Varför tror du det, bara nyfiken?
  • Anonym (Trappa ner?)
    Anonym (ABC) skrev 2021-01-03 09:29:15 följande:

Jag och min man har tagit gemensamt beslut om att ingen gör "karriär" utan att vi satsar på bra anställningsvillkor. Vi har både yrken där man kan arbeta på profilerade företag med provisionsbaserade löner alternativt satsa på välbetalt chefsspår men har valt att . 

Ni verkar ju vara väldigt medvetna och har gjort bra val hela vägen! Det kanske går även för mig om jag börjar jobba lite mer målmedvetet med det. :)
  • Anonym (Trappa ner?)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-04 12:22:50 följande:

Jag tror den sociala skammen är på väg bort i takt med att fler välbärgade par väljer att kvinnan är hemma. Då blir det lite status att vara hemma.

Du kanske har rätt! Socialt känns det lite jobbigt, jag tror många i min omgivning skulle bli väldigt överraskade. En anledning till att jag är anonym här.
  • Anonym (Trappa ner?)
    Kjell2 skrev 2021-01-04 13:56:59 följande:

Nu verkar du sitta på en rejäl förmögenhet så allt kring ekonomi blir lite krystat. Men om ett hushåll förlorar halva inkomsten så påverkar det rätt ofta. Låt oss säga att du har ca 30 000 kr/mån netto. Det blir över 300 000 mindre per år. Det innebär andra semestrar, andra möjligheter till bostad, påverkar möjligheterna för barnen att ha dyra fritidsaktiviteter mm. En långsikt faktor blir pensionen, jobbar man inte blir det framtida pensionen låg

Att jobba som chef med personal, budget och resultatansvar på deltid är oftast svårt men det inser du nog själv. Vill du under några år jobba deltid ta en diskussion med din chef. Är det en vettig arbetsgivare som tror på dig brukar det gå att ordna andra jobb som är mer anpassat till deltidsjobb. Vet många som gjort så, under några år gå ner på deltid och jobba med sånt där det funkar. Ger att man kan behålla jobbet, behålla sin yrkeskompetens, behålla nätverk och ha en annan roll än att bara vara förälder.

Jag skulle aldrig ens tänka tanken om jag inte hade allt med det ekonomiska helt säkrat, även vid en skilsmässa eller sjukdom.

Jag tror också att jobba deltid är bättre än att inte jobba alls men jag har svårt att se hur det ska gå till bara. :)
  • Anonym (Trappa ner?)
    Anonym (NN) skrev 2021-01-04 14:18:23 följande:

Jag blir lite irriterad på din man här... han har 4 barn men vill inte ändra ett dyft för att få det att gå runt och istället funderar DU på att sluta jobba helt och gå miste om din karriär? Du vill inte känna stressen, att matsäckar glöms osv men tar ni båda verkligen ansvar för det? Eller är det du som håller koll på allt sånt medans mannen går till jobbet och bara jobbar?

Jag hade inte gett upp min karriär i din sits, eventuellt hade jag sett över om vissa uppgifter går att delegera, arbeta en del hemifrån, anlitat städhjälp oftare, nanny i viss mån osv. Karriären måste inte gå i raketfart just nu men ändå finnas där typ hade jag resonerat. Samt om du känner att du är den som redan tar mer av allt sånt ansvar att du lägger mer ansvar på din man i fortsättningen. 

Jag håller med dig till viss del. Och jag tror att lösningen kommer att landa i en kombination av det du nämner.

Men skillnaden ligger i det vi VILL och hur vi känner. Vi delar helt lika idag. Föräldraledighet, VAB, hämta/lämna, skolutflykter/barnens aktiviteter och projektleda familjen. Faktiskt. Skillnaden är att jag blir stressad av att gå tidigt för att hämta eller om jag missar något. Min man bara går från jobbet utan stress. Missar han något med barnen så löser han det bara utan att stressa. Jag vet inte hur han gör! :)
Svar på tråden Välja bort karriär? (Långt)