• Sat 2 Jan 2021 13:53
    2631 visningar
    18 svar
    18
    2631

    Mat att bjuda på utomhus - Tips tack!

    Vi ska ha ett litet födelsedagskalas utomhus. Känner att jag har lite idétorka. Vill bjuda på lunch men tycker det är så tråkigt att grilla korv och hamburgare.

    Ge mig era bästa tips! Det ska va mat som uppskattas av vuxna och barn, och gärna nåt man kan förbereda innan eller att det är enkelt att laga på plats.

    Inte tacos, korv, hamburgare eller pizza ????

  • Svar på tråden Mat att bjuda på utomhus - Tips tack!
  • Sat 2 Jan 2021 14:02
    #1

    Något jag och min familj gillar är att strimla favoritkött och grilla och sen ösa upp i tortillabröd och toppa med sallad och sås.

    Grilla kyckling, fläskfilé, oxfilé, etc.. , lägg bacon i folie , strimla när det är klart.

    Ha en skål med god sallad, gärna lite matig. Toppa med bearnaisesås, bbq-sås eller liknande.

    Lätt att förbereda och ta med för att göra på plats

  • Jonnyn­ilsson
    Sat 2 Jan 2021 14:05
    #2

    Inget recept men ett tips!

    Vi har en stor stekhäll (muurikka) som kan stå över öppen eld eller gasol. På den kan man tillaga samma mat som på en spis inne. Man ställer den så ena halvan är direkt över elden och andra halvan utanför. Då har men en tillagningszon och en varmhållningszon.

    Man kan tillaga precis vad som helst på stekhällen. Vi gräddar bröd, gör paella, köttbullar, fisk. Endast fantasin sätter gränser.

  • Sat 2 Jan 2021 14:15
    #3

    En stor gryta chili-con-carne. Med pinnbröd.

  • Sat 2 Jan 2021 14:16
    #4

    Kanske inte matigt men ett efterrätts-tips! Om ni har tillgång till el; gör våfflor utomhus. Vi brukar göra det på vårvintern. Smeten går att förbereda innan och förvara i pet-flaska (enkelt att hälla ur också). Så sitter vi i någon snödriva på tomten och äter våfflor tillsammans.

    För att göra det lite mer kalasigt så kan man ha roliga saker att sätta på våfflorna. 

  • Sat 2 Jan 2021 14:16
    #5

    Piroger.

  • Sat 2 Jan 2021 14:20
    #6

    Vi gjorde bakad potatis i ugn, delade i halvor, slog in i folie och värmde sedan över öppen eld utomhus och pr med kalla röror. Supergott!

  • Kodia
    Sat 2 Jan 2021 14:23
    #7

    Gulaschsoppa är gott! Det håller sig varmt ganska länge i en stor gryta. Servera med gräddfil och gott bröd.

  • Sat 2 Jan 2021 14:32
    #8

    Kanske grillspett, som var och en plockar oordning själv? Men kan ha bacon, salami, olika goda korvsorter, kött, massa grönsaker som paprika, champinjoner, majskolvar, kokt potatis, mm mm.

    Någon god sås bredvid, kanske en fransk potatissallad med kapris och äpple i?

    Jag brukar undvika att ha kyckling och fläskkött, just med tanke på bakterierna när barnen är med och plockar. (Salmonella mm).

  • Sat 2 Jan 2021 14:43
    #9

    Vad har ni för väder? Själv skulle jag liksom inte känna för att behöva ta av mig handskar och plocka råa matbitar på pinnar eller ösa upp kall potatissallad där duggregnet bara väntar på att bryta ut eller snödrivorna står höga....

  • Sat 2 Jan 2021 14:47
    #10

    Min dotter var på en utomhus middag där dom stekte köttfärs ute på stekhäll och bjöd på tacos.

  • Sat 2 Jan 2021 15:38
    #11

    Tack! Många bra tips! :)
    Troligtvis är vi ca 12 pers och vädret ser ut att bli ca -5 grader, lite mulet men inte snö eller regn. Vi kommer ha tillgång till en grillplats och eventuellt en mindre stekhäll, inte sån jättebamse-muurikka som jag skulle vilja ha dock.

    Våfflor och tacos är bra idéer men alla gästerna gillar inte det.

  • Sat 2 Jan 2021 16:44
    #12

    Varför inte bara köra en stor potatis/rotsaksgratäng och linda in i folie/handdukar/tidningar sen ner i en rumstempererad kylväska, så håller det värmen i ett par timmar.
    Sen kör ni något ni gillar på grillen, halloumi/grillost, kött, grillspett eller vad som helst.

  • Sat 2 Jan 2021 17:50
    #13

    Var ska ni vara? Hemma, i skogen?

    Om ni inte är hemma - hur tar ni er dit? Har ni bil och kan parkera på plats kan ni ju ha vad som helst i princip som kan serveras kallt. Paj, kallskuret och sallad t.ex. Färdigköpt smörgåstårta om det ska vara enkelt

    Ska ni bära allt en längre bit blir det ju lite knepigare. 

    En bunke med couscoussallad och en med pastasallad, plus en låda med skivade stekta kycklingfiléer kanske?

  • Sun 3 Jan 2021 22:17
    #14

    Vi kommer va ute i en trädgård, men vill inte gå in i huset i onödan pga corona.
    Så färdigt som möjligt eller busenkelt att laga är att föredra.
    El finns.
    Vill nog bjuda på nåt varmt. Kallskuret, potatissallad och sånt är jättegott men skulle föredra nåt annat när det är minusgrader ute. Enkelt att servera och äta ute när man helst vill ha vantar på sig.

    Bomba gärna med fler idéer, även om jag redan fått jättebra förslag :)

  • Mon 4 Jan 2021 10:38
    #15

    Vi tänkte göra pinnbröd imorgon. Kan fyllas med smör, nutella eller sån där marmelad utan bitar på plastflaska.

  • Mon 4 Jan 2021 13:11
    #16

    Soppa som serveras i mugg eller kåsa (lättare att hålla om man inte äter vid bord). Färdigbredda mackor med ett par olika pålägg till. Äter jag ute vintertid vill jag gärna ha något varmt. Soppan värmer både händer och kroppen inifrån.

  • Mon 4 Jan 2021 17:54
    #17

    Varm äppeljos med lite kanel i, på termos.

  • Tue 5 Jan 2021 06:42
    #18
    MeraMia skrev 2021-01-03 22:17:18 följande:

    Vi kommer va ute i en trädgård, men vill inte gå in i huset i onödan pga corona.
    Så färdigt som möjligt eller busenkelt att laga är att föredra.
    El finns.
    Vill nog bjuda på nåt varmt. Kallskuret, potatissallad och sånt är jättegott men skulle föredra nåt annat när det är minusgrader ute. Enkelt att servera och äta ute när man helst vill ha vantar på sig.

    Bomba gärna med fler idéer, även om jag redan fått jättebra förslag :)


    Då hade jag lagat i princip vad som helst som går att ta med enkelt, t.ex. en lasagne, och bett de som äger huset att värma upp den i ugnen. Det är ju inget jobb att bara ställa in en form i ugnen och ta ut den sedan.
Svar på tråden Mat att bjuda på utomhus - Tips tack!