• Kentaur

Tips till alla som säger sig inte kunna spara

Themis skrev 2021-01-04 16:59:26 följande:
    Alltså jag beskrev det här ovan: Skär lök i bitar, stek lök direkt i kastrullen, häll på linser, vatten, salt och ev., örtkrydda, klart på åtta minuters koktid.

Om det är "många steg" så undrar jag hur folk orkar gå på toa faktiskt...
    Ha!
    Du har in te sett mig in action i köket.

Skär lök. Betyder kniv. Betyder en eller tre skurna fingrar.

Vet du hur svårt det är att plåstra om sig själv när man blöder som bara den!?

Sen när man hämtat sig från den värsta förblödningen ska man skölja blodet från både lök och kniv och därefter fortsätta hacka.
    Man bävar. Länge.

Sen häller man i resterande lök hel.

Många moment blir det...

• Kentaur
    Ekdahl skrev 2021-01-04 18:24:11 följande:
    En hårt arbetande person med vilja att undvika fattigdom har absolut ingenting att oroa sig för på ålderns höst. De är redan förmögna. Och ju hårdare du jobbar och ju bättre ställt du får desto billigare blir allting. Så det ger ständigt positiva följdeffekter som gör att du hamnar i en spiral mot bekväm förmögenhet.
    Det här säger oerhört mycket om dig. Att du faktiskt inte kan speciellt mycket om samhället du lever i. Snarare att du lever i din egna lilla bubbla och jag får känslan av att du gör allt för att undvika vidga dina vyer.

Det du kommer med är bara rena gallimatias eftersom det är allt annat än undantag. Om det kan man läsa i princip daglidags i dagsmedierna. Det finns helt enkelt inga sådana garantier.
    Det HAR funnits, men det gör inte det längre.
    Du vet, sådana garantier kostar skattebetalarna. Det är därför samhället inte fungerat så på många, många år.
  • Kentaur
    Ekdahl skrev 2021-01-04 18:34:58 följande:
    Du har rätt i att det inte finns några garantier. Du kan ha otur, bli överkörd och bli förlamad som 22 åring. Men dina möjligheter att bli rik är oerhört goda mm du jobbar på det. Vår levnadsstandard är så extremt hög idag att vi kan lägga undan stora delar av vår inkomst, så även för en person med normalinkomst.
    Som sagt s'äger det här mycket om dig, att du inte kan någonting om din samtid eller ens bryr dig om att se utanför din egen bubbla.

Jag rekommenderar att du börjar läsa dagstidningar, förslagsvis DN.
  • Kentaur
    Ekdahl skrev 2021-01-04 18:40:56 följande:
    Jag följer med i nyheterna. Att det fins fattiga människor betyder inte att de inte hade kunnat bli rika med en annan livsstil.

På vilket sätt menar du att en vanlig person inte kan bli förmögen om han vill? Och med förmögen nmenar jag inte hundratals miljoner utan att personen bor bra, lever bra och har en buffert så att han inte behöver oroa sig för pengar.
    Jag sa att du bör börja läsa nyheterna. Den som gör det förstår varför du har fel. Det här kallas allmänbildning. Det är sådant alla förutsätts kunna.
    Det finns ingen som helst anledning att undervisa dig till att bli allmänbildad utan du måste läsa dig till det själv.

• Kentaur
    Ekdahl skrev 2021-01-04 18:48:40 följande:
    Nej, det är det du som borde.
    Du har jullov?
  • Kentaur
    Ekdahl skrev 2021-01-04 18:55:05 följande:
    "Fiskelagen innehåller de grundläggande bestämmelserna om rätten att fiska. När det gäller var man får fiska skiljer man på allmänt vatten, enskilt vatten och så kallat enskilt frivatten.

Allmänt är sådant vatten som inte ingår i fastighet och finns utmed kusterna och i de stora sjöarna Vänern, Vättern, Hjälmaren och Storsjön."
    www.havochvatten.se/vagledning-foreskrifter-o...

Finns som sagt gott om vatten att fiska i gratis över hela landet.
    Eh?
    Annars mår du bra?

Du missade att jag frågade om du har jullov?
  • Kentaur
    Themis skrev 2021-01-04 18:57:49 följande:
    Varför argumentera med en blind om färg? 
    Solig
Svar på tråden Tips till alla som säger sig inte kunna spara