• Linda5

    Tips till alla som säger sig inte kunna spara

    Skapar en tråd eftersom många säger sig inte ha möjlighet att spara.
    Nu finns alla möjligheter att spara pengar. Under januari o februari kan man köpa det mesta vääääldigt billigt. 
    Främst matkontot kan bli nästan 0kr.
    Passa på att handla på kort datum och bunkra till resten av året. 
    Spara det som blir över, det gör att du kan bunkra med de medlen senare och inte behöver betalla fullpris på mat. 
    Gör du så, har du snabbt en buffert ( 3 månadslöner på banken)
    Fyll på med tips till dom som behöver hjälp.

    Julskinkorna kommer för 19.90/kg 
    Tärna ner och använd till:
    pastasås massor av olika varianter
    pizza
    pålägg
    pulled pork
    m.m.

  • Svar på tråden Tips till alla som säger sig inte kunna spara
  • Jamesdio

    Om det ändå vore så enkelt...

    Bor i ett litet samhälle med liten ICA-affär. Handlade igår och det fanns två julskinkor nedsatta till typ 36 kr/kg. Men det var för dyrt för min budget och vi vill inte äta julskinka i tre veckor.

    Har man inte råd att spara har man oftast inte pengar att lägga ut för att kunna bunkra billiga varor.

  • Ekdahl
    Linda5 skrev 2021-01-04 10:30:40 följande:

    Skapar en tråd eftersom många säger sig inte ha möjlighet att spara.

    Nu finns alla möjligheter att spara pengar. Under januari o februari kan man köpa det mesta vääääldigt billigt. 

    Främst matkontot kan bli nästan 0kr.

    Passa på att handla på kort datum och bunkra till resten av året. 

    Spara det som blir över, det gör att du kan bunkra med de medlen senare och inte behöver betalla fullpris på mat. 

    Gör du så, har du snabbt en buffert ( 3 månadslöner på banken)

    Fyll på med tips till dom som behöver hjälp.

    Julskinkorna kommer för 19.90/kg 

    Tärna ner och använd till:

    pastasås massor av olika varianter

    pizza

    pålägg

    pulled pork

    m.m.


    Den enda som inte kan spara är den som är lat...
  • Ekdahl
    Jamesdio skrev 2021-01-04 10:37:57 följande:

    Om det ändå vore så enkelt...

    Bor i ett litet samhälle med liten ICA-affär. Handlade igår och det fanns två julskinkor nedsatta till typ 36 kr/kg. Men det var för dyrt för min budget och vi vill inte äta julskinka i tre veckor.

    Har man inte råd att spara har man oftast inte pengar att lägga ut för att kunna bunkra billiga varor.


    Men till Donken finns det tid och pengar...

    Ju mer insatt man blir ju mer inser man att de som är fattiga ständigt lever efter behovstillfredsställelse. Och då planerar man inte, man köper skräp dyrt och skapar sig direkt korkade vanor som spel, tatueringar och rökning.
  • hammarhajen
    Jamesdio skrev 2021-01-04 10:37:57 följande:

    Om det ändå vore så enkelt...

    Bor i ett litet samhälle med liten ICA-affär. Handlade igår och det fanns två julskinkor nedsatta till typ 36 kr/kg. Men det var för dyrt för min budget och vi vill inte äta julskinka i tre veckor.

    Har man inte råd att spara har man oftast inte pengar att lägga ut för att kunna bunkra billiga varor.


    Nu tipsade ju TS om att frysa ner julskinkan, så att man inte behöver äta upp hela direkt... 
  • neverpreggo

    Jag har själv tänkt köpa en nedsatt julskinka men vet också att många handlar på det viset jämt och det inte direkt leder till 3 månadslöner på kontot. Är en jävel på extrapriser men har låg inkomst. Skulle varken ha plats eller må bra av att enbart leva på skinka i flera månader heller :P

  • Fjäril kär

    Hur ska man kunna spara av något som inte finns?

    Du förutsätter att folk slösar det man kan spara men så enkelt är det ju inte.

  • Ekdahl
    Fjäril kär skrev 2021-01-04 11:11:10 följande:

    Hur ska man kunna spara av något som inte finns?

    Du förutsätter att folk slösar det man kan spara men så enkelt är det ju inte.


    Om man nu inte har nytta av TS tips pga svag ekonomi kan man börja med att fundera på sina inkomster.
  • Orangebeans

    Då ska man ha pengar att bunkra för. Det finns folk som inte/knappt inte har råd att köpa den mat de behöver för nuvarande vecka/månad, även om det skulle vara på extrapris.

    För övrigt så, om jag ser till butikerna här så finns det inte ens några prissänkningar på maten, i alla fall inga större.

  • Sven19
    Orangebeans skrev 2021-01-04 11:29:08 följande:

    Då ska man ha pengar att bunkra för. Det finns folk som inte/knappt inte har råd att köpa den mat de behöver för nuvarande vecka/månad, även om det skulle vara på extrapris.

    För övrigt så, om jag ser till butikerna här så finns det inte ens några prissänkningar på maten, i alla fall inga större.


    De flesta har ändå lite marginal så att de kan göra större inköp när det är lägre priser. Det är altid billigare om man handlar i en större affär än en mindre.
  • Linda5
    Orangebeans skrev 2021-01-04 11:29:08 följande:

    Då ska man ha pengar att bunkra för. Det finns folk som inte/knappt inte har råd att köpa den mat de behöver för nuvarande vecka/månad, även om det skulle vara på extrapris.

    För övrigt så, om jag ser till butikerna här så finns det inte ens några prissänkningar på maten, i alla fall inga större.


    Märkligt. Ibland känns det som att en del inte ser skogen för alla träd.
    Många skriver att i min affär eller i min by är det aldrig billigt. Har åkt nästan hela sverige runt med husvagn och i varje liten byhåla/affär hittar jag en liten hörna med kort datum varor.
    Om man vill så kan man, men viljan måste finnas och man får kanske äta enformigt ett litet tag för att få igång cirkeln. Men när det sen börjar snurra så flyter det på.
Svar på tråden Tips till alla som säger sig inte kunna spara