• TheDucky

Tips till alla som säger sig inte kunna spara

Bor själv på västkusten så hade haft möjligheten att ta mig till havet på 15 min till fots. Men jag kan inte direkt göra ett fiskespö av en pinne, snöre och en säkerhetsnål. Utan jag hade behövt lägga 1000 kr på rätt billigt spö, lina och drag. Sen hade jag fått stå ett antal timmar för kanske få en fisk. Då är trolla mer effektivt men då behöver du en båt+ fiskegrejer. Det blir liksom inte lönsamt om man inte redan har det som en hobby eller kan låna av någon.

Är själv ett fan att handla saker på extrapris men vi har ingen jättefrys i våran hyresrätt och jag planerar mina inköp noga för att få plats. Att få tag på en gratis frysbox är inte helt omöjligt här men det är inte vanligt att folk skänker bort en. Sen har jag ingen bil eller körkort så hur skulle jag få hem den? De drar extra el och jag hade fått trolla med att få plats med den i vår redan trånga bostad. Ska jag besöka många affärer med extrapris är det 40 min buss och sen får jag lägga några timmar att ta mig emellan alla. I covid tider känns det olämpligt.

Även om det är en idé som vissa hade kunnat använda sig av så är det ingen magisk lösning.

• TheDucky
    Ekdahl skrev 2021-01-05 06:16:44 följande:

Om du nu tycker att fiske är för svårt så börja att lägga mer tid på att laga mat och att baka själv. Ger en mer aktiv livsstil, du får godare och bättre mat och dessutom sänker du sina kostnader.

Suck detta var en förklaring att det inte bara är att gå och fiska som du tror. Jag kan fiska och men har inga grejer för jag tycker det är slöseri av min tid och pengar. Sen så för att fånga öring och hongädda måste man ha kunskap än bara gå till havet med en pinne.

Och jo tack jag både bakar och lagar mat från grunden.

Ditt inlägg visar bara på att du har taskig läsförståelse. Då jag ingenstans har skrivit att jag behöver dra ner mina matkostnader utan att allas livsituation ser olika ut.
  • TheDucky
    Ekdahl skrev 2021-01-05 14:33:05 följande:

Fast det är ju du som har dålig läsförståelse och inte läser vad jag skriver. Detta är inte en fråga om fiske inte eller inte, utan att hitta det man kan göra för att förbättra sin livssituation. Dels beträffande kostnader men också beträffande inkomster och investeringar.

Och val du gör idag eller väljer att inte göra kan få konsekvenser lång tid framöver.

Haha nej det är du tror som jag behöver dina råd. Jag påpekar svårigheterna att använda sig av fiske och frysbox som någon magisk fix för någons ekonomi. Och vet fler har samma bostadsituation som mig. Nu har jag inte det så dåligt ställt att jag behöver minska mina matkostnader kraftigt och har sparande. Men att säga till någon som lever på lite pengar att de ska ut och fiska för att spara pengar är nonchalant, kan du fiska själv?
  • TheDucky
    Ekdahl skrev 2021-01-05 17:55:50 följande:

Ja, och det är därför jag vet att det kan vara ett billigt och funktionellt sätt att få in kvalitativa och nyttiga råvaror till middagen. Du pratade om olika livssituationer men tycks uppenbarligen inte förstå att det faktiskt finns de av oss som har kunskapen och livsmiljön för att ha det så.

Du hade det inte så? Gör då något annat. Det är passiviteten, lättjan och den kortsiktiga behovstillfredsställelsen som är problemet i den moderna människans liv. Sen får de som lever så betala priset för sin brist på långsiktighet.

Fast det är ju inte billigt kortsiktigt. Iaf inte när man kör havsfiske. Jag anser fiske är en hyfsat dyr och tidsödande hobby och inte direkt för folk som verkligen lever på inga pengar. Bara för jag har kunskap om fiska, rensa och filéa fisken betyder inte det att jag tycker det roligt eller avkopplande.

Ja jag har många kreativa intressen jag sysslar med så det behöver du heller inte råda mig om.

Men jag tänker att oftast de som inte sparar har inte möjlighet att göra det för de har en låg lön och måste vrida och vända på varje krona.

Då är fiske och jakt urusla förslag för de kostar pengar att utöva men du som har 30 000 ut och din fru har lika mycket har ju råd att lägga ut den kostnanden för sånt.

Då är det ett bättre förslag att plocka bär, svamp, nypon vid säsong om man har lätt att ta sig till en skog.
Svar på tråden Tips till alla som säger sig inte kunna spara