Tips till alla som säger sig inte kunna spara
Bor själv på västkusten så hade haft möjligheten att ta mig till havet på 15 min till fots. Men jag kan inte direkt göra ett fiskespö av en pinne, snöre och en säkerhetsnål. Utan jag hade behövt lägga 1000 kr på rätt billigt spö, lina och drag. Sen hade jag fått stå ett antal timmar för kanske få en fisk. Då är trolla mer effektivt men då behöver du en båt+ fiskegrejer. Det blir liksom inte lönsamt om man inte redan har det som en hobby eller kan låna av någon.
Är själv ett fan att handla saker på extrapris men vi har ingen jättefrys i våran hyresrätt och jag planerar mina inköp noga för att få plats. Att få tag på en gratis frysbox är inte helt omöjligt här men det är inte vanligt att folk skänker bort en. Sen har jag ingen bil eller körkort så hur skulle jag få hem den? De drar extra el och jag hade fått trolla med att få plats med den i vår redan trånga bostad. Ska jag besöka många affärer med extrapris är det 40 min buss och sen får jag lägga några timmar att ta mig emellan alla. I covid tider känns det olämpligt.
Även om det är en idé som vissa hade kunnat använda sig av så är det ingen magisk lösning.