• Litorina

Tips till alla som säger sig inte kunna spara

Linda5 skrev 2021-01-04 14:28:55 följande:

Det är också ett aktivt val. Är med i en skänkes grupp och fick en frysbox. 

Det finns lösningar för att minska kostnader. Man måste däremot vilja själv.

Så bra för dig. Vi skulle också vilja ha en större frys men den skulle få stå inklämd mellan sängen och balkongdörren i så fall. Något som kännetecknar att ha ont om pengar är ju liksom att inte bo särskilt stort. Säg en familj med tre barn i en två- eller trerumslägenhet. Var ska de ställa en extra frysbox?

(Vi har inte ont om pengar, jag använde bara vår lgh som exempel.)

Eftersom du tar dig friheten att diktera vad andra borde göra tar jag mig friheten att göra detsamma: bli ödmjuk.
  • Litorina
    Themis skrev 2021-01-04 15:34:10 följande:

Jag håller med om att orken kan försvinna ibland, har själv levt med först extrem och sedan måttlig trötthet i åtta månader efter covid.

Men hur svårt är det att bära hem en påse linser istället för en skinka då?

Det tar bara 15 min att göra en nyttig och matig soppa.

Det är inte jobbigare om man har det som rutin, men att ändra rutiner och vanor när man bara har näsan ovanför ytan är betydligt jobbigare. Jag lagar mat på linser ofta, men jag kan ändå förstå att det tar emot att ta reda på hur man gör det så om man tex är trött eller deprimerad. Då är man ju liksom glad om man orkar handla och fixa mat öht.
  • Litorina
    Linda5 skrev 2021-01-04 16:30:06 följande:

Det blir ju ganska tydligt i denna tråden.

Jag vill inte handla så

Jag kan inte handla så

Jag vill inte äta det/sånt

Jag kan inte äta det/sånt

Viljan finns inte till att lösa sina problem utan man har ursäkter till att inte lösa det istället. 

Vi vänder oss inte emot dina tips utan din inställning att alla kan göra så. Jag kan göra i princip allt du föreslagit, men är för den skull inte dummare än att jag inser att det är för att jag är frisk och pigg, har ok storlek på kyl och frys, goda kunskaper i matlagning och pengar sparade som jag kan köpa storförpackningar för.

För några år sedan läste jag en intervju med en hemlös som beskrev just det här problemet när det dragits till sin spets. Har man ingenstans att förvara eller tillaga mat blir maten vääääldigt dyr. Så klart finns det sedan en gråzon mellan hur han och du lever. Men jag vet många som bott med trinettkön och liten kyl med frysfack. Och för dem är det svårare än för tex mig att äta billigt.
  • Litorina
    Litorina skrev 2021-01-04 16:41:30 följande:

Vi vänder oss inte emot dina tips utan din inställning att alla kan göra så. Jag kan göra i princip allt du föreslagit, men är för den skull inte dummare än att jag inser att det är för att jag är frisk och pigg, har ok storlek på kyl och frys, goda kunskaper i matlagning och pengar sparade som jag kan köpa storförpackningar för.

För några år sedan läste jag en intervju med en hemlös som beskrev just det här problemet när det dragits till sin spets. Har man ingenstans att förvara eller tillaga mat blir maten vääääldigt dyr. Så klart finns det sedan en gråzon mellan hur han och du lever. Men jag vet många som bott med trinettkön och liten kyl med frysfack. Och för dem är det svårare än för tex mig att äta billigt.

Hehe. TrinettKÖK, skulle det stå.
  • Litorina
    Themis skrev 2021-01-04 16:59:26 följande:

Alltså jag beskrev det här ovan: Skär lök i bitar, stek lök direkt i kastrullen, häll på linser, vatten, salt och ev., örtkrydda, klart på åtta minuters koktid.

Om det är "många steg" så undrar jag hur folk orkar gå på toa faktiskt...

Jag vet deprimerade som har glömt hur micron funkar eller haft som projekt för dagen att klä på sig. Det är så klart inte något som gäller gemene låginkomsttagare, men det är viktigt att förstå hur dålig man faktiskt kan vara utan att för den skull bli inlagd. För en frisk person är det så klart inga problem att koka linssoppa, men som nämndes är många av de med lägst inkomst inte friska. Sjuk och dålig ekonomi går ju ofta hand i hand. En jag känner orkade inte ansöka om bidrag från soc. Där kan vi snacka dålig ekonomi. Som tur var fanns familj som ryckte in.
  • Litorina

Alltså jag beskrev det här ovan: Skär lök i bitar, stek lök direkt i kastrullen, häll på linser, vatten, salt och ev., örtkrydda, klart på åtta minuters koktid.

Jag vet deprimerade som har glömt hur micron funkar eller haft som projekt för dagen att klä på sig. Det är så klart inte något som gäller gemene låginkomsttagare, men det är viktigt att förstå hur dålig man faktiskt kan vara utan att för den skull bli inlagd. För en frisk person är det så klart inga problem att koka linssoppa, men som nämndes är många av de med lägst inkomst inte friska. Sjuk och dålig ekonomi går ju ofta hand i hand. En jag känner orkade inte ansöka om bidrag från soc. Där kan vi snacka dålig ekonomi. Som tur var fanns familj som ryckte in.
  • Litorina

För inte så länge sedan var det en här på FL som kunde uttrycka sig bra i skrift och kunde resonera teoretiskt, men som hade problem eftersom boendestödet inte kom och hon inte kunde tvätta själv just pga att det var ett jobb med för många delmoment. Så ja, att steka lök, hälla i linser mm kan vara för många steg.
  • Litorina
    Ekdahl skrev 2021-01-04 17:41:12 följande:

Den billiga maten är oftast den mest hälsosamma och dessutom god. Men det kräver ju också att man lagar den.

Det är så gott som helt riktigt även enligt mig. Det som flera upplever som ett problem med TS resonemang är att hen idiotförklarar de som inte gör som hen föreslår. Riktigt så enkel är inte världen. Alla har inte förmåga att genomföra hens förslag.
  • Litorina
    Mouch skrev 2021-01-05 20:43:04 följande:

Att läsa den tråden är både bisarrt och tragiskt. En person startar en tråd i syfte att hjälpa andra, och det hela slutar i pajkastning om semantik och tjafs om verkligen alla har nytta av specifika tips. Jag tar mig friheten att föreslå ett par saker som kanske kan höja kvaliteten på diskussionen.

Om du får impulsen att opponera dig mot ett tips för att inte alla kan ha nytta av? skriv då inget negativt om det om du inte själv har ett alternativt tips som alla, och då menar jag verkligen alla, har nytta av. Din negativitet bidrar inte med något. Istället för att skriva något negativt, kom med ett eget tips. Eftersom du vet att alla inte hade nytta av det första, kanske finns det någon därute som kan gynnas av ett annat tips?

Vi kanske till och med kan komma med några tips hur man kan stötta och hjälpa de personer som har det så illa ställt att de t ex inte orkar laga mat själva m.m. och inte kan tillgodogöra sig vissa tips? Jag tror inte de tar illa upp av att vi delar tips de inte har nytta av här, men vi behöver inte glömma bort dem för det.

Eftersom det i tråden finns exempel dels på personer som ifrågasätter varför man ska köpa julskinka på rea, göra linssoppa och få bättre ekonomi eftersom man ändå inte får börja köpa oxfilé och delikatesser efter några månader, och personer som säger att man måste ha pengar för att kunna spara (storpack, köpa på erbjudanden, kanske spara till hemkörning av den där extra frysen för de som har tur nog att både hitta en som skänkes bort och har tillräckligt stort boende). Kan inte ni prata ihop er? Att ni lär er lite av varandra låter ju som en fantastisk idé!

I tråden finns också personer som är väldigt duktiga på att leva så snålt som det bara går. Personer som tyvärr inte haft nytta av något av tipsen här då de varit alldeles för självklara. Kan inte ni dela med er av era bästa tips som inte tagits upp ännu? Antalet tips hittills drunknar ju tyvärr i pajkastningen, så det bör massor av nyttiga tips om vi samarbetar. Att ett tips redan var självklart för dig är ju inte direkt intressant för övriga att få veta.

Avslutningsvis, sluta vara så förbannat negativa! Vem tror ni kommer bli inspirerade av att förbättra sin situation av att läsa era inlägg här? Om ni inte gillar något som skrivs, kom med egna förslag eller verkligt konstruktiv kritik för hur existerande förslag kan bli ännu bättre!

Det finns många trådar här på FL med spartips. De är trevliga, peppande och kreativa. De har ofta ingången Hej här är mitt spartips, fyll på med era! Tipsen ges utan åsikter om hur andra spenderar sina pengar.

TS uttrycker sig istället dömande och ifrågasättande. Hen skriver tidigt om De som säger sig inte kunna spara. Redan där har hon satt sig på sin höga häst och påstår att hom minsann vet bättre och mer om hur de här personernas ekonomi och livssituation ser ut än de gör själva. Det är det många reagerar mot.

I tråden har även flera, kanske inte just TS, uttryckt sig väldigt okunnigt om psykisk sjukdom och psykiska funktionshinder. Det har inte gjort stämningen bättre. Den okunnigheten är ett kapitel för sig. Den dyker upp då och då här på FL och jag tycker att det är beklämmande hur låg kunskapsnivån är hos somliga.
  • Litorina
    Kusinen skrev 2021-01-06 10:22:18 följande:

Man måste ha väldigt låg månadslön om man ska tjäna in 3 månadslöner snabbt bara på att äta billig skinka (eller billig mat generellt) eller ha extremt höga matkostnader idag.

Tänkte också på det. När jag hade som minst pengar hade jag 7000 kr/mån. Tre månadsinkomster motsvarade alltså 21 000 kr. Hyran tog hälften. Maten utgjorde knappt 1000. Typ 1000 kr kunde ibland läggas undan när el, kläder, telefon, kåravgift (obligatoriskt då), försäkring, busskort mm också betalats. (Men skulle det köpas studielitteratur den månaden var det ajöss till den tusenlappen.) Två år hade det tagit mig att spara in 3 månadsinkomster. Det är väl inte så jättesnabbt i mitt tycke.
  • Litorina
    annakarlsson skrev 2021-01-04 18:17:25 följande:

Hon skrev bättre än de flesta och jag som inte viste bättre då skrev att hon skulle ta sig i kragen. Jobbigt att bli påmind om hur dålig koll jag har på en del saker.

Måste bara skriva att jag blev så glad av det här inlägget. Det är FL när det är som bäst. Folk möts och lär sig saker och förstår varandra bättre. Så fint.
Svar på tråden Tips till alla som säger sig inte kunna spara