• Ätaätas03

    Kan jag bli längre???

    Hej jag är en kille på 17 år, men min läkare säger att min kropp är som en 16 årings kropp. Jag är ganska liten jämfört med de andra 17 åringarna. Jag är 154 cm, som ni säkert förstår så känns detta riktigt jobbigt för mig eftersom de flesta vill ha en lång kille. Jag vill även bli längre för då ser jag även äldre ut, jag fyller 18 åm några dagar och jag får fortfarande visa leg när jag ska handla te.x nocco. Vet någon om man kan träna eller liknande för att bli längre?,

    (jag vill ej göra operation då de kostar för mycket pengar och då riskerar jag även att få komplikationer)

  • Svar på tråden Kan jag bli längre???
  • CitronTulo

    Är du bara kort, eller är du lite sent utvecklad? Har du gått igenom puberteten samtidigt som dina jämnåriga kompisar?

  • Anonym (Anonym)

    Nej du kan inte bli längre, varken genom träning eller nåt annat. Hur långa är dina föräldrar? Har du nån hormonrubbning som gör att du inte blir längre?

    Man kan operera sig för att bli längre men det görs så klart inte i Sverige, det tar lång tid innan man är klar eftersom man behöver flera operationer och under tiden har man väldigt ont. Kort sagt går det ut på att bryta benen om och om igen och låta dem läka ihop en liten bit ifrån varandra. Dessutom är det långt från riskfritt så klart, både på kort och lång sikt.

    Du behöver sluta fred med att du inte blir längre än vad du är nu, och det finns gott om korta tjejer också.

  • Anonym (Ja du)

    Utan operation är det sträckbänk som gäller.

  • Ätaätas03
    CitronTulo skrev 2021-01-04 20:03:48 följande:

    Är du bara kort, eller är du lite sent utvecklad? Har du gått igenom puberteten samtidigt som dina jämnåriga kompisar?


    Ja jag har gått igenom puberteten som mina jämnåriga kompisar , jag e bara kort
  • Anonym (Biobonus)

    Du kan fortfarande växa mer, så här skriver Lars Hagenäs, docent, barnläkare, Astrid Lindgrens Barnsjukhus, Stockholm:

    Pojkarna uppnår sin slutlängd i arton- till nittonårsåldern. Ett barn med tidig pubertet kan emellertid ha vuxit färdigt redan i femtonårsåldern medan tillväxten kan fortsätta efter 20-års åldern för ett barn med utpräglat sen pubertet. I den svenska tillväxtstudien av barn i Solna födda omkring 1955 var den återstående tillväxten för sent mognande pojkar 2,6 cm mellan 18-21 år och 0,3 cm mellan 21 och 25 år. De sent mognande som utgjorde 23 % av alla pojkar hade sitt tillväxtmaximum (PHV, peak height velocity) genomsnittligt vid 15,6 års ålder jämfört med genomsnittet 14,0 för hela populationen.

  • Anonym (Cnm)

    Har du asiatiskt ursprung eller västerländskt?

  • Ätaätas03
    Anonym (Cnm) skrev 2021-01-05 23:47:56 följande:

    Har du asiatiskt ursprung eller västerländskt?


    Jag är helsvensk
  • Anonym (Cnm)
    Ätaätas03 skrev 2021-01-06 10:33:58 följande:

    Jag är helsvensk


    Okej.
  • Anonym (Mamma)

    Drick mycket mjölk. De som dricker mycket mjölk blir något löngre. Dels finns det mycket näring i mjölk, dels finns det en tillväxtfaktor i mjölken för att kalvarna skall växa. Ät också mycket proteinrik kost samt över huvudtaget mycket och nyttig mat, inte godis och läsk, då växer man bara på bredden.Har du växt färdigt så har du. Men om du har lite tillvöxt kvar kan du optimera den genom att äta bra. Samt sova mycket, sömnen är också viktig. 

Svar på tråden Kan jag bli längre???