Anonym (Genetik) skrev 2021-01-07 21:29:30 följande:
Finns det kortvuxna personer i din släkt?
Att som ung man vara 154 cm lång är inte normalt, iallafall inte här i Sverige. Man kan ju fråga sig varför dina föräldrar inte reagerat och agerat tidigare, innan du kommit igenom puberteten?
Det finns genpaneler (analys av ett antal gener som är associerade med kortvuxenhet) avseende kortvuxenhet, jag skulle be om en remiss till närmaste klinisk genetiska mottagning.
Jag är även stelopererad i ryggen vilket resulterar i att jag inte kan växa på ryggen utan bara benen
Ätaätas03 skrev 2021-01-04 19:57:01 följande:
Hej jag är en kille på 17 år, men min läkare säger att min kropp är som en 16 årings kropp. Jag är ganska liten jämfört med de andra 17 åringarna. Jag är 154 cm, som ni säkert förstår så känns detta riktigt jobbigt för mig eftersom de flesta vill ha en lång kille. Jag vill även bli längre för då ser jag även äldre ut, jag fyller 18 åm några dagar och jag får fortfarande visa leg när jag ska handla te.x nocco. Vet någon om man kan träna eller liknande för att bli längre?,
(jag vill ej göra operation då de kostar för mycket pengar och då riskerar jag även att få komplikationer)
Jag är även stekopererad i ryggen vilket resulterar i att jag inte kommer växa på ryggen utan bara på benen