Anonym (orolig) skrev 2021-01-05 08:22:40 följande:
Ja det är sant hon borde röra sig än mer, det är svårt att motivera henne att gå ut och leka när det regnat nästan dagligen i två månader. Men vi köpte just dance med kamera till henne i julklapp och det dansar och sig svettig på nästan dagligen. Under vår/sommar/höst är hon gärna ute mycket och cyklar, hoppar studsmatta, leker i skogen mm. sen älskar hon att vara på studsmatteparken och simhallen men det är svårt i dessa coronatider. Min syster har en jämngammal dotter som småater konstant och sitter mest med mobil/dator och hon är pinnsmal. Det känns olustigt när man försöker vara strikt med vad hon äter och försöker aktivera men det går bara uppåt.
Jag förstår att det är knepigt. Toppen med Just Dance!
Rörelse tänker jag att man inte kanske behöver
motivera en 8-åring till. Ni vuxna bestämmer ju vad familjen gör och jag tänker att man kan behöva "tvinga" ut både barn och vuxna ibland. "Idag ska vi åka till staden X efter frukost och promenera till utsiktsplatsen Y!" En del faller i fällan att tro att rörelse måste vara roligt, men mycket vi gör är ju inte alltid roligt - borsta tänder, gå till skolan, åka och handla mat etc.
Organiserad träning eller aktivitet kanske ska vara rolig och bygga på glädje, men rutinen att gå ut varje dag kan jobbas in mer som "så här är det". Undvik som sagt att prata vikt, men oavsett om man VILL eller GILLAR att röra sig så mår allt inne i kroppen bra av rörelse.
I skolan tvingas de också ut på rast (i alla väder), så de är vana även om det gnälls. Ni kanske behöver styra upp lediga dagar lite mer, t.ex. göra en utflykt varje ledig dag. Ta bilen till ett nytt promenadområde, ha en lekpark som mål eller grilla i skogen. Som du skriver faller mycket bort i coronan, men det skapar också utrymme att göra mer utflykter eftersom det är färre kalas, biobesök och sånt. Det går ju verkligen att prata med barn om, att det inte är nyttigt för varken huvudet eller kroppen att sitta inne hemma en hel dag. Kanske rent av använda coronan lite som ursäkt att motivera nya rutiner med fler promenader och utflykter trots regn. Förklara att ni i vanliga fall åkt till simhallen, men nu är det som det är så det får bli skogen istället.