• Anonym (Anonym)

Är jorden platt eller rund?

Flat Earth-rörelsen är ju välspridd i Usa, hur ser det ut i Sverige? Finns det personer som tror att jorden är platt? Berätta gärna hur ni tänker i så fall! Hur ser ni på de bevis som finns för att jorden är rund? Hur tror ni att det ser ut på undersidan och vad händer när man kommer till kanten? Berätta allt, jag är genuint nyfiken!

• Svar på tråden Är jorden platt eller rund?
  • klyban

Finns inget och diskutera, man kan med egna experiment se det själv, ja, om man inte hade låtit andra prata åt en och vägrar.
    Det är många som har fallerat illa i skolan om man inbillar sig en sådan fantasi som man själv kan se är fel.

De tror inte jorden är platt, utan de blivit tillsagda att jorden är platt, och detta kommer ifrån ställen där man aldrig kan ifrågasätta nått fast det är hur galet fel som helst.
    Kritiskt och analytiskt tänkande är totalt förbjudet ifrån dessa håll konspirationer kommer ifrån och platta jordar.

• Anonym (ooo)

Haha, jag tycker David Mitchell säger allt som behöver sägas Glad

• klyban
    Anonym (ooo) skrev 2021-01-05 16:29:39 följande:

" target="_blank">

Att jorden är rund?
    För knäppgökar som inte fattar att man själv kan se jorden är rund helt själv behöver vi aldrig ens någonsin lyssna på.
  • Litenmenhård

För mig är Jorden både rund och platt på samma gång. Jag ser Jorden som en snöglob lite grann. Visst, om man ser Jorden från rymden så är den rund, men jag som går på Jorden ser den som att den är platt. Hängde ni med?

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • klyban
    Litenmenhård skrev 2021-01-05 16:50:46 följande:
    För mig är Jorden både rund och platt på samma gång. Jag ser Jorden som en snöglob lite grann. Visst, om man ser Jorden från rymden så är den rund, men jag som går på Jorden ser den som att den är platt. Hängde ni med?

Men det räcker man kommer upp en bit över markytan och tittar ut, så ser man hur jorden böjer sig i havet ifrån ena kanten till den andra.

Den som påstår jorden är platt och inte ett klot, den personen har allvarliga problem med förstå verkligheten.

• Anonym (Magda)

Jag tror den är platt. 

• Litenmenhård
    klyban skrev 2021-01-05 17:00:10 följande:

Men det räcker man kommer upp en bit över markytan och tittar ut, så ser man hur jorden böjer sig i havet ifrån ena kanten till den andra.

Den som påstår jorden är platt och inte ett klot, den personen har allvarliga problem med förstå verkligheten.

Jo, det är möjligt. Jag tänker så här att för mig så är Jorden så stor och för mig är den platt för att det känns så när jag går på den, men samtidigt vet jag att den är rund. Jag vet inte vad det säger om mig, men.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (ooo) skrev 2021-01-05 16:29:39 följande:

Den var bra :)
  • Litenmenhård

Fast om man tänker så här: Hade Jorden varit platt så hade man ju trillat av kanten om man seglade riktigt långt ut, men det gör man inte, alltså är Jorden då rund.

• Anonym (Anonym)
    Litenmenhård skrev 2021-01-05 17:04:58 följande:

Fast om man tänker så här: Hade Jorden varit platt så hade man ju trillat av kanten om man seglade riktigt långt ut, men det gör man inte, alltså är Jorden då rund.

Det är just en av brytpunkterna, tycker jag. Nu finns det ju tydligen Flat Earthers som försökt segla till kanten, men misslyckats (så klart). Ändå tror jag inte att de förstår det där med att jorden är rund, eller åtminstone att den inte kan vara helt platt.
Svar på tråden Är jorden platt eller rund?