• Anonym (Anonym)

Är jorden platt eller rund?

Flat Earth-rörelsen är ju välspridd i Usa, hur ser det ut i Sverige? Finns det personer som tror att jorden är platt? Berätta gärna hur ni tänker i så fall! Hur ser ni på de bevis som finns för att jorden är rund? Hur tror ni att det ser ut på undersidan och vad händer när man kommer till kanten? Berätta allt, jag är genuint nyfiken!

• Svar på tråden Är jorden platt eller rund?
  • Embla twopointoh
    klyban skrev 2021-01-05 19:48:47 följande:

Eller så väljer man lyfta blicken och se hur alla andra planeter ser ut Solig

Du kan inte kompartmentalisera matten, du får lägga på matte och räkna ihop de samlade bevisen.
    Du vet detta har några år på nacken :d

Jag bad dig redovisa konkret vad du menade eftersom du påstod att mina beräkningar inte var tillräckliga. Du har inte gett sådana, utan sluddrar om annat för att försöka dölja att du inte har en aning om matte och fysik.
  • Anonym (xccr)
    Tow2Mater skrev 2021-01-05 18:48:26 följande:
    Vilka religiösa svamlar du om? T o m Bibeln, och dess ursprungstexter, talar om en rund och cirkulär jord. Ar det muslimer du insinuerar till? buddhister?
    Menar du att du inte fattar vilka knäppreligiösa som står bakom Flat Earth-rörelsen?

Insnöade jänkare givetvis!

Men det finns ju andra knäppreligiösa också, men i detta fallet snackar vi om galna, banjospelande, beväpnade "annars skulle läskiga staten och etablissemanget stjäla vårt hus/mark" (men Trumpen ingår inte i etablissemanget, näedå *ironi*) högervridna, faktaresistenta, homofoba halvanalfabeter oftast boendes i fattiga amerikanska småbyar eller på landsbygden.
  • Pappa2006

Jag tror att jorden är ett runt klot.

De intervjuer som jag sett med människor i "platt jord-rörelsen" visar ofta att dessa personer har flera olika teorier om hur jorden ser ut.

Vissa menade även att de kan finnas andra kontinenter men andra länder på andra sidan av ismuren som vi kallar Antarktis.

Här har vi svenska plattjordare också, som är misstänksamma på stängningen av Kaknästornet.

• Anonym (xccr)
    Anonym (realist) skrev 2021-01-05 18:56:14 följande:
    Peru är beviset på solfjäderns existens. genom att iakta jorden från månens yta kan man lätt se att jorden är platt och ser ut som en pannkaka. Europa ser ut som jordubben på pannkakan. Det är också vad andra sidan av solfjädern och peru kan tillägga till den konsensus vi är ute efter.
    Du kanske skulle byta nick.. realist verkar du ju inte vara.

Finns en annan som brukar kalla sig realist och som brukar vara mycket klok och saklig, kan inte föreställa mig att den realist skulle tro att jorden är platt.

Fast du kanske bara driver ?
  • Tow2Mater
    Anonym (xccr) skrev 2021-01-05 21:46:38 följande:
    Menar du att du inte fattar vilka knäppreligiösa som står bakom Flat Earth-rörelsen?

Insnöade jhttps://en.wikipedia.org/wiki/Modern_flat_Earth_societiesnkare givetvis!

Men det finns ju andra knäppreligiösa också, men i detta fallet snackar vi om galna, banjospelande, beväpnade "annars skulle läskiga staten och etablissemanget stjäla vårt hus/mark" (men Trumpen ingår inte i etablissemanget, näedå *ironi*) högervridna, faktaresistenta, homofoba halvanalfabeter oftast boendes i fattiga amerikanska småbyar eller på landsbygden.
    Knappast.

Här kan du läsa på, enkel text:
    en.wikipedia.org/wiki/Modern_flat_Earth_societies
  • Anonym (xccr)
    Anonym (caridaP) skrev 2021-01-05 19:29:25 följande:
    Correkt! 
    Halvanalfabeter som sagt...
  • Egon den stora
    Embla twopointoh skrev 2021-01-05 19:17:53 följande:

För några år sedan hade jag en seriös diskussion med en person som lutade åt att jorden verkligen var platt. Och han var matematiker och alltså inget outbildat dumhuvud.

Att man kan se jordens krökning så fort man kommit upp på en höjd sade han berodde på att jorden inte är en platt skiva, utan lite kupig. Det är alltså en halmgubbe att hävda att Flat Earthers tror att jorden är helt platt som en pannkaka.

Det jag upptäckte, var att rena matematiska och fysikaliska bevis för att jorden är rund var svåra att hitta, och det fanns motargument till mycket av det jag försökte med som rent matematiskt inte gick att direkt avfärda.

De stora hålen i Flat Earth-argumentationen är filosofiska och logiska. Till exempel den mängd med människor som måste vara med på konspirationen för att fortsätta vilseföra oss vanliga dödliga som anser att jorden är rund (astronauter, piloter, alla som flugit på hög höjd, moster Agda i Australien som fräser i luren att det är natt där när man ringer dit mitt på dagen osv). Och, som alltid när jag utvärderar konspirationsteorier, så hittar jag inget vettigt motiv till varför man skulle påstå att jorden var rund när det egentligen inte är det.

Det sista du säger är ju väldigt viktig i alla Konspirationsteorier. Om man påstår att något är en stor bluff så måste det ju finnas något att tjäna på att upprätthålla bluffen och i detta fallet så finns det ju absolut inget att vinna på att jorden är rund om den inte är det!
  • Anonym (xccr)
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-01-05 19:11:23 följande:
    Nja men då får man upp i en rymdraket, för ett högt berg eller flygplan räcker inte. Fast på stora havet funkar det ju bra, då behöver man inte upp i luften. 
    Det räcker ju tom. att titta ut över havet ståendes på stranden, så ser man jordens krökning. Om det inte ligger en massa öar och skärgård i vägen förstås..
  • Anonym (Troll spricker i solen)
    Anonym (xccr) skrev 2021-01-05 22:01:51 följande:

Halvanalfabeter som sagt...

Säger hen som inte kan skilja på sarkasmer och evangelikaner i Trumps väljarbas!
  • klyban
    Anonym (Troll spricker i solen) skrev 2021-01-05 21:05:38 följande:
    Som du tänkte att det räckte att "Tegnell har sagt", för annars har man en nazistisk agenda. Fluddra lika mycket i den här tråden som alla andra. Jag fixar lite popcorn så länge.

Det är nog en del sekler sedan man kom på att jorden är rund.
    Så du är rätt försenad med popcornen.

Embla twopointoh skrev 2021-01-05 21:15:11 följande:
    Jag bad dig redovisa konkret vad du menade eftersom du påstod att mina beräkningar inte var tillräckliga. Du har inte gett sådana, utan sluddrar om annat för att försöka dölja att du inte har en aning om matte och fysik.

Matten finns, du behöver inte låtsas.

Sen kan man också titta ned på jorden ifrån satelliter, speciellt de som inte är geostationära satelliter.

Sen kan man ju också titta på alla planeter och månar vi har i solsystemet, det finns så många sätt att förstå att jorden är rund så man får nog undra vad som brister intellektuellt.

Anonym (xccr) skrev 2021-01-05 22:08:16 följande:
    Det räcker ju tom. att titta ut över havet ståendes på stranden, så ser man jordens krökning. Om det inte ligger en massa öar och skärgård i vägen förstås..

Shhhy, det får du inte säga för då blir de upprörda, för hur hemskt är det inte för dom att detta kan man se själv och med blotta ögat.

Och deras kompartmentaliserande är talande, som betyder att när de pratar om en sak som glömmer dom allt annat och bryr sig inte om faktan passar ihop.
    Det är precis som analytiskt tänkande inte finnes.

Svar på tråden Är jorden platt eller rund?