• R84
    Wed 6 Jan 2021 14:58
    683 visningar
    17 svar
    17
    683

    Gravid och orolig

    Förra våren blev jag mamma efter att jag och min man hade försökt bli gravida i 4,5 år. Efter missfall, massa försök på egen hand och misslyckade ivf-försök tog det sig till slut naturligt.

    Min mens kom tillbaka efter sommaren och fram till i december skyddade vi oss. Efter mensen i början av december bestämde vi oss för att sluta skydda oss men inte heller försöka bli gravida. Vi har liksom redan accepterat att vår familj består av ett barn. Men..... 1/1 tog jag ett test eftersom min mens var två dagar sen. Döm om min förvåning när det blev ett plus på stickan. Vi som inte ens hade prickat ägglossning.

    Enligt appen är jag i v 5+0 idag. Tog ett nytt test nu på eftermiddagen. Mest för att jag behövde övertyga mig om att det är sant. Fortfarande ett plus.

    Nu till min oro. Jag hade starkare plus med min son än vad jag har nu och är jätterädd för att få missfall. Jag har bestämt mig för att inte ta fler tester för jag vet att det ändå inte spelar någon roll. Blir det missfall så blir det missfall. Men.... vad tror ni? Är mitt plus ?för svagt? för veckan jag är i? Som sagt... 5+0 idag och testet togs på eftermiddagsurin.

    Behöver inga kommentarer kring att jag ska sluta testa. Detta var som sagt andra testet jag har tagit och jag planerar inte att ta fler. Behöver nog mest få min oro ur systemet och få lite pepp.

  • Svar på tråden Gravid och orolig
  • Anonym (L)
    Wed 6 Jan 2021 15:01
    #1

    Testet är absolut inte ovanligt svagt

  • R84
    Wed 6 Jan 2021 15:02
    #2
    Anonym (L) skrev 2021-01-06 15:01:14 följande:

    Testet är absolut inte ovanligt svagt


    Tack! Så dumt att jämföra med ett plus från graviditeten med sonen, men så himla lätt att hamna där efter vår resa. Jag vill ju liksom bara få ett riktigt pangblått streck och symptom!
  • Anonym (Anony­m)
    Wed 6 Jan 2021 15:04
    #3

    Det där är ju starkt. Helt klart ska du slappna av och tillåta dig glädjas! :) det är svårt att veta exakt hur långt gången man är då ägglossningen kan ha skett senare eller tidigare än det man trodde. Så stirra dig inte blindt på styrkan på strecket när det är så tydligt och fint <3

    Grattis till graviditeten! När är bf, och hur nära blir det mellan barnen då? Kul!

  • Anonym (L)
    Wed 6 Jan 2021 15:07
    #4
    R84 skrev 2021-01-06 15:02:54 följande:

    Tack! Så dumt att jämföra med ett plus från graviditeten med sonen, men så himla lätt att hamna där efter vår resa. Jag vill ju liksom bara få ett riktigt pangblått streck och symptom!


    Det förstår jag absolut. Ditt streck är ju starkt. Många gånger sitter man ju och tittar på en rand som man inte vet om man ens inbillar sig om man existerar.

    Stort grattis och hoppas det går vägen för er!
  • R84
    Wed 6 Jan 2021 15:09
    #5
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-06 15:04:26 följande:

    Det där är ju starkt. Helt klart ska du slappna av och tillåta dig glädjas! :) det är svårt att veta exakt hur långt gången man är då ägglossningen kan ha skett senare eller tidigare än det man trodde. Så stirra dig inte blindt på styrkan på strecket när det är så tydligt och fint <3

    Grattis till graviditeten! När är bf, och hur nära blir det mellan barnen då? Kul!


    Åh tack!! Nog mest att jag hade velat ha ett såntdär riktigt pangblått streck. Gärna ihop med symptom. Men det är ju fortfarande väldigt tidigt! Försöker slappna av och jag vet ju att det inte finns något jag kan göra mer än att vänta och låta tiden gå.

    Bf blir enligt appen 7 september och då blir det knappt 17 månader mellan barnen. Verkligen inte alls vad vi planerade eller ens kunnat drömma om. Efter alla de här åren hade vi ställt oss in på ett barn och att det nu blev en graviditet som inte ens var ett ordentligt försök är helt sjukt! Så allt annat får lösa sig om det här är ett pyre som bestämmer sig för att stanna.
  • Anonym (Jj)
    Wed 6 Jan 2021 15:11
    #6

    Grattis! Det ser ju jättefint ut. Vet inte om det är nån tröst men jag tror inte starka test är nån garanti. Mina test var superstarka från dag ett och även efter jag fick cytotec mot MA. Två gånger med lika starka test.

  • R84
    Wed 6 Jan 2021 15:12
    #7
    Anonym (L) skrev 2021-01-06 15:07:32 följande:

    Det förstår jag absolut. Ditt streck är ju starkt. Många gånger sitter man ju och tittar på en rand som man inte vet om man ens inbillar sig om man existerar.

    Stort grattis och hoppas det går vägen för er!


    Haha! Ja eller så sitter man och vänder och vrider på testet i hopp om att det i någon vinkel kanske är ett svagt streck.

    Tack!! Jag håller alla tummar och tår för att det ska bli ett syskon!
  • R84
    Wed 6 Jan 2021 15:14
    #8
    Anonym (Jj) skrev 2021-01-06 15:11:20 följande:

    Grattis! Det ser ju jättefint ut. Vet inte om det är nån tröst men jag tror inte starka test är nån garanti. Mina test var superstarka från dag ett och även efter jag fick cytotec mot MA. Två gånger med lika starka test.


    Åh beklagar dina MA! Vilken vecka upptäcktes de i?

    Tack så mycket! Försöker tänka att ett plus är ett plus och det är ju inte direkt några tvivel kring om det är ett plus eller inte. Men så bubblar all historia upp och gör mig så himla himla osäker och vettskrämd!
  • Wed 6 Jan 2021 15:24
    #9

    Jodå, uppenbarligen hade ni prickat äl för annars vore du inte gravid. Tungan ute  Det där är i vart fall en av de starkaste gravtesterna jag nånsin sett här på F.l Glad Folk har grattat kvinnor med betydligt svagare test än så. 

    Vad gäller det där med att det tar tid med ett barn och jättesnabbt med ett annat är det inte alldeles ovanligt. Jag vet en som kämpade 10 år med första barnet och sen blev spontant gravid när det barnet endast var 4 månader! Ett annat par gjorde 2-3 IVF:er för att få första och andra barnet kom spontant mindre än 2 år senare. Är man "bara" infertil kan vad som helst hända.
    Jag fick 19 månader mellan mina barn och det gick det med. Tog 10 år med första och när vi hittade rätt medicinkombination kom även lillsyskonet på det enda syskonförsöket vi gjorde med vårt sista embryo. 

    Grattis!! Glad

  • R84
    Wed 6 Jan 2021 15:31
    #10
    Jag är bara jag skrev 2021-01-06 15:24:52 följande:

    Jodå, uppenbarligen hade ni prickat äl för annars vore du inte gravid.   Det där är i vart fall en av de starkaste gravtesterna jag nånsin sett här på F.l  Folk har grattat kvinnor med betydligt svagare test än så. 

    Vad gäller det där med att det tar tid med ett barn och jättesnabbt med ett annat är det inte alldeles ovanligt. Jag vet en som kämpade 10 år med första barnet och sen blev spontant gravid när det barnet endast var 4 månader! Ett annat par gjorde 2-3 IVF:er för att få första och andra barnet kom spontant mindre än 2 år senare. Är man "bara" infertil kan vad som helst hända.

    Jag fick 19 månader mellan mina barn och det gick det med. Tog 10 år med första och när vi hittade rätt medicinkombination kom även lillsyskonet på det enda syskonförsöket vi gjorde med vårt sista embryo. 

    Grattis!! 


    Haha! Jo vi gjorde ju det! Mest att när vi verkligen försökte så hade vi ju fasen sex på klocka med tester och gärna två gånger om dagen varje dag i en vecka! Nu insåg jag först efteråt att.... hmmmm.... har jag beräknad ägglossning imorgon eller övermorgon? Äh! Det blir ju ändå inget!

    Tack!! Ja det är ju inte ett svagt test. Nog mest att jag fick så mycket starkare med sonen en vecka efter beräknad mens. Men det kan ju skilja mellan olika graviditeter också. Så måste nog bara försöka släppa det även om det är sjukt svårt!

    Ja såna historier hör jag ofta men tänker alltid: det händer inte oss!

    Jamen 19 månader är ju inte så mycket längre än vad vårt i så fall blir. Vad skulle du säga är fördelar och nackdelar med såpass tätt?
  • Anonym (Jj)
    Wed 6 Jan 2021 15:37
    #11
    R84 skrev 2021-01-06 15:14:14 följande:

    Åh beklagar dina MA! Vilken vecka upptäcktes de i?

    Tack så mycket! Försöker tänka att ett plus är ett plus och det är ju inte direkt några tvivel kring om det är ett plus eller inte. Men så bubblar all historia upp och gör mig så himla himla osäker och vettskrämd!


    Och jag beklagar dina! <3 ca vecka 6-7. Tror dom avslutades ganska direkt i början faktiskt. Har du haft många missfall? Förstår verkligen din oro! Jag hoppas det kommer gå superbra. :)
  • Wed 6 Jan 2021 15:42
    #12

    Jag har tatt hcg-prov i flera graviditeter samma dag och det har skilt mellan 10000 (fast då var det iofs 2), 2000, 1000 och som lägst 361. Så hcg kan skilja helt klart och då kan testen visa olika starkt.

    Nackdelar med barnen tätt... Här var det att den äldsta fick bli stor lite i förtid. Det gick tex inte få till att han sov på dagen längre. Den yngre var hnb:are och tog all tid så jag missade en hel del med den äldre. Men det gick ändå för pappan tog ansvar och var hemma mycket. Åker båda barnen vagn krävs en dubbelvagn eller att man alltid är båda när man ska iväg. Fördelar finns det absolut. Man har allt i färskt minne hur det var med en nyfödd. Man har alla saker och kläder kvar. De som har många år mellan barnen har kanske hunnit ge bort det mesta. Syskonen kan leka ihop på ett annat sätt än de med stor åldersskillnad. Nu när våra är 4 och 2,5 har de stor glädje av varann.

    Det kommer gå bara bra!  {#emotions_dlg.flower}

  • R84
    Wed 6 Jan 2021 15:47
    #13
    Anonym (Jj) skrev 2021-01-06 15:37:00 följande:

    Och jag beklagar dina! <3 ca vecka 6-7. Tror dom avslutades ganska direkt i början faktiskt. Har du haft många missfall? Förstår verkligen din oro! Jag hoppas det kommer gå superbra. :)


    Vi hade två tidiga missfall första halvåret vi försökte. Det första i typ v 6+5 och det andra kom bara tre dagar efter beräknad mens. Började blöda och sen kom mensen tillbaka som på en klocka fyra veckor senare.
  • R84
    Wed 6 Jan 2021 15:51
    #14
    Jag är bara jag skrev 2021-01-06 15:42:21 följande:

    Jag har tatt hcg-prov i flera graviditeter samma dag och det har skilt mellan 10000 (fast då var det iofs 2), 2000, 1000 och som lägst 361. Så hcg kan skilja helt klart och då kan testen visa olika starkt.

    Nackdelar med barnen tätt... Här var det att den äldsta fick bli stor lite i förtid. Det gick tex inte få till att han sov på dagen längre. Den yngre var hnb:are och tog all tid så jag missade en hel del med den äldre. Men det gick ändå för pappan tog ansvar och var hemma mycket. Åker båda barnen vagn krävs en dubbelvagn eller att man alltid är båda när man ska iväg. Fördelar finns det absolut. Man har allt i färskt minne hur det var med en nyfödd. Man har alla saker och kläder kvar. De som har många år mellan barnen har kanske hunnit ge bort det mesta. Syskonen kan leka ihop på ett annat sätt än de med stor åldersskillnad. Nu när våra är 4 och 2,5 har de stor glädje av varann.

    Det kommer gå bara bra!  


    Jamen det är ju det! Alla graviditeter är olika! Så jag försöker banka in i mitt huvud att detta är ett tydligt plus och går det vägen så går det vägen. Blir det ett missfall så blir det ett missfall. INGET jag gör kommer att leda det åt det ena eller andra hållet. Haha! Ska bara få alla delar av hjärnan att fatta det också!

    Det finns såklart fördelar och nackdelar med alla åldersskillnader och förmodligen finns det inget som är det perfekta. Jag hade såklart önskat att det var några månader till mellan, men jag har vetat i så många år att jag inte kan styra det. Det hade lika gärna kunnat bli som sist och att det tog massa tid och då hade det varit 4,5 år mellan syskon. Eller så hade det inte tagit sig alls och inte blivit något syskon. Så nu försöker jag se det positiva i det och förbereda mig på att det kan komma att bli jobbigt!
  • Anonym (Anony­m)
    Wed 6 Jan 2021 17:41
    #15
    R84 skrev 2021-01-06 15:09:39 följande:

    Åh tack!! Nog mest att jag hade velat ha ett såntdär riktigt pangblått streck. Gärna ihop med symptom. Men det är ju fortfarande väldigt tidigt! Försöker slappna av och jag vet ju att det inte finns något jag kan göra mer än att vänta och låta tiden gå.

    Bf blir enligt appen 7 september och då blir det knappt 17 månader mellan barnen. Verkligen inte alls vad vi planerade eller ens kunnat drömma om. Efter alla de här åren hade vi ställt oss in på ett barn och att det nu blev en graviditet som inte ens var ett ordentligt försök är helt sjukt! Så allt annat får lösa sig om det här är ett pyre som bestämmer sig för att stanna.


    Något likande hände några vänner till mig. Kämpade med första barnet i flera år, gav upp och trodde inte de kunde få barn. Plötsligt blev de gravida. Sen blev de plötsligt gravida igen ett litet tag efter första föddes, knappt 2 år mellan dem. Nu har de två fina barn och allt har gått superbra! Nära i ålder kan vara påfrestande, men det kan också vara givande! Det kommer gå bra och barnen kommer ju ha mycket glädje av varandra under uppväxten <3 allt blir inte som man tänkt sig, men det blir oftast bra ändå :)

    Grattis ännu en gång!
  • R84
    Wed 6 Jan 2021 18:13
    #16
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-06 17:41:27 följande:

    Något likande hände några vänner till mig. Kämpade med första barnet i flera år, gav upp och trodde inte de kunde få barn. Plötsligt blev de gravida. Sen blev de plötsligt gravida igen ett litet tag efter första föddes, knappt 2 år mellan dem. Nu har de två fina barn och allt har gått superbra! Nära i ålder kan vara påfrestande, men det kan också vara givande! Det kommer gå bra och barnen kommer ju ha mycket glädje av varandra under uppväxten <3 allt blir inte som man tänkt sig, men det blir oftast bra ändå :)

    Grattis ännu en gång!


    Jamen exakt! Jag tänker att de kommer att ha otroligt roligt med varandra när de är nära i ålder och att det någonstans väger upp det jobbiga. Och...... För mig skulle det vara en ENORM lycka att få två barn
  • R84
    Thu 7 Jan 2021 10:06
    #17

    Puff

Svar på tråden Gravid och orolig